Niski koszt eksploatacji to najważniejszy wyróżnik idealnego samochodu firmowego dla niemal połowy przedsiębiorców z sektora MŚP. Jak wynika z badania Instytutu Keralla zrealizowanego na zlecenie Carefleet S.A. ta cecha aut służbowych jest szczególnie istotna dla firm budowlanych i usługowych. Przedsiębiorstwa transportowe stawiają z kolei na pozytywne doświadczenia z marką, handel i produkcja na preferencyjne warunki zakupu, a HoReCa na wielofunkcyjność.
– Małe i średnie firmy, decydując się na zakup samochodów służbowych, zwracają uwagę przede wszystkim na koszty. Auta w biznesie pełnią funkcję narzędzia pracy, dlatego dla przedsiębiorców priorytetem jest ich efektywność ekonomiczna. Niski koszt eksploatacji i preferencyjne warunki zakupu to najczęstsze kryteria wyboru pojazdów w sektorze MŚP – twierdzi Bartosz Olejnik, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w Carefleet S.A., jednej z czołowych polskich firm specjalizujących się w wynajmie długoterminowym samochodów.
Koszty najważniejsze
Polski sektor MŚP liczy ponad 2 miliony przedsiębiorstw. Niskie koszty eksploatacji samochodów służbowych są szczególnie istotne dla firm budowlanych – niemal 59 proc. ich przedstawicieli wskazało tę cechę jako najważniejszy wyróżnik idealnego auta. To również kluczowe kryterium wyboru pojazdów dla firm z branży usługowej – 50,4 proc. wskazań. W sektorze MŚP na niskie koszty eksploatacji służbowych pojazdów zwracają ponadto uwagę przedsiębiorstwa produkcyjne (47,3 proc. wskazań) oraz handlowe (34 proc. wskazań), choć dla nich zdecydowanie ważniejsze są oszczędności w krótkiej perspektywie czasu. 74 proc. badanych przedstawicieli sektora handlowego i niemal połowa respondentów z branży produkcyjnej, decydując się na nabycie nowych aut służbowych, kieruje się przede wszystkim preferencyjnymi warunkami zakupu.
HoReCa i usługi chcą aut wielofunkcyjnych
Niemal 60 proc. ankietowanych przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw z branży HoReCa za najważniejszą cechę idealnego samochodu służbowego uważa wielofunkcyjność, czyli łączenie funkcji auta dostawczego i osobowego. To również istotny czynnik dla firm usługowych (50,4 proc wskazań).
– Im mniejsze przedsiębiorstwo, tym zazwyczaj większa potrzeba posiadania samochodu uniwersalnego. Poszukiwanie kompromisu pomiędzy autem biznesowym a użytkowym to domena przede wszystkim branż, w których w specyfikę biznesu wpisane jest częste przewożenie niewielkich ładunków, czyli np. branży usługowej, handlowej czy gastronomicznej – dodaje Bartosz Olejnik.
Wysoko w rankingu cech idealnego samochodu służbowego uplasowały się również wcześniejsze pozytywne doświadczenia z daną marką motoryzacyjną. To cechy szczególnie istotne dla firm transportowych (48,3 proc. wskazań) i budowlanych (39,7 proc. wskazań)
Bezpieczeństwo na szarym końcu
Najmniej istotną cechą idealnego samochodu służbowego dla sektora MŚP okazało się bezpieczeństwo, które znalazło się na samym końcu rankingu we wszystkich badanych branżach. Co ciekawe, również bogate wyposażenie nie jest kryterium decydującym o wyborze doskonałego pojazdu (11 proc wskazań w branży produkcyjnej i budowlanej, 17,2 proc. w HoReCa, 26 proc w handlu).
Źródło: Carefleet S.A.