Przedsiębiorcy z obawą patrzą w przyszłość. 86% pracodawców spodziewa się kilkuletniego, poważnego kryzysu gospodarczego w Polsce. To przekonanie podzielają przedstawiciele wszystkich firm, niezależnie od wielkości.
Badanie CBM Indicator dla Lewiatana
Lewiatan zapytał przedsiębiorców o ocenę obecnej sytuacji gospodarczej i politycznej. Pracodawcy, mimo, że spodziewają się kilkuletniego kryzysu lub trudnej sytuacji na rynku, nie prognozują znaczącego wzrostu bezrobocia. Jednak są w tej sprawie podzieleni. 59 procent uważa, że znaczącego wzrostu nie będzie, 41 procent jednak się go spodziewa.
Nadchodząca jesień może przynieść wzrost zachorowań na Covid-19. Przedsiębiorcy zapytani na ile obawiają się kolejnej fali odpowiedzieli (60 procent wskazań), że nie czują zagrożenia dla prowadzenia firm. Natomiast około 40 procent (w zależności od wielkości firmy) ma takie obawy.
Co więcej, 78% pracodawców nie zgadza się ze stwierdzeniem, że rząd wie, jak przeciwdziałać kryzysowi.
Źródło: Konfederacja Lewiatan
Przeczytaj także: Trwa gorączka złota w Rosji – wzrost rok do roku o prawie 300%
Trwa gorączka złota w Rosji – wzrost rok do roku o prawie 300%. Przez ostatnie trzy miesiące Rosjanie zakupili ponad 5,5 tony złota – wynika z informacji udostępnionych przez Światową Radę Złota (WGC). Oznacza to wzrost popytu na kruszec w tym kraju aż o 293% w stosunku do analogicznego II kwartału z ubiegłego roku. W opinii Zarządu Mennicy Skarbowej wzrost popytu na złoto w Rosji to prawdopodobnie efekt prowadzonej wojny z Ukrainą. Ponadto sankcji nałożonych na tej kraj przez większość państw świata zachodniego. W naszej części Europy popyt na złoto był większy o ponad 12% w stosunku do II kwartału 2021r.
Światowa Rada Złota udostępniła informacje na temat popytu i cen kruszcu na rynkach światowych w II kwartale 2022 roku. Według opublikowanych przez organizację danych, globalny popyt na fizyczne złoto inwestycyjne w postaci sztabek i monet bulionowych wyniósł w drugim kwartale 2022 roku 245 ton – tyle samo co w analogicznym okresie w 2021 roku. Wynik ten oznacza jednak spadek globalnego popytu o 13% w stosunku do I kwartału 2022 roku, na co znaczący wpływ miała słaba sytuacja na rynku chińskim.