CHEP, Unilever i Biedronka demonstrują praktyczny wymiar zrównoważonego rozwoju podczas II Webinaru Lean&Green. Wobec postępujących zmian klimatycznych wiele firm na świecie podejmuje działania zmierzające do ograniczenia emisji CO2 w sposób poddający się weryfikacji i systemowej analizie. Taki też jest cel programu Lean&Green zrzeszającego ponad 600 firm w 14 krajach w Europie. Przede wszystkim budować platformę współpracy, dokonywać oceny, analizować i nagradzać działania pro-ekologiczne członków w oparciu o usystematyzowane i przejrzyste kryteria.
Dostawca rozwiązań logistycznych – firma CHEP wspólnie z siecią Biedronka - największą firmą handlową w kraju oraz firmą Unilever – światowym gigantem sektora FMCG, jako członkowie i pierwsi uczestnicy programu w Polsce zaprezentowali wyniki swojej rocznej współpracy w ramach Lean&Green podczas Webinaru, który odbył się 20 października.
Punktem wyjścia dla współpracy było zdefiniowanie synergii w sieciach dystrybucyjnych partnerów. Dzięki kompleksowej analizie danych nt. milionów ruchów paletowych na terenie Polski firma CHEP optymalizuje, skraca i proponuje współdzielenie tras przewozowych. Firmy mogą też planować pełne wykorzystywanie przestrzeni ładunkowej w samochodach dostawczych – bez „pustych przebiegów” i marnującego się miejsca. Ograniczanie nadmiarowych kilometrów w sposób bezpośredni przekłada się na ograniczoną emisję CO2 i jest doskonałym przykładem na pogodzenie pro-ekologicznych rozwiązań
z rentownością biznesową.
Unilever – 15% redukcja CO2 w obszarze dystrybucji
Promowana przez Unilever wizja zrównoważonego stylu życia dla każdego determinuje szereg działań na rzecz ograniczenia emisji CO2. Porównując lata 2020 i 2021 – firma osiągnęła 15% redukcję w obszarze dystrybucji. W ramach samej tylko współpracy z CHEP Unilever zmniejszył emisję dwutlenku węgla o 2 462 013 kg. Ponadto oszczędzając 14,000 nadmiarowych kilometrów. Współpraca polegała na wykorzystywaniu wspólnych centrów serwisowych, pooling palet.
„Dla naszej firmy program oznacz nowe możliwości współpracy z partnerami – mówi Jerzy Glinkowski, Head of Supply Chain Poland and Baltics, Unilever – Poprzez wspólne inicjatywy jesteśmy w stanie spełnić oczekiwania konsumentów dotyczące jak największej redukcji śladu węglowego końcowego produktu. Działania zmierzające do znacznej redukcji emisji CO2 to wymierne korzyści dla planety. Przede wszystkim obniżenie kosztów w ramach naszej działalności, a także aspekt przewagi konkurencyjnej”.
Ekologiczny łańcuch dostaw dla zrównoważonego rozwoju
Struktura logistyczna sieci Biedronka składa się z ponad 1200 naczep, pokonujących rocznie ponad 152 miliony kilometrów. Co wiąże się z emisją CO2 na poziomie ok. 100 tys. ton. Taka skala działalności nadaje proekologicznym inicjatywom sieci szczególnej wagi. W kontekście założonej na pierwszym poziomie programu Lean&Green 20% redukcji emisji CO2 oznacza to realne korzyści środowiskowe. Największą, bo aż 250-procentową dynamikę wzrostową (lata 2020-2021) w generowanych oszczędnościach środowiskowych odnotowano w obszarze tzw. backhaulingu. Innymi słowy ponownemu zapełnianiu przestrzeni ładunkowej samochodów powracających. Obecne wspólne wysiłki przy optymalizowaniu procesów załadunkowych w ramach współpracy z CHEP zaowocowało ograniczeniem emisji CO2 o 70.8 ton. Ponadto zredukowaniem pustych przebiegów o 53,000 km.
„W CHEP uważamy, że naszą misją jest budowanie zrównoważonych łańcuchów dostaw pozytywnie oddziałujących na środowisko naturalne” – twierdzi Izabella Maczkowska-Ciborowska – Dyrektor Generalna na Polskę i kraje bałtyckie, CHEP. Jako pionier gospodarki o obiegu zamkniętym i jeden największych operatów logistycznych firma ustanowiła cel ograniczenia emisji CO2 o 20% w perspektywie roku 2023 w ramach projektu Lean&Green. Z punktu widzenia modelu biznesowego CHEP realizacja założeń Lean&Green przebiega głównie na polu dostawy i odbioru nośników. Stworzony na rzecz programu plan działań to przede wszystkim doskonalenie wspólnego łańcucha dostaw, a więc usprawnianie dostaw i odbiorów właśnie. Strategiczny wkład w tę optymalizację stanowią projekty związane z otwieraniem, ale i relokacją obecnych Centrów Serwisowych. To także współpraca z kluczowymi klientami przy odbiorze i inspekcji palet oraz współpraca transportowa i ciągłe dążenie do 100% wypełnienia samochodów.
„Optymalizacja procesów logistycznych we współpracy z naszymi partnerami pozwala na znaczną redukcję emisji dwutlenku węgla – mówi Lucyna Bartuzi, Menedżer ds. Procesów Logistycznych sieci Biedronka. Odnotowane przez nasze firmy osiągnięcia prowadzą do minimalizowania wpływu działalności transportowej na środowisko. A wszystko to jest możliwe dzięki wzajemnemu zaufaniu i dzieleniu się wiedzą”.
Źródło: CHEP