Faktoring pojawił się w Polsce w latach 90-tych XX wieku wraz z rozwojem wolnorynkowej gospodarki. Wg danych Polskiego Związku Faktorów, korzysta z niego już ponad 16 tys. firm i jego popularność wciąż rośnie. Wyniki 16. edycji badania Bibby MSP Index obrazują, że pojęcie faktoringu znane jest niemal 90% właścicieli przedsiębiorstw.
Jedną z jego głównych zalet jest elastyczność. To rozwiązanie dostosowujące się do aktualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Właściciele firm mają do dyspozycji wiele rodzajów faktoringu (m.in. z regresem, bez regresu, eksportowy), dzięki czemu mogą wdrożyć odpowiednio dobrane usługi w celu poprawy swojej sytuacji finansowej.
Przedsiębiorcy, biorący udział w 16. edycji badania Bibby MSP Index, docenili poprawę płynności finansowej, skrócony czas oczekiwania na gotówkę, dyscyplinowanie dłużników firmy oraz zmniejszenie pracochłonności obsługi należności – mówi Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services.
Z badania Bibby MSP Index wynika, że 71% firm z sektora MŚP spotyka się z problemem opóźnionych płatności. Niewątpliwie, wśród małych i średnich przedsiębiorstw faktoring cieszy się największą popularnością. Warto zwrócić uwagę, że ta forma finansowania może okazać się idealnym rozwiązaniem dla dużych firm z ugruntowaną pozycją na rynku. To usługa, która sprawdzi się we wszystkich przedsiębiorstwach – bez względu na zasięg ich działalności czy liczbę pracowników. Wszędzie tam, gdzie stosowane są odroczone terminy płatności.
Firmy faktoringowe gwarantują znacznie szerszą dostępność finansowania niż w przypadku popularnego kredytu. Skąd ta rozbieżność? W przypadku kredytu bankowego analiza przedsiębiorcy dokonywana jest na podstawie jego przeszłości kredytowej, z uwzględnieniem wartości aktualnie posiadanych dóbr. Brane jest pod uwagę obecne zadłużenie firmy. Natomiast w przypadku faktoringu, ryzyko transakcji spoczywa na odbiorcach przedsiębiorstwa. Dzięki temu otrzymaną gotówkę można wykorzystać do odzyskania płynności finansowej i ustabilizowania firmy. Faktoring nie powoduje również obniżenia zdolności kredytowej.
Z każdym rokiem usługi faktoringowe odnotowują wzrost – zarówno pod względem obrotów, jak i liczby klientów korzystających z tych usług. Zainteresowanie faktoringiem przybiera na sile. Zwiększa się świadomość przedsiębiorców, którzy otwierają się na nowoczesne formy wsparcia biznesu – podsumowuje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services.