Po dwudziestu latach rozwoju, polski rynek powierzchni handlowych stał się rynkiem dojrzałym. Na koniec 2013 roku w Polsce funkcjonowało 416 obiektów handlowych o łącznej powierzchni najmu ponad 9,84 mln mkw. Raport Polskiej Rady Centrów Handlowych podaje, że w pierwszym kwartale 2014 roku na polskim rynku przybyło około 160 tys. mkw. powierzchni handlowej.
Nad Wisłą przekroczona została bariera 10 mln mkw. co potwierdza pozycję Polski jako rynku z jedną z największych powierzchni handlowych w Europie. Dla porównania, największym rynkiem na naszym kontynencie jest Francja z około 17,5 mln mkw. przeznaczonymi pod nowoczesny handel – mówi Anna Szmeja-Kroplewska, Dyrektor Generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Sektor handlowy w Polsce korzysta z silnego popytu wewnętrznego. Nawet trudne czasy spowolnienia nie zniechęciły Polaków do zakupów. To dobre wiadomości dla sieci handlowych. Z punktu widzenia inwestora w najbliższych latach na powierzchniach handlowych trudno będzie stracić choć, trzeba wiedzieć w co zainwestować. Prognozy dotyczące wzrostu PKB i konsumpcji są dobre (w kwietniu polskie Ministerstwo Gospodarki podniosło tegoroczną prognozę wzrostu PKB z 3 proc. do 3,3 proc), ale polski rynek powierzchni handlowych dojrzał i wymaga profesjonalnego podejścia.
Polski rynek powierzchni handlowych ewoluuje. Sieci handlowe będą potrzebować powierzchni handlowych skrojonych na miarę miejsca, w którym się znajdują. Rynek powierzchni handlowych w Polsce jest bardzo zróżnicowany pod względem stopnia rozwoju. Dla przykładu rynki największych polskich miast charakteryzują się bogatą ofertą ilościową centrów handlowych, ale głównie centrów handlowych. Mało znajdziemy na nich ulic handlowych, czy też innych handlowych formatów. Jednocześnie w Polsce jest wiele mniejszych, lokalnych rynków, na których podaż nowoczesnych powierzchni handlowych nie istnieje. Taka sytuacja tworzy możliwości dla sieci handlowych, deweloperów i inwestorów, ale także dla miast i ich mieszkańców. Oczywiście, aby odnieść biznesowy sukces i stworzyć powierzchnie handlowe, które będą wartością dodaną dla miejsc, w których powstaną, niezbędne jest doświadczenie i odpowiednia wiedza. W moim przekonaniu możemy oczekiwać dużych zmian na polskim rynku – wchodzimy w nowy cykl rozwoju polskiego rynku powierzchni handlowych – mówi Fabrice Paumelle, Dyrektor Działu Powierzchni Handlowych w BNP Paribas Real Estate, wiodącej na europejskim rynku nieruchomości firmie doradczej.