Audi pracuje nad sposobami eliminacji bólu pleców osób zatrudnionych w procesie produkcyjnym samochodów. Pomóc ma w tym egzoszkielet. Ten ergonomiczny przyrząd wspomaga czynności podnoszenia i przenoszenia ciężkich przedmiotów oraz redukuje napięcia mięśni pleców. Egzoszkielet testowany jest na wybranych stanowiskach pracy w działach logistyki, w walcowni i na liniach montażu fabryk Audi w Ingolstadt i w Neckarsulm.
Specjalny egzoszkielet, ważący zaledwie ok. 3 kilogramów, pracownik nosi na sobie. Całość to jakby metalowa rama, gdzie elementy wzmacniające górną część ciała, dolny odcinek pleców i uda, połączone są z konstrukcją nośną. By taki egzoszkielet dopasować do własnej sylwetki, pracownik zakłada go przez głowę niczym sweter i przypina w pasie. Następnie dwie dopasowywane ręcznie powierzchnie rozprowadzające obciążenia przytwierdzane są do ud.
Egzoszkielet wzmacnia całe ciało, zwłaszcza w przypadku pochylania się do przodu by unieść lub odłożyć jakiś przedmiot. Ergonomiczna konstrukcja pomaga też w noszeniu ciężkich elementów, ponieważ przenosi ciężar z pleców, na mocniejsze mięśnie ud. Taki mechanizm redukuje o ok. 20 – 30 procent napięcie mięśni pleców i sprzyja utrzymaniu prostej postawy. Przyrząd wspomaga pracowników produkcji w ich codziennych czynnościach, nie ograniczając jednocześnie swobody ruchów. Elastyczna struktura i niska masa egzoszkieletu sprawiają, że pracownicy mogą swobodnie chodzić, odwracać się i wykonywać wszystkie inne ruchy.
„Ergonomicznie zaplanowane czynności związane z wykonywaniem swych obowiązków służbowych, mają w Audi najwyższy priorytet. Dotyczy to również produkcji i logistyki. Używając egzoszkieletów i ergoszkieletów promujemy w Audi zdrowe warunki pracy, pomagamy unikać nadmiernego obciążenia i utrzymujemy najwyższą wydajność” – podkreśla Vinzent Rudtsch, planista logistyczny, a jednocześnie osoba odpowiedzialna za wdrożenie egzoszkieletów.
Obecnie, pracownicy fabryk Audi w Ingolstadt i w Neckarsulm testują pierwsze takie sprzęty, używając ich w różnych czynnościach produkcyjnych i montażowych. W procesie logistyki montażu typu CKD (ang. completely knocked down), egzoszkielet wspomaga np. pracowników linii produkcyjnej, gdy ci pobierają podzespoły z pojemników. Na linii produkcyjnej pomaga również w czynnościach montażowych konsoli środkowej pojazdu oraz przy przenoszeniu ciężkich skrzynek. Faza testowa zakłada stopniowe wydłużanie czasu używania egzoszkieletu przez pracownika, od dwóch do siedmiu godzin dziennie podczas jednej zmiany.
Projekt pilotażowy wspierany jest przez interdyscyplinarny zespół złożony z planistów procesowych i produkcyjnych oraz z ekspertów medycznych. Egzoszkielety zbudowane zostały przez firmę Laevo, specjalizującą się w tworzeniu tego typu konstrukcji. Po zakończeniu fazy testowej z wynikiem pozytywnym, przyrządy te będą stopniowo wdrażane na stanowiskach produkcyjnych wszystkich fabryk Audi na całym świecie. Egzoszkielet, to kolejny element uzupełniający szeroką gamę środków wspomagających ergonomicznie zaprojektowane stanowiska pracy w Audi. Zdrowie i dobre samopoczucie pracowników koncernu jest już zapewniane przez specjalne siedziska przy stanowiskach montażowych (tzw. chairless chair) oraz przez rękawice w szczególny sposób chroniące stawy i mięśnie nadgarstków.