Firmy, które znają oczekiwania swoich klientów, sprzedają więcej. Wszystko dzięki możliwości spersonalizowania udostępnianych treści, a także automatyzacji procesów marketingowych. Pierwsze narzędzie pomoże zbudować relację z odbiorcą, a drugie zwiększy efektywność wykonywanych działań.

Każdy użytkownik, który spędził na danej stronie kilka minut i zastanawiał się nad zakupem konkretnego produktu, mógł zaobserwować w praktyce, czym jest personalizacja treści i automatyzacja procesów marketingowych. Co więcej, według najnowszych badań przeprowadzonych przez firmę analityczną Gartner, aż 54 proc. respondentów byłoby w stanie zrezygnować ze swojego sprzedawcy, gdyby nie dostosowywał on oferty i przekazu do ich oczekiwań. Nie dziwi więc fakt, że przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na wykorzystywanie tych nowoczesnych narzędzi marketingowych w celu zwiększenia dotarcia do potencjalnych klientów.

Personalizacja treści

Jakość przekazywanych treści w procesie sprzedażowym jest kluczowa. Biorąc pod uwagę liczbę przekazów reklamowych, z którymi spotyka się konsument, przedsiębiorcy w pierwszej kolejności muszą zadbać o spełnienie ich oczekiwań. Ostatnie badania przeprowadzone przez SailThru pokazują, że 39 proc. respondentów uznaje spersonalizowane treści przychodzące na ich pocztę e-mail za przydatne, jeśli są dostosowane do ich zainteresowań. Często jest to impulsem do podjęcia decyzji zakupowej. – Dostosowywanie treści do konkretnego użytkownika może odbywać poprzez obserwację jego zachowania w Internecie – przeglądanych treściach, aktywności w social mediach, analizę wypełnionych formularzy. Takie rozwiązanie świetnie sprawdza się w przypadku e-commerce. Jeśli użytkownik porusza się po sklepie internetowym i przegląda produkty, ale nie zdecyduje się na ich zakup, to po opuszczeniu strony, treści reklam w Internecie będą wybierane pod kątem jego wcześniejszych wyszukiwań – komentuje Tomasz Gibas, prezes Coders Center, firmy dostarczającej rozwiązania z zakresu automatyzacji procesów marketingowych.

Personalizacja treści to także dostosowywanie obrazów, nagłówków, reklam w zależności od tego, jakie treści interesują odbiorcę. Według Sitecore, czyli globalnego lidera w zakresie zarządzania doświadczeniem klienta, za pomocą specjalistycznych narzędzi można zrozumieć i spełnić jego oczekiwania. Konieczne jest jednak wykorzystywanie ich w odpowiednim miejscu i czasie – czyli rzeczywistym. Za pomocą tych specjalistycznych narzędzi można ustalić m.in. co skłoniło konsumenta do odwiedzenia strony, skąd pochodzi, gdzie się znajduje w danej chwili i jaka występuje tam pogoda, a także jego ulubione strony. Personalizacja treści często powiązana jest z pojęciem CRM (Customer Relationship Management) i ma na celu budowanie trwałych relacji z klientem w celu potęgowania długoterminowych korzyści dla przedsiębiorstwa.

Automatyzacja procesów marketingowych

Wykorzystywanie automatyzacji działań to jeden z najnowszych i najskuteczniejszych trendów marketingowych. Jak dodaje prezes Coders Center – Przedsiębiorcy szukają rozwiązań, które zwiększą ich sprzedaż i, w konsekwencji, polepszą wyniki finansowe firmy. Świadczą o tym zmieniające się trendy sprzedaży, coraz większe zapotrzebowanie na platformy e-commerce oraz wdrażanie systemów wspierających automatyzację marketingu. Takie rozwiązania nie są tanie, ale już teraz korzystają z nich największe firmy w Europie i USA, a zwrot z inwestycji jest szybki. Co ważne, świadomość klientów w zakresie nowoczesnych rozwiązań internetowych, a więc również w obszarze automatyzacji marketingu, stale rośnie.

W jaki sposób działa automatyzacja w praktyce? Łatwo wyobrazić sobie sytuację, kiedy użytkownik planuje wakacje, więc szuka najlepszych ofert na stronie biura podróży. Kiedy spędzi na tej stronie kilka minut, jednak nie zdecyduje się na zakup, wówczas otrzyma informację np. o specjalnej zniżce na konkretną podróż. Reklama może także pojawić się w kanałach social media lub osoba ta otrzyma spersonalizowanego maila. Z automatyzacją marketingową powiązane jest pojęcie omnichannel automation, czyli automatyzacji komunikatów między różnymi kanałami. Takie działania zwiększają prawdopodobieństwo zakupu danego produktu przez potencjalnego klienta.

Znajomość oczekiwań klientów ma bezpośredni wpływ na sprzedaż, a w konsekwencji wzrost przychodów firmy. W tym celu warto korzystać zarówno z personalizacji treści, jak i automatyzacji procesów marketingowych. Stosując takie narzędzia, firmy skutecznie budują relacje z klientami i umacniają swoją pozycję na rynku.

Źródło: Coders Center