Wyróżniaj się lub przepadnij w rywalizacji z konkurencją. Taka dewiza coraz częściej przyświeca właścicielom niewielkich, lokalnych biznesów we współczesnych realiach rynkowych. Rywalizacja z dużymi podmiotami jeszcze do niedawna była zmartwieniem przedsiębiorców prowadzących swój interes w większych miastach. Sytuacja zaczęła się zmieniać, gdy duże marki podjęły decyzję o opanowaniu coraz mniejszych rynków. Jak przetrwać w warunkach rosnącej konkurencji? Odpowiedź brzmi: wychodząc poza schematy.
Pokochać swoją małą ojczyznę
Kreatywne działania promocyjne nie muszą wiązać się z dużymi wydatkami, by zyskać uznanie klientów. Dla lokalnego biznesu z całą pewnością to dobry czas na zaistnienie w mediach społecznościowych. Użytkownicy coraz częściej zaglądają na ulubione serwisy, by doświadczyć tego, co regionalne i z czego można skorzystać bez dużych nakładów czasu lub pieniędzy. Zgodnie z nowymi trendami, social media odchodzą od globalnego charakteru, kładąc coraz większy nacisk na to, co związane z „małymi ojczyznami”. Przykładem tego typu działań jest znany z Facebooka Marketplace, czyli rynek ogłoszeń z okolicy.
Skoro ważne jest to, co lokalne – warto zaangażować firmę w życie miasta i wziąć udział w organizowanych wydarzeniach. Zbiórka karmy dla zwierząt na rzecz lokalnego schroniska, akcja edukacyjna w pobliskiej szkole – to tylko początek listy pomysłów. Wystarczy odrobina dobrych chęci, by włączyć się w podejmowane działania i zyskać zaufanie mieszkańców. Kiedy już zdecydują się na skorzystanie z usług, warto zadbać o ich lojalność. Bezpłatna wizyta u fryzjera dla stałych bywalców salonu lub zniżka na serwis auta? Wysoce prawdopodobne, że konkurencja nie zdecydowała się na taki ruch.
Podobnie rzadko spotkanym, lecz bardzo skutecznym pomysłem jest wykorzystanie kampanii SMS. Marketing wiadomości tekstowych kojarzy się z działaniami prowadzonymi przez duże firmy, ale to mylne przekonanie. Dzięki niskim kosztom i wysokiej skuteczności SMS-y świetnie sprawdzą się także w lokalnym biznesie. Informacja o najnowszej promocji lub przypomnienie o zbliżającym się przeglądzie samochodu na pewno wzbudzą zainteresowanie.
Powiadomienia to za mało
O doskonałej kondycji wiadomości tekstowych w lokalnych społecznościach świadczy ich wykorzystanie przez instytucje publiczne. Z roku na rok wzrasta liczba użytkowników, którzy otrzymują tą drogą alerty i powiadomienia. Jak pokazuje badanie „Komunikacja SMS w Polsce” klienci są także zainteresowani otrzymywaniem lokalnych informacji od sklepów i punktów usługowych. Najwięcej z nich, bo aż 58,4% deklaruje chęć otrzymywania wiadomości od ulubionej restauracji lub kawiarni. Mile widziane są także SMS-y z branży rozrywkowej (49,7%) oraz medycznej, np. informacje o umówionej wizycie u lekarza (33,3%). – Dla przedsiębiorcy komunikacja mobilna będzie oznaczać możliwość wyróżnienia prowadzonej działalności bez angażowania dużych kosztów. Istnieje wiele sposobów wykorzystania SMS-ów a znalezienie odpowiedniego zależy tylko od inwencji i potrzeb klientów – wyjaśnia Daniel Zawiliński, dyrektor zarządzający Platformy SerwerSMS.pl.
W przeprowadzonym badaniu 76,6% respondentów wyraziło chęć odwiedzenia sklepu lub punktu usługowego w regionie po otrzymaniu promocyjnego SMS-a w celu bliższego zapoznania się z ofertą. Wśród najbardziej pożądanych znalazły się wiadomości dot. promocji w lokalnych sklepach, wydarzeń kulturalnych, zniżek w restauracji oraz na usługi (np. fryzjerskie).
Czy mogę się z Tobą skontaktować?
Skuteczna kampania SMS powinna zostać przeprowadzona z dostosowaną do potrzeb klientów częstotliwością wysyłki wiadomości. Wysyłka częściej niż raz w tygodniu lub o niekorzystnych porach może zostać źle odebrana przynosząc efekt odwrotny do zamierzonego. Jeszcze przed rozpoczęciem działań marketingowych konieczne jest przygotowanie bazy kontaktów. Sposobem na pozyskanie danych będzie bezpośredni kontakt z klientem i przedstawienie korzyści wynikających ze zgody na wysyłanie wiadomości ofertowych.
Istotnym elementem kampanii mobilnej jest personalizacja, czyli dostosowanie treści do oczekiwań konkretnych odbiorców. – Możliwości personalizacji w dużej mierze zależą od pomysłowości twórcy kampanii. Najprostszym sposobem jest zwrócenie się do klienta po imieniu. Z całą pewnością taki SMS sprawi, że odbiorca poczuje się wyróżniony – dodaje D.Zawiliński. Przygotowanie wiadomości nie będzie trudnym zadaniem pod warunkiem wykorzystania odpowiednich narzędzi – na rynku istnieją bowiem systemy do obsługi masowej wysyłki SMS oferujące możliwość utworzenia dedykowanej treści.