Zmiany w życiu są nieuniknione – czy w obszarze zawodowym, czy w prywatnym, nie uciekniemy od zmienności i dynamicznego środowiska. To samo tyczy się sukcesu. Jak pisze Dale Carnegie, Sukces w karierze ma charakter dynamiczny, nie statyczny. Aby osiągnąć sukces, musimy być gotowi na zmiany i je przede wszystkim akceptować.
Już w pierwszym rozdziale dowiadujemy się, jakie czynniki wpływają na sukces. Są to: pewność siebie, samodyscyplina, pobudzenie, inicjatywa, wrażliwość, sztuka sprzedaży i trzymanie się swoich postanowień. Zgodnie z receptą autora, ważne jest także wyspecjalizowanie się w danej dziedzinie. Kluczem do sukcesu jest zatem między innymi ponadprzeciętna wiedza z jednego, interesującego nas tematu. Ważne jest, by temat ten nas interesował, ponieważ gdy robimy to, co kochamy, jesteśmy mniej sfrustrowani, a wypalenie zawodowe nie jest dla nas aż takim zagrożeniem.
Dale Carnegie: zmiany są częste
W miejscu pracy zmiany zachodzą dość często – ktoś odchodzi, przychodzi ktoś nowy, pojawia się nowy klient lub nowe zlecenie. Zazwyczaj są to zmiany nieoczekiwane, jednak co, jeśli chcemy z premedytacją wprowadzić zmianę? Tutaj z pomocą przychodzi autor książki, prezentując czytelnikom model zmiany. Jest to sposób na jak najmniej bolesne wprowadzenie nowych pomysłów w życie lub zmodyfikowanie starych. Zatem warto określić naszą motywację do zmiany i ją przeanalizować – co zyskujemy wprowadzając to nowe rozwiązanie? Ile nas (jako organizację) to będzie kosztować? Co się stanie, jeśli wprowadzanie zmiany się nie powiedzie?
Na te oraz wiele innych pytań odpowiada cała książka Dale’a Carnegiego. Autor podkreśla także znaczenie grania w zespole i bycia graczem zespołowym w miejscu pracy. Z racji tego, że wiele pracy wykonujemy w grupie, warto wprowadzać zmiany tak, by odbywało się to bezproblemowo i efektywnie. Autor poleca w procesie zmian wykorzystywać mocne strony każdego z członków zespołu. Pomaga to w podniesieniu wydajności zespołu i jednocześnie umacnia ducha pracy zespołowej.
„Jak zapanować nad zmianą” to pozycja obowiązkowa nie tylko dla szczebla zarządzającego, ale również dla ich podwładnych. Rady autora można aplikować także poza organizacją – są one uniwersalne.
Julia Trepkowska