Długie oczekiwanie na uregulowanie należności przez kontrahentów to bolączka wielu firm. To duże zagrożenie dla ich płynności finansowej, a tym samym bieżącej działalności. Jednak na konkurencyjnym rynku faktury z odroczonym terminem spłaty to standard, z którego firmy chcące pozyskać klientów nie mogą zrezygnować. Taki problem dotyczy w szczególności branży hotelarskiej i eventowej. Rozwiązaniem jest faktoring, dzięki któremu środki za wykonane usługi mogą spłynąć na konto przedsiębiorcy już w kilka dni po wystawieniu faktury.
Branża eventowa od kilku lat dynamicznie się rozwija. Przybywa wyspecjalizowanych agencji i firm, a także hoteli, które w swojej ofercie mają kompleksową organizację imprez. Z drugiej strony rośnie podaż na tego rodzaju usługi, głównie ze strony klienta instytucjonalnego. Targi, konferencje, spotkania biznesowe czy wyjazdy integracyjne to wydarzenia, które na stałe wpisały się w kalendarz wielu firm. Agencje i hotele rywalizują o zlecenia zakresem oferowanych usług, doświadczeniem, a przede wszystkim ceną oraz warunkami umowy, a zwłaszcza terminem płatności. Standardem w tej branży są 60- czy nawet 90-dniowe terminy – opcja bardzo wygodna dla klienta, ale niekorzystana dla firmy, która w związku z organizacją wydarzenia ponosi szereg kosztów, począwszy od wynagrodzenia pracowników po opłaty dla podwykonawców. Jednak w sytuacji rosnącej konkurencyjności na rynku firmy eventowe nie mogą pozwolić sobie na rezygnację z takiego udogodnienia dla kontrahentów. By utrzymać płynność finansową, niejednokrotnie potrzebują zewnętrznego finansowania, a rozwiązaniem, po które sięgają jest faktoring, dzięki któremu środki z wystawionych faktur dostaje się w kilka dni. Hotele i agencje eventowe niejednokrotnie mają problem z uzyskaniem wsparcia ze strony banków i wyspecjalizowanych instytucji. Faktorzy chętniej współpracują z firmami, które mają grono stałych odbiorców ich usług i towarów. Raz rozpoczęta procedura faktoringowa może być wtedy kontynuowana przy kolejnych fakturach. W przypadku branży eventowej nie zawsze można mówić o stałej współpracy z klientem. Często są to pojedyncze zlecenia od różnych podmiotów. Obsługę tych firm faktorzy uważają za nieopłacalną ze względu na zbyt wysoki koszt uruchomienia finansowania, nieproporcjonalny do zysku, jaki mogliby osiągnąć. Na rynku pojawiają się jednak alternatywne rozwiązania, które umożliwiają skorzystanie z zalet faktoringu wszystkim potrzebującym szybkiego finansowania. Jednym z nich są internetowe platformy aukcji faktur, z których można skorzystać nawet w pojedynczych sytuacjach, bez konieczności podpisywania długoterminowych umów.
Dzięki automatyzacji całej procedury platformy aukcji faktur są bardzo elastyczną usługą. W przeciwieństwie do współpracy z tradycyjnymi faktorami, do faktoringu nie trzeba oddawać całego obrotu. Nie wymaga się także zabezpieczenia na aktywach trwałych, a udział w aukcjach nie obciąża zdolności kredytowej firmy, jak ma to miejsce w przypadku kredytu bankowego.
Biorący udział w aukcjach inwestorzy nie obawiają się finansowania firm z tej branży, ponieważ na platformie ocena ryzyka skupia się na płatniku faktury, a w przypadku firm eventowych są nimi często duże korporacje.
Ze względu na swoją specyfikę działania branża eventowa generuje duży popyt na usługi faktoringowe. Pozostaje jedynie wdrożenie tej metody kontroli płynności finansowej w swojej firmie, aby przestać obawiać się niebezpiecznych dla jej działania zatorów płatniczych.
autor: Arkadiusz Kleszcz, Prezes Zarządu Faktorama