Jak wynika z najnowszego raportu KPMG dotyczącego dóbr luksusowych w Polsce, rynek ten stale rośnie w siłę. Szacuje się, że w 2021 roku jego wartość może osiągnąć niemal 31 mld zł, a więc wzrośnie o prawie 50% w stosunku do 2017. Oznacza to również zwiększenie wydatków na reklamę dóbr luksusowych. Jak wygląda życie bogatych Polaków i w co najchętniej inwestują?
Przybywa zamożnych Polaków
Z każdym rokiem rośnie liczba zamożnych Polaków. Potwierdzają to badania KPMG, według których w 2016 roku w naszym kraju mieszkało 1 042 tysięcy osób o wysokich dochodach. Porównując te dane z rokiem 2015, ich liczba wzrosła o 43 tysiące, a dochody o 6,8 mld złotych. W 2017 w Polsce żyło aż 1,1 mln bogatych, a wartość rynku dóbr luksusowych była szacowana na 21 mld złotych.
Najbardziej dochodowym, wśród marek premium, jest segment luksusowych samochodów. Na kolejnych miejscach plasują się biżuteria i zegarki. Eksperci prognozują, że między 2017 a 2021, to właśnie sprzedaż luksusowych aut wzrośnie najbardziej, przy czym mianem luksusowego określa się samochód, którego cena jest nie mniejsza niż 285 tysięcy zł. Zaskoczeniem może być fakt, że najczęściej kupowanym dobrem luksusowym są alkohole – 44% osób deklaruje, że dokonuje takiego zakupu raz lub kilka razy w miesiącu. Cena wina, które można uznać za luksusowe to przeszło 430 zł, natomiast butelka koniaku to koszt rzędu 1170 zł.
Łączny dochód netto osób zamożnych w 2017 roku szacuje się na 191 mld zł, natomiast według prognoz, do 2020 roku ma on wynieść prawie 245 mld zł.
Jak żyją bogaci?
Według autorów raportu, trzema głównymi czynnikami, którymi kierują się zamożni Polacy przy dokonywaniu zakupów są: jakość, wygląd i cena. Najpopularniejszym towarem luksusowym pozostają ubrania i buty oraz kosmetyki i perfumy. Tylko 3% badanych zadeklarowało, że nigdy nie kupuje tych produktów.
Osoby majętne najchętniej lokują swój kapitał w nieruchomościach i aktywach finansowych. Z jakich usług korzystają najczęściej? Aż 65% regularnie korzysta z pomocy domowej. Wysokie miejsce zajmują również wizyty w luksusowych restauracjach. Najmniejszym powodzeniem cieszą się natomiast prywatni kierowcy i loty czarterowe.
Warto również zwrócić uwagę na to, co zamożni Polacy robią w wolnym czasie. Każdego dnia 67% z nich spędza prawie godzinę na przeglądaniu stron internetowych, a 73% deklaruje swoją aktywność w mediach społecznościowych. To właśnie Internet jest miejscem, w którym dokonują decyzji zakupowych oraz nabywają usługi i towary. Z tego powodu reklama marek premium powinna być skrojona na miarę oczekiwań wymagających, zamożnych klientów.
Reklama na miarę luksusu
W 2018 roku Internet stanie się głównym miejscem reklamy usług i produktów luksusowych oraz koncentracji budżetów marketingowych marek premium. Szacuje się, że Internet osiągnie udziały na poziomie przeszło 30%, tym samym wyprzedzając prasę, która przez długi czas utrzymywała pozycję lidera. Blisko 87% nowych wydatków na reklamę dóbr luksusowych w latach 2016-2018 stanowi reklama online. Zatem powinna być ona dopasowana do indywidualnego odbiorcy, a także odznaczać się estetyką, prestiżem i ukazywać wartości, jakie prezentuje marka.
Autor: Marcin Rupiński, CEO sieci reklamowej Royal Ad.