Podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu zadebiutuje czwarty model nowego Porsche Panamera – to Panamera 4 E-Hybrid z aktywnym napędem na obie osie. Hybrydowy zespół osiąga moc systemową około 340 kW (462 KM), w trybie elektrycznym pozwala jednorazowo pokonać dystans 50 km, a na każde 100 km w europejskim cyklu jazdy dla hybryd plug-in potrzebuje 2,5 l/100 km. Porsche Panamera 4 E-Hybrid można już zamawiać – w Polsce ceny modelu startują od 490 740 PLN złotych z VAT.
50 km elektrycznego zasięgu
W Porsche hasło „hybryda” nie oznacza wyłącznie zrównoważonej mobilności, ale i osiągi – czego dowodzą chociażby zwycięstwa prototypu 919 Hybrid w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w sezonie 2015 i 2016. Teraz ta sama filozofia definiuje model Panamera 4 E-Hybrid.
Nowa hybryda plug-in Porsche zawsze uruchamia się w trybie czysto elektrycznym i kontynuuje lokalnie bezemisyjną jazdę na dystansie nawet 50 km, z prędkością do 140 km/h. Jednocześnie Panamera pozostaje prawdziwym samochodem sportowym wśród luksusowych limuzyn: od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 4,6 s i osiąga maksymalną prędkość 278 km/h. Hybrydowy napęd już od chwili ruszenia z miejsca generuje systemowy moment obrotowy o wartości 700 Nm i kieruje go do wszystkich czterech kół, a trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne zapewnia optymalny balans pomiędzy komfortem a dynamiką jazdy – w każdych warunkach.
Nowa strategia zespołu hybrydowego oparta na tej z Porsche 918 Spyder
Znakomite osiągi to nie przypadek – nowa Panamera 4 E-Hybrid korzysta z niespotykanej w segmencie limuzyn strategii zespołu hybrydowego, bazującej na tej z 918 Spyder. Supersportowy model o łącznej mocy 652 kW (887 KM) pobił rekord okrążenia Północnej Pętli toru Nürburgring wśród seryjnych aut – a w ustanowieniu czasu 6:57 min pomogła mu dodatkowa moc z dwóch jednostek elektrycznych.
Silnik elektryczny w Porsche Panamera generuje moc 100 kW (136 KM) i 400 Nm momentu obrotowego. Podobnie jak w 918 Spyder, jego siła napędowa jest dostępna, gdy tylko kierowca dotknie pedału gazu – podczas gdy w poprzedniku do „uwolnienia” dodatkowego momentu obrotowego z jednostki elektrycznej pedał trzeba było wcisnąć przynajmniej w 80%. Teraz napęd hybrydowy pracuje w pełnej harmonii już od najniższych obrotów.
I podobnie jak w 918 Spyder, motor elektryczny jest gotowy dostarczyć dodatkowy moment obrotowy przez cały czas. W połączeniu z możliwościami nowego, 2,9-litrowego silnika V6 biturbo (234 kW/330 KM/450 Nm) zapewnia to imponującą siłę ciągu.
Nowe Porsche Panamera 4 E-Hybrid korzysta z energii elektrycznej również w celu zwiększenia prędkości maksymalnej. Ten nowy rodzaj „E-Osiągów” – więcej mocy, więcej przyjemności z jazdy, mniej zużytego paliwa – w dziedzinie wydajności stanowi dla Porsche wyznacznik na przyszłość.
Nowy moduł hybrydowy i sprawna, 8-stopniowa przekładnia PDK
Wraz ze sprzęgłem rozłącznym benzynowego silnika V6 silnik elektryczny tworzy hybrydowy moduł nowej generacji. W porównaniu z elektrohydraulicznym systemem z poprzednika sprzęgło rozłączające jest teraz sterowane elektromechanicznie, za pomocą elektrycznego siłownika sprzęgła (ECA), który odznacza się jeszcze szybszymi reakcjami na komendy kierowcy.
Podobnie jak w innych modelach Panamera drugiej generacji, za przeniesienie momentu obrotowego do kół odpowiada wydajna, błyskawicznie działająca 8-stopniowa przekładnia Porsche Doppelkupplung (PDK). Zastępuje ona stosowaną w poprzedniku 8-biegową skrzynię automatyczną z przekładnią hydrokinetyczną.
