W ponad połowie z niemal 2 milionów polskich przedsiębiorstw z sektora MŚP samochody służbowe są użytkowane od 5 do 10 lat – wynika z najnowszego badania zrealizowanego na zlecenie Carefleet S.A. 22,2 proc. przedstawicieli mikro, małych i średnich podmiotów gospodarczych deklaruje, że zmienia firmowe pojazdy co 2-4 lata, a 10,9 proc. twierdzi, że korzysta z nich dłużej niż 11 lat. Żaden z respondentów nie zadeklarował, że użytkuje samochody krócej niż rok.
Jak zaznacza Bartosz Olejnik, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w Carefleet S.A., należy jednak zwrócić uwagę na fakt, iż wiele przedsiębiorstw z sektora MŚP nabywa pojazdy z rynku wtórnego, w tym często samochody poleasingowe lub po zakończonych kontraktach wynajmu długoterminowego, stąd czas użytkowania aut nie musi być tożsamy z ich wiekiem.
Samochody pokontraktowe cieszą się zainteresowaniem mikro i małych firm – mówi Bartosz Olejnik. – Jeszcze 2 – 3 lata temu było bardzo trudno znaleźć nabywców na pojazdy z przebiegami powyżej 150 tyś. kilometrów, czyli takie, które stosunkowo często trafiają do nas po zakończeniu umów wynajmu długoterminowego. Warto jednak zauważyć, że rynek aut używanych wciąż ewoluuje, zmienia się również podejście do samochodów pokontraktowych. Obecnie kilkuletnie samochody, które mają przebiegi nawet powyżej 200 tyś. km, ale są odpowiednio utrzymane i serwisowane stanowią dla wielu przedsiębiorców ciekawą i przede wszystkim pewniejszą alternatywę dla pojazdów importowanych z zagranicy – dodaje.
Najwięcej najmłodszych i najstarszych samochodów w mikroprzedsiębiorstwach
Największy odsetek (25 proc.) aut użytkowanych od 2 do 4 lat znajduje się po stronie mikroprzedsiębiorstw. Jednocześnie to właśnie w najmniejszych firmach najwięcej aut użytkowanych jest powyżej 11 lat (niemal 17 proc.). Jak pokazują wyniki badania, im większe przedsiębiorstwo, tym rzadziej użytkuje samochody powyżej 11 lat. W małych firmach taki czas wykorzystania pojazdów zadeklarowało 9,1 proc. respondentów, a w średnich 5,1 proc.
– Coraz więcej firm z sektora MŚP korzysta z outsourcingowych modeli finansowania samochodów służbowych, w tym m.in. wynajmu długoterminowego, dzięki czemu mogą one relatywnie często wymieniać pojazdy na nowe. Jak wynika z naszych badań, niemal co piąty mikro, mały lub średni przedsiębiorca w Polsce korzysta już z wynajmu długoterminowego, a tendencja wzrostowa w sektorze utrzymuje się już od kilku kwartałów – dodaje Bartosz Olejnik.
W przypadku użytkowania pojazdów służbowych do 5 do 10 lat sytuacja w małych i średnich przedsiębiorstwach przedstawia się podobnie – odpowiednio 61,7 proc. i 63,6 proc. ich przedstawicieli zadeklarowało taki czas wykorzystania samochodów w reprezentowanych przez siebie firmach. Z kolei w najmniejszych organizacjach odsetek ten wynosi 47,5 proc.
Źródło: Carefleet S.A.