Marka to hasło kojarzące się z zaufaniem i profesjonalizmem. “Solidna marka”, “dobra marka” – teoretycznie wszyscy rozumiemy znaczenie tych słów, lecz kto jest w stanie odpowiedź na zasadnicze pytanie CZYM właściwie jest marka?
Marka to nie produkt
“Gdyby trzeba było podzielić firmę, to oddałbym majątek, halę produkcyjną i wyposażenie, a sobie zatrzymałbym markę – i tak wyszedłbym na tym o wiele lepiej.” – John Stuart, naczelny dyrektor korporacji Quaker. Budowanie marki powinno być przeprowadzone jak długoterminowa inwestycja finansowa, ponieważ marka jest składnikiem majątkowym firmy, który może być niezmienny i niepowtarzalny przez wiele lat, jeśli jest odpowiednio chroniony i prowadzony. Mówi się, że marka jest najpotężniejszym narzędziem w biznesie, ponieważ tworzą ją ludzkie odczucia. Ostatecznie, to umysły poszczególnych, pojedynczych osób kreują świadomość marki, nie wielkie firmy. Jeśli duża liczba osób w podobny, zbliżony sposób odbiera produkt lub firmę – mamy markę.
Elementy wsparcia marki
Kwestią zasadniczą dla marki jest identyfikacja z grupą odbiorców – kto ją kupuje i do jakiej klasy społecznej należy. Żeby trafić do wybranej grupy, markę należy wesprzeć poprzez:
- organizację eventów
- markowe składniki użyte podczas tworzenia
- promocję przez znane osoby – ambasadorów
- reputację producenta
- reputację regionu pochodzenia
- odpowiednie miejsce sprzedaży
Reasumując – produkt “dla ludu” będziemy sprzedawać w dyskoncie, a dla wybranych w ekskluzywnym butiku. Produkt bankowy, odwołujący się do zaufania reklamuje aktor kojarzony z rolą Ojca Świętego, a sieć dyskotek celebrytka znana z reality show. Produkt wyprodukowany w Niemczech będzie kojarzony z solidnym wykonaniem, wyprodukowany w Chinach z wyzyskiem i podróbką. Wszystkie te czynniki trzeba brać pod uwagę.
Wyznaczniki siły marki
Wyznacznikiem siły i pozycji marki na rynku jest, oczywiście opanowanie lub zdominowanie znacznej części rynku. Zajęcie pozycji lidera zawsze prezentuje wyższą wartość rynkową. Co jeszcze determinuje siłę marki?
- czas obecności na rynku
- ochrona prawna
- obecność a rynkach ponadregionalnych
- wysoka świadomość istnienia
- przypisywanie pozycji lidera
- utrzymująca się świadomość “wartości”
- rozpoznawalność
- aktualność
- elastyczność cenowa
Celem podsumowania – jeśli konsument mając potrzebę myśli o konkretnej marce, można powiedzieć, że jest ona silna. Jeśli można zakupić produkt danej marki w dowolnym miejscu na świecie, jest silna. Jeśli jej produkty były przedmiotem pożądania dziadka, ojca, a teraz pragnie ich syn – jest silna.
Branding
Branding to zarządzanie marką – kreowanie jej. To wytyczanie długofalowej, spójnej strategii, której celem jest wywindowanie marki na pozycję lidera swojej branży. Jednakże, należy pamiętać, że najpierw zdobywa się umysły klientów, później rynki. Branding opiera się w połowie na racjonalnych argumentach – analizach, danych, a w drugiej na emocjach. Bo to emocje są czymś, co konsumenci zapamiętują, przywołują, to one pchają ich do podejmowania zakupowych decyzji.
Zatem, do dzieła drodzy czytelnicy! Stwórzcie coś niesamowitego, co podbije rynek i nasze serca!
Tekst powstał dzięki współpracy z Grupą Reklamową Hands