W tegorocznym Indeksie Wolności Gospodarczej Polska znalazła się na 39. miejscu. Mimo systematycznego wzrostu naszej pozycji, do prężnych światowych gospodarek brakuje nam jeszcze sporo. Potwierdza to badanie Raiffeisen Leasing: aż 64% polskich MŚP nie odczuwa wolności w prowadzeniu biznesu. – Polskie MŚP mają świetne pomysły i dużą wolę przetrwania. Potrzebują jednak ułatwień legislacyjnych i atrakcyjnego finansowania, aby w pełni rozwinąć skrzydła – komentuje Andrzej Krzemiński, Prezes Raiffeisen Leasing.
Pozycja Polski w rankingu Wolności Gospodarczej od kliku lat systematycznie rośnie. W 2016 roku Indeks Wolności Gospodarczej dla Polski, obliczany przez The Heritage Foundation i The Wall Street Journal, wyniósł 69,3 pkt. Plasuje nas to na 39. miejscu w rankingu światowym, daleko przed Francją czy Włochami. Do potęg gospodarczych, takich jak Niemcy, USA, Wielka Brytania wciąż nam jeszcze daleko. Nie wspominając o Szwajcarii czy Hong Kongu, które znalazły się w pierwszej piątce zestawienia – tam przedsiębiorcom funkcjonuje się najlepiej.
W badaniu zrealizowanym przez ARC Rynek i Opinia na reprezentatywnej grupie przedsiębiorców, Raiffeisen Leasing zapytał polskie MŚP o ich poczucie wolności w działalności biznesowej. Okazuje się, że aż 6 na 10 z nich nie czuje swobody w prowadzeniu biznesu. Poczucie pełnej wolności biznesowej ma tylko 13% ankietowanych przedsiębiorców.
Najwięcej ograniczeń w prowadzeniu biznesu widzą przedsiębiorcy z branży przemysłowej i budowlanej. Ponad 31% z nich zadeklarowało, że w ogóle nie czują się wolni jako przedsiębiorcy. Co ciekawe, jedyną grupą, która ma względnie wysokie poczucie wolności biznesowej, są handlowcy – ponad 37% przedstawicieli tego sektora twierdzi, że odczuwa pełną wolność w swoich działaniach biznesowych.
Kapryśna gospodarka źródłem ograniczeń
Co ogranicza przedsiębiorców i sprawia, że nie czują się wolni, prowadząc własny biznes? – Przedsiębiorców ogranicza niepewność i związane z nią bariery rynkowe. Obecnie polska gospodarka charakteryzuje się dużą zmiennością. Rynek jest coraz bardziej kapryśny i chwiejny. Jego wahania są szczególnie odczuwalne dla małych firm. Spadek zapotrzebowania na towary wśród konsumentów czy zmiany legislacyjne, nieodczuwalne dla korporacji, mogą doprowadzić do ogromnych strat lub nawet upadku mikroprzedsiębiorstwa – tłumaczy Andrzej Krzemiński, Prezes Raiffeisen Leasing i Przewodniczący Związku Polskiego Leasingu – Właściciele firm doskonale zdają sobie z tego sprawę, dlatego unikają odważnych i ryzykowanych inwestycji, są też ostrożni w zatrudnianiu nowych pracowników. Przymus dostosowania się do warunków rynkowych, nie tylko wpływa na ich poczucie wolności biznesowej, ale przede wszystkim spowalnia rozwój polskiej gospodarki – dodaje Krzemiński.
Jak przedsiębiorcy rozumieją pojęcie wolności w biznesie?
Okazuje się, że aż 22% ankietowanych utożsamia wolność biznesową z niezależnością i swobodą działania. Nieco mniejsza grupa (14% ankietowanych) uważa, że wolność w biznesie oznacza swobodę podejmowania decyzji. Ponadto badanie wykazało, że poczucie wolności dla wielu przedsiębiorców jest równoznaczne z mniejszą biurokracją i jasnymi przepisami dotyczącymi prowadzenia działalności – takiego zdania jest ponad 12% ankietowanych.
– Wyniki badania dowodzą, że polscy przedsiębiorcy potrzebują narzędzi, które pomogą im realizować wizje biznesowe. Chodzi tu zarówno o rozwiązania prawne, jak i uproszczone procedury, dzięki którym będą mogli w prostszy sposób prowadzić swoją działalność – wyjaśnia Andrzej Krzemiński – Kluczowym elementem każdej działalności jest stabilność finansowa. Dlatego MŚP potrzebują także źródeł finansowania, które zagwarantują im nie tylko atrakcyjne warunki, ale także dadzą poczucie bezpieczeństwa. Tylko wtedy poczują się wolni, niezależni i będą w stanie realizować śmiałe wizje biznesowe – dodaje Krzemiński.