Domy aukcyjne takie jak Bonhams szykują katalogi pierwsze aukcje 2015 roku. Wydarzeniem otwierającym sezon jest weekend aukcyjny w Scottsdale, w Stanie Arizona. Lista samochodów obecnych w katalogu sugeruję, że Bonhams jest w drodzę po rekord cenowy niektórych typów karoserii i modeli samochodów, takich jak na przykład Porsche Carrera RS z 1973 roku.
Otwierająca tegoroczny sezon aukcja Bonhams w Scottsdale odbyła się 16 stycznia. Był to trzeci rok jak dom aukcyjny z Wielkiej Brytanii organizował licytację podczas tygodnia aukcyjnego w Arizonie i okazał się on rekordowy pod względem jakości wystawionych pojazdów jak i pod względem przychodów wygenerowanych podczas aukcji. Na 101 oferowanych pozycji sprzedano 88, za całkowitą sumę 23 468 540 dolarów. Jest to trzykrotność kwoty sprzedaży z pierwszego roku aukcji Bonhams w Scottsdale, w 2012 roku, gdy przychody osiągneły 5 967 559 dolarów. Tegorocznymi silnymi pozycjami były samochody takie jak Ferrari 212 Export Touring z 1951 roku o numerze seryjnym 0088E, które zostało sprzedane za 3 190 000 dolarów, oraz Alfa 6C 1750 Gran Sport Zagato Spider z 1931 należąca niegdyś do Barona de Gunzbourg.
Pierwsze samochody potwierdzone przez Bonhams na aukcję w Scottsdale w przyszłym roku to wyjątkowe egzemplarze marek niemieckich oraz włoskich, które prawdopodobnie będą bliskie rekordów cenowych modelu, lub go nawet przebiją.
Z niemieckich samochodów prawdopodobnie najciekawszym samochodem jest legendarne sportowe Porsche, model 911 w wersji Carrera RS z 1973 roku. Dla firmy z Zuffenhausen byłto samochód prawdziwie rewolucyjny. Po raz pierwszy w historii 911 klienci mogli nabyćprawdziwie wyścigowe auto z homologacjądrogową. Co więcej, Carrera RS była pierwszym seryjnie produkowanym samochodem wyposażonym w spoiler. Ta wersja 911 pozwoliła Porsche powrócić do nazwy Carrera, używanej do 1967 roku w wyścigowych i sportowych modelach marki – nawiązywała do wyścigu Carrera Panamericana. Wyposażona po raz pierwszy w silnik przekraczający 200 koni mechanicznych i ważąca okolice tony wersja RS jest uznawana za najlepszą z klasycznych 911, produkowanych między 1967 i 1973 rokiem.
Rzadkość tego samochodu, wyprodukowanego tylko w 1580 egzemplarzach, oraz legenda – model ten rozpoczął sagę supersportowych wersji RS kontynuowaną po dziś dzień w gamie 911 – wpływa mocno na jego wartość. Indeks Hagerty wyceniał egzemplarze w stanie perfekcyjnym na 383 000 dolarów w styczniu 2013, a w styczniu tego roku już na 695 000 dolarów.
Żółty egzemplarz o numerze seryjnym 9113600802 prezentowany przez Bonhams jest w całości oryginalny, był wiele razy w magazynach motoryzacyjnych co świadczy także o jego nienaganności, oraz był odbudowany przez jednego z renomowanych specjalistów tej specyficznej wersji RS.
Drugim ciekawym samochodem, który może osiągnąć bardzo wysoką cenę, możliwe historyczną dla tego modelu, jest czerwony Mercedes 300 SL typu Gullwing. Jest to samochód o bardzo interesującej historii właścicielskiej. Posiadaczem tego 300 SL był Lord O’Neill, jeden z najbardziej znanych Premierów Irlandii Północnej. Egzemplarz został niedawno odrestaurowany przez renomowaną kalifornijską firmę Scott Grundfor. Jest to jedna z dwóch firm na świecie, której specjalizacją są tylko i wyłącznie Mercedesy typu Gullwing. Co ciekawe, wystawiony na licytację egzemplarz posiada także pasujący do niego zestaw walizek. Tego typu akcesoria z epoki oczywiście wpływają pozytywnie na wartość pojazdu.
Innym wartym zainteresowania modelem, który będzie częścią aukcji w Scottsdale jest Ferrari 330 GTC z 1966 roku. Model ten został wprowadzony w marcu tamtego roku na salonie genewskim, i był tak naprawdę wyścigówką z luksusowym nadwoziem. Większość elementów zawieszenia na przykład, w które był on wyposażony pochodziły ze supersportowej 275 GTB. Egzemplarz zaprezentowany na aukcji domu Bonhams jest interesujący między innymi dlatego, że jest to auto w oryginalnym stanie. Przy 598 wyprodukowanych egzemplarzach, obecne ceny tego modelu sięgają 1 100 000 dolarów.
Te samochody potwierdzają także trend najbardziej poszukiwanych przez kolekcjonerów samochodów. Królują lata 50, 60 i 70 XX wieku, a najbardziej pożądane pozostają modele sportowe.
Michał Wróbel, Lion’s Bank