Przekazanie prawa do własności intelektualnej w drodze darowizny nie podlega opodatkowaniu – wynika z interpretacji podatkowej. A pod pojęciem praw do własności intelektualnej rozumie się prawa autorskie i pokrewne, prawa do projektów wynalazczych, wzorów zdobniczych oraz – jak w sprawie poruszonej w interpretacji – prawa do znaków towarowych.
Coraz większe znaczenie w działaniu firm mają elementy niematerialne. Chodzi nie tylko o patenty, wzory zdobnicze czy prawa autorskie, ale także o znaki towarowe. W wielu przypadkach wartość znaku towarowego bywa bardzo wysoka, zwłaszcza, jeśli firma budowała jego renomę przez lata. Jako że w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą, właścicielem znaku jest przedsiębiorca, czasem dochodzi do jego przekazania np. dzieciom, aby mogły one kontynuować działalność rodziców.
Znak towarowy niczym kapitał na uruchomienie działalności
Z taką właśnie sprawą zwrócił się do Izby Skarbowej w Katowicach podatnik, którego matka zamierza obdarować znakiem towarowym. W chwili składania wniosku o interpretację, znak towarowy był w trakcie rejestracji, do której – zgodnie z przewidywaniami – miałoby dojść jeszcze w bieżącym roku.
Po rejestracji matka podatnika, która prowadzi obecnie działalność gospodarczą, zamierza podarować podatnikowi prawo do znaku towarowego. On zaś po otrzymaniu prawa do znaku towarowego zamierza rozpocząć działalność gospodarczą, w której to prawo będzie wykorzystywać – zarówno w działalności prowadzonej osobiście jak i na zasadzie udzielania licencji osobom trzecim. Będzie ponosić także koszty ewentualnych postępowań sądowych oraz na nim spoczywać będzie odpowiedzialność w razie ewentualnych roszczeń, zgłaszanych względem prawa do znaku towarowego.
Podatnik zapytał, czy od podarowanego przez matkę prawa do znaku towarowego powinien płacić podatek od spadków i darowizn. Jego zdaniem, taka darowizna jest z podatku zwolniona, co wynika z art. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 2 lipca 2015 r. (sygnatura IBPB-2-1/4515-5/15/BD) przyznała rację podatnikowi.
Prawo jest jasne
Uzasadnienie takiego stanowiska Izby Skarbowej nie jest zbyt długie, bo wspomniany przez podatnika art. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn jest jasny. Art. 3 ust. 2 mówi, że „podatkowi od spadków i darowizn nie podlega nabycie w drodze spadku, zapisu windykacyjnego lub darowizny praw autorskich i praw pokrewnych, praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych oraz wierzytelności wynikających z nabycia tych praw”.
Jako że w opisanym przypadku darowiźnie miało podlegać prawo do znaku towarowego, więc dar ten nie podlega podatkowi od towarów i usług.
Znak towarowy bywa ważnym składnikiem majątku firmy
Jako że wiele firm, prowadzonych jako jednoosobowe działalności gospodarcze, boryka się z problemami związanymi z przekazywaniem biznesu następnemu pokoleniu, darowanie znaku towarowego czy podobnych składników majątku firmy jest warte rozważenia. Zwłaszcza, jeśli firm dorobiła się już pewnej renomy i znak towarowy stał się elementem rozpoznawalnym przez klientów i kontrahentów. Wówczas taka darowizna ułatwia rozpoczęcie działalności młodszemu pokoleniu.
Inne, materialne składniki majątku firmy można bowiem przekazać również w drodze darowizny, zaś kwestie zatrudnienia pracowników można załatwić poprzez rozwiązanie jednej umowy o pracę czy cywilnoprawnej (z przedsiębiorcą-seniorem) i podpisanie nowej (z jego następcą).