Ciągle nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, jak istotne może okazać się pozycjonowanie strony swojej firmy. Przy wszechobecnej, ogromnej konkurencji, występującej w zasadzie w każdej tematyce i dziedzinie, trudno jest skutecznie trafić do potencjalnych odbiorców. Bez promocji w sieci, rozpoznawalności marki i pomysłów rozwoju firma skazana jest na porażkę. A przecież najważniejsze, to pozwolić odnaleźć się swojemu klientowi. Większość właścicieli dużych, średnich, a nawet małych przedsiębiorstw już wie, że pojawianie się na pierwszych miejscach w wynikach popularnych wyszukiwarek jest kluczem do sukcesu.
Czym jest pozycjonowanie i dlaczego jest tak ważne? Pozycjonowanie (ang. SEO – Search Engine Optimization) to proces, którego celem jest umieszczenie strony www na jak najwyższych pozycjach w wyszukiwarce na odpowiednie dla danej witryny słowa kluczowe. Wysoka pozycja ma ogromne znaczenie. W najpopularniejszej w Polsce wyszukiwarce internetowej Google pierwszą stronę widzi każdy, podczas gdy na drugą trafia zaledwie 5% użytkowników[1]. Dane te jasno pokazują, że zdecydowana większość internautów kończy poszukiwania już na pierwszej stronie wyszukiwarki. Klient jest wygodny i niecierpliwy, chce szybko i skutecznie odnaleźć to, czego aktualnie potrzebuje.
Jednym z najczęściej popełnianych błędów w trakcie pozycjonowania jest używanie słów kluczowych niezgodnych z treścią danej witryny. Np. właściciel restauracji pod Krakowem próbuje pozycjonować swoją stronę www po frazie „restauracja Kraków centrum”, ponieważ to słowo jest częściej wyszukiwane w Google niż hasło „restauracja pod Krakowem”. Takie działania mogą spowodować, że nawet jeżeli klient trafi na stronę, nie skorzysta z oferty, gdyż nie jest ona dostosowana do jego aktualnych oczekiwań.
Minęły też czasy kiedy pozycjonerzy mogli bezkarnie linkować strony tysiącami linków niskiej jakości. Google stało się szczególnie wyczulone na punkcie linkowania stron w sposób lawinowy i spamerski. Ich ostatnie zmiany w algorytmach (pingwin, panda) spowodowały usunięcie z czołówki wielu witryn, pozycjonowanych właśnie w sposób nieetyczny. Tym samym spowodowało to wzrost jakości wyników, a więc tym bardziej warto w nich być.
Fakt, że na polskim rynku Google zajmuje dominującą pozycję ułatwia pozycjonowanie, ponieważ wystarczy zoptymalizować stronę, pod kątem tylko jednej wyszukiwarki. Z drugiej strony fakt ten może być też zagrożeniem, bo jeśli firma straci pozycję w Google, to wtedy w ogóle jej nie ma. W przeciwieństwie do np. Czech, gdzie obok Google istotną pozycję na rynku ma Seznam.cz, a więc strata pozycji w Google to w teorii strata tylko połowy potencjału.
Pozytywne skutki właściwego pozycjonowania stron internetowych widoczne są najwcześniej po kilku tygodniach, a nawet miesiącach. Pozycjonowanie to proces, podczas którego działania powinny być prowadzone w sposób staranny i przemyślany. Liczy się długotrwały efekt, dlatego spośród wielu dostępnych metod pozycjonowania stron internetowych należy wybrać najbardziej skuteczne i jednocześnie bezpieczne. Dzięki temu uzyskane wyniki są stabilniejsze, a rezultaty pozycjonowania – trwalsze. Powodzenie pozycjonowania zależy głównie od doboru odpowiednich fraz, na które będzie promowana strona. Należy więc wybrać najbardziej opłacalne hasła.
Dlaczego warto pozycjonować swoją witrynę? Przede wszystkim pozycjonowanie może być wykorzystane jako działanie stricte wspierające sprzedaż. Pozycjonując stronę firma łatwiej dotrze z ofertą do klienta, który jej aktualnie szuka, co w rezultacie może przełożyć się na sprzedaż produktów i usług. Wysoka pozycja to także budowanie i umocnienie pozytywnego wizerunku firmy w sieci. Kupujący chętniej ufają sprawdzonym markom, które w ich ocenie wydają się wiarygodne i profesjonalne. To także sposób na zaoszczędzenie pieniędzy na innych formach reklamy.
Należy pamiętać, że konkurencja nie śpi. Warto pomyśleć o skutecznym zdobyciu przewagi, tak by stać się liderem w swojej branży. Usługa pozycjonowania z pewnością pomoże zaistnieć w Internecie i zostać zauważonym w natłoku tysięcy konkurencyjnych ofert.
[1] Według badania firmy Chitika (USA) przeprowadzonego w maju 2013 roku (wyszukiwarka Google)