Za magazynowanie energii elektrycznej odpowiada chłodzony cieczą akumulator litowo-jonowy, zamontowany pod podłogą bagażnika. I chociaż jego pojemność zwiększono z 9,4 do 14,1 kWh, masa względem poprzednika pozostała bez zmian. Pełne ładowanie akumulatora z gniazdka 230 V trwa 5,8 godziny. Jeśli kierowca skorzysta z opcjonalnej, pokładowej ładowarki 7,2 kW i połączenia 230 V/32 A zamiast standardowej ładowarki 3,6 kW, czas ten skraca się do zaledwie 3,6 godziny. Rozpoczęcie ładowania można również zaprogramować za pośrednictwem systemu multimedialnego Porsche Communication Management (PCM) lub aplikacji Porsche Car Connect na smartfony i Apple Watch. Co więcej, Porsche Panamera 4 E-Hybrid jest standardowo wyposażone w dodatkowy układ klimatyzacji i ogrzewania, który schłodzi lub ogrzeje wnętrze w czasie ładowania.
Porsche Advanced Cockpit ze specjalnymi instrumentami hybrydowymi
Jednym ze znaków rozpoznawczych kolejnej generacji modelu Panamera jest nowa koncepcja wyświetlania i sterowania, zwana Porsche Advanced Cockpit – oparta na panelach dotykowych i indywidualnie konfigurowanych wyświetlaczach. Dwa 7-calowe ekrany po obu stronach analogowego obrotomierza tworzą interaktywny panel wskaźników, który – w przeciwieństwie do innych wersji – w modelu Panamera 4 E-Hybrid obejmuje wskaźnik mocy dopasowany do aktualnego stanu pracy napędu hybrydowego. Intuicyjna strategia obsługi dodatkowych instrumentów bazuje na tej z supersportowego 918 Spyder. Wskaźnik mocy dostarcza informacje takie jak ilość aktualnie wykorzystywanej energii elektrycznej czy energii odzyskanej w procesie rekuperacji.
12,3-calowy ekran dotykowy pełni funkcję centrum sterowania systemem PCM (Porsche Communication Management). Tu i na panelu wskaźników podawane są liczne informacje związane z działaniem napędu hybrydowego, m.in. asystentów doładowania oraz zespołu hybrydowego. Asystent doładowania pokazuje ilość energii dostępnej w celu gwałtownego przyspieszenia, a asystent zespołu hybrydowego wskazuje sygnały służące regulacji wykorzystania energii elektrycznej.
Najwyższa efektywność w trybie „Hybrid Auto”
Do standardowego wyposażenia nowego Porsche Panamera 4 E-Hybrid należy pakiet Sport Chrono z przełącznikiem trybów jazdy zintegrowanym w kierownicy. Wraz z systemem PCM (Porsche Communication Management) przełącznik ten służy do aktywacji zróżnicowanych trybów jazdy. Poza znanymi z innych modeli Sport i Sport Plus hybrydowy wariant oferuje programy: E-Power, Hybrid Auto, E-Hold oraz E-Charge.
Panamera 4 E-Hybrid zawsze uruchamia się w czysto elektrycznym trybie E-Power. Całkowitą nowością jest program Hybrid Auto, w którym samochód automatycznie zmienia i łączy źródła napędu w celu uzyskania jak najwyższej wydajności.
E-Hold służy kierowcy do świadomego zachowania aktualnego stanu naładowania akumulatora w celu późniejszego przełączenia na tryb elektryczny, np. po dojechaniu do centrum miasta. Program E-Charge pozwala ładować akumulator z pomocą silnika spalinowego, który generuje wówczas wyższą moc niż potrzebna do przemieszczania się.
Najwyższy poziom osiągów zapewniają tryby Sport i Sport Plus. Jednostka V6 pracuje wtedy przez cały czas. W programie Sport naładowanie akumulatora jest zawsze utrzymywane na minimalnym poziomie, aby zapewnić odpowiednie rezerwy energii elektrycznej podczas przyspieszania.
Tryb Sport Plus stawia na maksymalne osiągi – Panamera osiąga wtedy swoją maksymalną prędkość 278 km/h. Ponadto, w programie tym akumulatory są doładowywane przez jednostkę V6 – tak szybko, jak to tylko możliwe.
Porsche Panamera 4 E-Hybrid można już zamawiać w Europie
W Polsce ceny Porsche Panamera 4 E-Hybrid rozpoczynają się od 490 740 PLN z VAT. Model można już zamawiać. Dostawy w Europie rozpoczną się w połowie kwietnia, na innych kontynentach – w kolejnych miesiącach przyszłego roku. Hybrydowa wersja to czwarty model w gamie nowego Porsche Panamera; każdy z nich dysponuje napędem na obie osie. Obecnie oferta obejmuje modele: Panamera Turbo (404 kW/550 KM), Panamera 4S (324 KW/440 KM), Panamera 4S Diesel (310 kW/422 KM) oraz Panamera 4 E-Hybrid (340 kW/462 KM mocy systemowej). Reprezentują one koncepcję Gran Turismo jako fuzję samochodu sportowego i limuzyny, oferująca unikalne w światowej skali połączenie dynamiki i komfortu.