FedEx Corp. (NYSE: FDX) przedstawił tegoroczny Raport Odpowiedzialności Społecznej (Global Citizenship Report), podsumowujący dążenia firmy do odpowiedzialnego rozwoju w wymiarze ekonomicznym, środowiskowym i ludzkim. Raport stanowi również omówienie najważniejszych inicjatyw społecznych w roku finansowym 2017, który zakończył się 31 maja 2017.
„Klienci stale powtarzają nam, że chcą współpracować z firmami, którym los naszej planety nie jest obojętny” – mówi David J. Bronczek, prezes i COO FedEx Corp. „Wierzymy, że jesteśmy zobowiązani do ustanawiania nowych standardów w zakresie naszego wkładu w rozwój naszych pracowników, klientów i społeczności, w których żyjemy i pracujemy” – dodaje.
Wśród najważniejszych punktów tegorocznego sprawozdania znalazły się:
Rozwój ekonomiczny
Po raz pierwszy w historii FedEx, przychody firmy w 2017 r. przekroczyły 60 mld USD, co oznacza 20 proc. wzrost w stosunku do roku 2016. Dobre wyniki finansowe pozwoliły firmie na stworzenie nowych możliwości dla akcjonariuszy, w tym m.in.:
- 426 mln USD wypłaconych w formie dywidendy
- Ponad 21 mld USD wynagrodzeń i bonusów dla pracowników
- Ponad 55 mln USD inwestycji na cele charytatywne w ramach inicjatywy FedEx Cares
Celem planu działań charytatywnych w postaci programu FedEx Cares jest przeznaczenie 200 mln USD na wsparcie rozwoju i poprawę sytuacji 200 lokalnych społeczności na całym świecie do roku 2020. Aktualnie program znalazł się na półmetku – w pierwszych dwóch latach jego trwania, już ponad 101 mln USD trafiło do 134 społeczności w różnych częściach globu.
FedEx rozszerzył również swoją sieć punktów odbioru przesyłek typu „Hold for Pick Up”. Wyeliminowanie tzw. „ostatniej mili” – tj. różnicy między dostarczaniem pakietów pod wiele adresów a lokalizacją centralną – pozwoliło zmniejszyć prognozowaną emisję dwutlenku węgla (CO2e) o 18 000 ton rocznie. To mniej więcej tyle, ile rocznie wytwarza 3,8 tys. samochodów osobowych.
Kwestie środowiskowe
W ramach podejścia Reduce, Replace, Revolutionize FedEx ograniczył emisję dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych o 2,3 mln ton.
„Bardzo poważnie traktujemy kwestię ograniczenia wpływu naszej działalności na środowisko, dlatego stale opracowujemy nowe metody, procesy i technologie w tym zakresie.” – powiedział Mitch Jackson, chief sustainability oficer w FedEx Corp. „Chcemy łączyć ludzi i możliwości na całym świecie w sposób odpowiedzialny, dostarczając pozytywnych bodźców społecznościom, w których żyjemy i pracujemy.” – dodał.
Dzięki modernizacji floty oraz programom oszczędnościowym, w ubiegłym roku finansowym FedEx oszczędził blisko 670 mln litrów paliwa lotniczego. W spółce działa specjalny zespół – Fuel Sense – którego głównym zadaniem jest identyfikacja możliwości poprawy efektywności w zakresie operacji lotniczych. Wszyscy pracownicy mający do czynienia z flotą lotniczą FedEx są świadomi znaczenia efektywności paliwowej i wspólnie poszukują innowacyjnych sposobów jej poprawy.
Oszczędności paliwa obejmują również naziemną flotę pojazdów FedEx. W ub. roku została ona powiększona o kolejnych 300 pojazdów elektrycznych, których obecnie firma wykorzystuje już 2100. Ogłoszono również plany zakupu 20 w pełni elektrycznych ciężarówek Tesla Semi.
Rozwój pracowników
Liczący już 425 tys. pracowników zespół FedEx każdego dnia pracuje wg filozofii Purple Promise, zakładającej, że każdy kontakt klienta z firmą powinien stanowić wyjątkowe doświadczenie. Firma natomiast stara się stworzyć pracownikom bezpieczne i inspirujące miejsce pracy, gdzie każdy z członków zespołu ma szanse na rozwój. W roku finansowym 2017 firma zdołała:
- Utrzymać 88% pełnoetatowych pracowników w USA
- Zapewnić każdemu pracownikowi średnio 19 godzin szkoleń
- Przeznaczyć 12,7 mln USD na stypendia naukowe dla ponad 5.600 pracowników
- Zmniejszyć liczbę możliwych do uniknięcia wypadków z udziałem pojazdów o 12%. w stosunku do roku ubiegłego
Ponadto, tysiące pracowników FedEx poświęciło swój czas i umiejętności lokalnym społecznościom, spędzając łącznie 111,2 tys. godzin (14 tys. ośmiogodzinnych dni pracy) na pracach społecznych.
Nagrody i wyróżnienia
- Fortune Magazine World’s Most Admired Companies
- Fortune Magazine Best Workplaces for Diversity
- Black Enterprise Top Companies for Diversity
- Points of Light Civic 50 Most Civic Minded Companies
- Solar Energy Industries Association Top Corporate Solar Users in the U.S.
- CR Magazine 100 Best Corporate Citizens