Koniec czerwca to idealny czas na rozkręcenie własnego biznesu – uczniowie klas średnich, ale także studenci zaczynają myśleć o czasie wolnym, w celach zarobkowych lub czysto przyszłościowych. Od czego zacząć i jak zacząć – na te pytania postaramy odpowiedzieć w krótkim artykule. Podpowiadamy także, co zrobić z działalnością poza sezonem.
Jak rozpocząć letni biznes – 2 ważne kroki przed założeniem działalności
Biznes sezonowy, jak i każdy inny wiąże się z formalnościami prawnymi. Jak każdy może się domyśleć, nie można tak po prostu stanąć sobie na ulicy i zacząć sprzedawać lub wypożyczać własne produkty – no chyba, że nie obawiamy się konsekwencji prawnych… A jeśli nie jesteśmy wpisani do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) oraz nie mamy pozwolenia, np. na sprzedaż uliczną – możemy spotkać się z bardzo poważnymi konsekwencjami: od grzywny do nawet pozbawienia wolności.
Czy wiecie, że właśnie sezonowy biznes stał się podwaliną sukcesu takich marek jak Pizza Hut, KFC czy Starbuck’s?
- Benchmark konkurencyjny
Na początek – zaparz kawę i „przeczytaj internety”. Zobacz kto jest Twoją największą konkurencją i jak działa. Nie kopiuj, ale inspiruj się. Sprawdź także, jakie jest zaangażowanie klientów konkurencji i wysuń wnioski, jak możesz to usprawnić lub co innego/lepszego możesz im zaoferować. Porównaj także cenniki. Jeśli w Twojej okolicy jest mnóstwo podobnych firm, może warto zmienić charakter usług bądź inaczej komunikować obecność na rynku? Wyróżnij się! - Ustal ceny, na podstawie informacji rynkowych
Sprawdź jak plasuje się rynek oraz jak wygląda marża na danej usłudze lub produkcie. Oblicz ile musisz ich sprzedawać, aby zarobić oczekiwaną sumę, oczywiście wliczając podatek dochodowy i składki ZUS. Pamiętaj, że zaniżanie cen nie zawsze jest rozwiązaniem. Przedsiębiorca może sprzedawać towary bez marży handlowej bądź poniżej ceny ich zakupu, jeżeli jest to uzasadnione ekonomicznie. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za działalność gospodarczą, za przychód z działalności: uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. W związku z tym dozwolone jest stosowanie obniżek cen, jednakże ich zastosowanie musi być gospodarczo uzasadnione.
Biznes po sezonie, czy to się opłaca?
Zazwyczaj nie i dlatego dla wielu firm sezon wakacyjny kończy się zamknięciem działalności. Jednak kiedy mamy już zarejestrowaną firmę i nie chcemy jej całkowicie zamykać, warto skorzystać z opcji zawieszenia działalności od 30 dni do 2 lat. Uwaga: zawieszać można jedynie te firmy, w których nie zatrudnialiśmy pracowników, albo zatrudnialiśmy ich na umowę zlecenie lub umowę o pracę na czas określony i czas ten dobiegł końca.