Hybrydy i elektryki przejmą rynek motoryzacyjny? Na rynku nowych samochodów rośnie zainteresowanie sprzedażą aut hybrydowych. Dynamicznie wzrasta też liczba ofert pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Tylko w pierwszym półroczu 2021 było więcej ofert ich sprzedaży, niż w całym poprzednim roku. Dopłaty do zakupu nowych samochodów mogą wzmocnić ten trend.
O skali zmian na polskim rynku świadczą dane historyczne. W roku 2018 ogłoszeń dotyczących sprzedaży nowych samochodów hybrydowych i elektryków było łącznie 779. W pierwszym półroczu 2021 roku już 12 razy więcej – 9697 ofert. Podobnie sytuacja ma się na rynku samochodów używanych, choć tutaj dynamika przyrostu liczby ogłoszeń jest dużo mniejsza (17 205 ogłoszeń w I półroczu 2021 w porównaniu z 10 431 ofert w roku 2018). Kierowcy mniej ufnie podchodzą jeszcze do używanych elektryków i hybryd. Ogłoszenia tych pojazdów z rynku wtórnego odnotowały tylko 1,5% liczby wyświetleń.
Jakich aut szukają Polacy?
Na rynku wtórnym, największą popularnością wśród hybryd (MHEV i PHEV) cieszy się Toyota Auris (10% liczby wyświetleń w I półroczu 2021). Na drugim miejscu uplasowały się Toyota Prius i Toyota C-HR (w obu przypadkach 7% wyświetleń ogłoszeń). Inaczej wyglądają preferencje kierowców na rynku samochodów nowych. Tutaj największą popularnością wśród hybryd cieszy się Toyota RAV4 (10% liczby wyświetleń). Na drugim miejscu Toyota Corolla (7% wyświetleń ogłoszeń), a na trzecim Suzuki Vitara (5% wyświetleń ofert). Wśród hybryd, zarówno nowych jak i używanych, największe zainteresowanie kierowców wzbudzają samochody pochodzące z Polski. Ponadto pojazdy relatywnie młode: pojazdy używane z roczników 2016 -2020 odnotowały 63% liczby wyświetleń ogłoszeń.
Elektryki raczej nowe
Zdecydowanie mniejszą popularnością cieszą się samochody elektryczne. Ich ogłoszenia na rynku pojazdów nowych wyświetlano 2,1% razy, natomiast na rynku wtórnym zaledwie… 0,38%.
Wśród nowych samochodów najpopularniejsze jest Porsche Taycan (12% liczby wyświetleń). Choć tutaj trzeba zaznaczyć, że prawdopodobnie nie wszyscy oglądający to osoby realnie zainteresowane zakupem. Na drugim miejscu jest Audi e-tron (8% wyświetleń ogłoszeń). Na kolejnych Volkswagen ID.3 i Skoda Enyaq (po 7% liczby wyświetleń). Z kolei na rynku wtórnym najpopularniejsza wśród kierowców jest Tesla Model S (15% liczby wyświetleń). Na kolejnych pozycjach w rankingu BMW i3 oraz Nissan Leaf (po 10% wyświetleń ogłoszeń).
Większość kierowców myśląc o samochodzie elektrycznym szuka egzemplarzy relatywnie nowych. 59% wyświetleń ogłoszeń dotyczyło pojazdów w wieku 1 – 4 lat. Ale z roku na rok przybywa osób zainteresowanych także starszymi samochodami, co oczywiście koreluje ze zwiększoną ich dostępnością na rynku. W 2018 roku, oferty pojazdów w wieku 5 – 10 lat stanowiły 20% wystawień, w 2021 roku – już 33%.
Źródło: Otomoto