Polska przygotowuje się do udziału w Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai w Japonii, podkreślając swoją obecność jako kraj innowacyjny i otwarty na międzynarodową współpracę gospodarczą. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) odgrywa kluczową rolę w tym przedsięwzięciu, wspierając polskie małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) w promowaniu ich innowacyjności na arenie międzynarodowej.
Już w maju tego roku PARP rozpocznie nabór do konkursu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, finansowanego z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027. Konkurs zostanie skierowany do firm, które planują uczestnictwo w wydarzeniach targowych i konferencyjnych związanych z Expo 2025 i będzie miał na celu wsparcie polskich przedsiębiorców w zdobywaniu nie tylko rynku Japonii, ale również Korei Południowej oraz państw Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej ASEAN: Filipin, Indonezji, Malezji, Singapuru, Tajlandii, Brunei, Wietnamu, Laosu, Mjanmamu i Kambodży. Dzięki temu przedsiębiorcy będą mieli szansę na zdobycie finansowania na promocję swojej marki produktowej oraz Marki Polskiej Gospodarki w tym regionie, co jest nieocenioną okazją do zaprezentowania polskiej innowacyjności na świecie. Środki przeznaczone na dofinansowanie projektów w naborze to 100 milionów złotych, a projekty będą mogły być realizowane od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 roku.
– Z konkursu „Promocja marki innowacyjnych MŚP” wynika jasne przesłanie – polskie firmy są gotowe na dalsze otwieranie się na świat, promując produkty i usługi, które mogą śmiało konkurować na globalnym rynku. Expo 2025 staje się nie tylko okazją do świętowania osiągnięć, ale także platformą do dalszego rozwoju i ekspansji polskiej gospodarki. Cieszymy się, że możemy być częścią tak ważnego, światowego wydarzenia – mówi Izabela Fiszer, zastępca dyrektora w Departamencie Internacjonalizacji Przedsiębiorstw w PARP.
Wystawa Światowa Expo 2025 Osaka, Kansai rozpocznie się 13 kwietnia 2025 r. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenia na świecie, łączące wątki gospodarcze, promocyjne, kulturalne i turystyczne. Uczestnicy wydarzenia – od delegacji państwowych na najwyższym szczeblu, przez biznesmenów poszukujących nowych kontraktów, po turystów – uczestniczą w wymianie wiedzy oraz osiągnięć naukowych, debatując na temat wyzwań współczesnego świata, technologii i rozwoju. Wystawa Expo to także szansa na prezentację kultury, wartości, tradycji, atrakcji turystycznych. Wydarzenie potrwa do 13 października 2025 r., według założeń odwiedzi je 28 milionów osób, z czego 3,5 miliona będą stanowić goście zagraniczni.
Pawilon Polski na Expo w Osace będzie wizytówką polskiej gospodarki, nauki i kultury, mającą na celu nie tylko promocję eksportu, ale także możliwość nawiązywania nowych kontaktów biznesowych i naukowych. Architektura pawilonu ma odzwierciedlać nowoczesność i innowacyjność, będąc jednocześnie miejscem spotkań i wymiany doświadczeń między przedsiębiorcami z Polski i całego świata. Hasło polskiego pawilonu brzmi: „Polska. Dziedzictwo, które napędza przyszłość”.
Udział Polski w Expo 2025 ma na celu m.in. zbudowanie rozpoznawalności Marki Polskiej Gospodarki, wzrost rozpoznawalności polskich produktów i usług, wzmocnienie współpracy gospodarczej z Japonią, a także utrwalenie wizerunku Polski jako kraju bezpiecznego inwestycyjnie.
W związku z nadchodzącą konferencją Expo, polskie przedsiębiorstwa intensywnie przygotowują się do prezentacji światu tego, co Polska ma do zaoferowania – począwszy od innowacyjnych technologii po produkty wysokiej jakości, które od lat zdobywają uznanie na międzynarodowych rynkach. Dzięki wsparciu ze strony PARP, udział w Expo 2025 w Japonii staje się obiecującym krokiem na drodze do osiągnięcia globalnego sukcesu dla polskiej gospodarki.
Instytucją odpowiedzialną za przygotowanie obecności Polski na Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai jest Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), która przygotowała inicjatywy biznesowe dla firm o różnej wielkości. Program Gospodarczy Expo 2025 w Osace koncentruje się na rozwoju współpracy gospodarczej z Japonią, promocji polskich firm i umacnianiu pozycji Polski jako miejsca inwestycji. Priorytetem są branże medyczna, kosmetyczna, IT/FinTech, gamingowa, zielonych technologii i rolno-spożywcza. Szczegółowe informacje o inicjatywach i wsparciu dla polskiego biznesu można znaleźć na stronie: Program Gospodarczy – Expo 2025.
Więcej informacji o konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP” pojawi się na stronie: https://feng.parp.gov.pl/