Start własnego biznesu zawsze stanowi duże wyzwanie. Dobry pomysł to oczywiście podstawa, ale może nie wystarczyć, aby zagwarantować sukces. Potrzebny jest też przemyślany biznesplan, który pozwoli wprowadzić zamysł w życie, a przede wszystkim pomoże w szybkim pozyskaniu klientów i ich zaufania. Nie inaczej wyglądają początki w branży usług sprzątających. Istnieją jednak rozwiązania, które mogą pomóc skutecznie rozwinąć swój biznes.  

Na rynku usług sprzątających działa wiele firm, zarówno tych większych, jak i jednoosobowych. Obserwuje się też wciąż rosnący popyt na ich usługi, zarówno ze strony klienta biznesowego, jak i osób indywidualnych. Firmy sprzątające rywalizują ze sobą ceną, sposobem rozliczeń, zakresem oferowanych usług, jednak na tak konkurencyjnym rynku najważniejsza jest jakość. Klienci poszukują sprawdzonych rozwiązań, takich które docenili i z których są zadowoleni inni. Najlepszą promocją okazuje się poczta pantoflowa i system rekomendacji od dotychczasowych klientów. Wydawać by się mogło, że nowe podmioty stoją na straconej pozycji, ponieważ potrzebują co najmniej kilku tygodni, żeby zebrać grono stałych klientów, którzy będą polecać ich usługi innym. Na rynku pojawiają się jednak możliwości, które mogą znacznie ułatwić start. Rozwiązaniem może być nawiązanie współpracy z firmą, która mając doświadczenie na rynku będzie pełnić rolę pośrednika i pomoże w zdobyciu klientów.

W sieci działają platformy internetowe, które pośredniczą pomiędzy pracownikami firm sprzątających, a potencjalnymi klientami. Decydując się na skorzystanie z ich pomocy warto przeanalizować, które rozwiązanie będzie najkorzystniejsze. Najlepiej jest wybrać serwis, który oferuje coś więcej niż tylko tablicę ogłoszeń, na której można przedstawić swoje usługi. Niektóre z nich oferują usługi osób z doświadczeniem w branży. Przykładem może być Pozamiatane.pl, który dużą wagę przywiązuje do rekrutacji sprzątaczy. Współpracują z nim tylko doświadczone osoby, które posiadają udokumentowane referencje. Każda z nich jest weryfikowana, sprawdzana jest też jakość jej pracy. Dzięki temu klienci zyskują pewność, że zamawiają usługę specjalisty, a nie przypadkowej osoby, która zamieściła swoje ogłoszenie w Internecie. Na zbudowanym zaufaniu korzystają wszystkie działające w ramach serwisu osoby oraz klienci.

Początkujące firmy często nie mogą pozwolić sobie na rozbudowane działania reklamowe. Oczywiście w sieci można zamieścić bezpłatne ogłoszenie, jednak z pewnością zginie ono w gąszczu innych i co ważniejsze, bez poparcia opiniami klientów nie przyciągnie uwagi. Z kolei ogłoszenia w prasie czy druk i dystrybucja ulotek wymagają już nakładów finansowych. Współpraca z wyspecjalizowanym serwisem internetowym sprawia, że firmy nie muszą się o to martwić, ponieważ to jego właściciele promują usługi swoich sprzątaczy. Serwis zajmuje się dotarciem do potencjalnego klienta i przekonaniem go do oferowanych usług. Sprzątaczom przekazywane są już konkretne zlecenia. Ponadto zyskują oni możliwość działania pod szyldem rozpoznawalnej już marki.

Słysząc o takiej możliwości współpracy wiele osób może obawiać się utraty samodzielności, którą miała dać własna działalność. Jeśli jednak partnera wybierze się odpowiednio, zyska się dostęp do nowych zleceń, jednocześnie nie musząc rezygnować z planowanych działań, swoich stałych klientów czy poszukiwania nowych we własnym zakresie. Sprzątacze pracują na własny rachunek i sami określają, które zlecenie chcą przyjąć, dowolnie ustalając swój grafik.

Oferta serwisów internetowych to znaczne wsparcie dla początkujących przedsiębiorców. Dzięki nim mogą oni rozwijać swój biznes. Z kolei dla tych, którzy chcieliby zacząć działać na własną rękę, mogą być inspiracją do założenia działalności.

autor: Jakub Łączkowski, Prezes Zarządu Pozamiatane.pl