Leasing a w szczególności jego pewna odmiana czyli abonament samochodowy sprawia, że częściej sięgamy po nowe auto, rezygnując z zakupu kolejnej „używki” – policzył Carsmile. Aż jedna trzecia osób, które zdecydowały się na najem długoterminowy, wcześniej jeździła używanym samochodem kupionym za gotówkę.
14 lat – średni wiek polskiego auta
Według danych ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów), przeciętny wiek auta w Polsce wynosi obecnie 14 lat. To jest wynik o 3 lata gorszy od średniej dla całej UE. A takze aż o 7 lat gorszy od europejskiego lidera, jakim jest Luksemburg. Winą za taki stan rzeczy ponosi przede wszystkim ogromny import samochodów używanych. W 2019 roku sprowadzono do Polski ponad milion aut osobowych, dwa razy więcej niż zarejestrowano nowych.
Leasing i najem na ratunek
Czy najem długoterminowy może zmienić te niechlubne statystyki? Jest na to szansa. Carsmile przedstawił dane, z których wynika, że aż 35% użytkowników, którzy w styczniu złożyli wniosek o abonament samochodowy, wcześniej jeździło autem używanym kupionym za gotówkę. Carsmile to internetowa platforma, za pośrednictwem której można wynająć lub wyleasingować jedynie nowy samochód.
Przy okazji załatwiania formalności związanych z wynajmem Carsmile zadaje swoim użytkownikom pytanie „W jaki sposób nabyłeś swój poprzedni samochód?”. Wyniki badania okazały się na tyle ciekawe, że Carsmile postanowił się nimi podzielić.
Zaskakujące odpowiedzi
W styczniu największą grupę wśród klientów platformy stanowiły osoby, które w chwili składania wniosku o abonament, jeździły autem używanym kupionym za gotówkę. Na drugim miejscu, z wynikiem na poziomie 32% znalazł się leasing. Nie ma tu niestety rozróżnienia czy chodzi o pojazd nowy, czy używany. Firmy leasingowe nie chcą jednak finansować aut starszych niż kilkuletnie. Pozycja „używane kupione za gotówkę” zawsze była wysoko w wynikach ankiety. Dopiero dane styczniowe pokazały jej wyraźną przewagę nad innymi formami zakupu i finansowania samochodu. W sumarycznych danych posiadacze „używek”, którzy zdecydowali się na wynajem nowego auta, też mają silną reprezentację (33%). Jednak osób korzystających wcześniej z leasingu jest nieco więcej (36%).
Cel: odmłodzić rynek o 3 lata
– Jeśli tendencja ze stycznia potwierdzi się w kolejnych miesiącach, będzie to bardzo dobry znak dla całego rynku. Będzie można wtedy powiedzieć z całą pewnością, że abonamenty powodują odmłodzenie floty samochodowej na polskich drogach. Jeśli branży wynajmu długoterminowego uda się poprawić polskie statystyki średniego wieku aut o 3 lata, to będziemy świętować duży sukces – mówi Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.
Abonament pozwala na korzystanie z nowego pojazdu bez konieczności angażowania własnych oszczędności. Umowy podpisywane są zwykle na 3 lata. Po tym okresie można wybrać nowy samochód, który będzie bardziej ekologiczny. Przy okazji odpada problem poszukiwania nabywcy na dotychczasowe auto, a także ewentualnych napraw, które nie zostałyby pokryte z gwarancji.
Zespół analiz Carsmile