BLIK bije kolejne rekordy popularności. Polacy pokochali BLIK-a, już niemal połowa rodaków płaci za zakupy w internecie bezpiecznym kodem. Wygoda i szybkość BLIKA są zdecydowanym atutem wpływającym na stale rosnącą popularność tej metody płatności.
Jak wynika z raportu Blue Media “Finanse Polaków w czasach postpandemicznych” 46 proc. badanych płaci za zakupione przez internet przedmioty i usługi BLIKiem. Jest to o 7 p. proc. więcej niż rok temu. Począwszy od 2019 r. systematycznie rośnie odsetek osób, które korzystają z tej opcji. Mniejszym zainteresowaniem cieszą się szybkie płatności elektroniczne, tzw. pay by linki. Coraz mniej osób decyduje się również na samodzielne dokonywanie płatności na konto sklepu. Na popularności tracą też karta płatnicza i płatność za pobraniem.
W zakupach internetowych króluje BLIK
BLIK jest metodą płatności bardziej popularną wśród mężczyzn – korzysta z niego niemal połowa spośród badanych, a także w młodszej grupie wiekowej (67 proc.). Za to tak samo popularny jest na wsi, jak i w dużych miastach.
W tegorocznym raporcie warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną opcję płatności za zakupy: płatności odroczone. Udział tej metody jest większy o 3 p. proc. w porównaniu z zeszłym rokiem (wzrost z 5 proc. do 8 proc.) – choć ten kawałek tortu wciąż pozostaje niewielki – z roku na rok zyskuje zwolenników. Najczęściej opcję tę wybierają kobiety oraz osoby ze średniej grupy wiekowej.
Polacy jako swoją ulubioną, preferowaną formę płatności za zakupy internetowe najchętniej wybierają BLIKa. Wzrost jego popularności w ostatnim roku jest imponujący: z 27 proc. w 2021 r. do 35 proc. w 2022 r. (w tym pytaniu respondenci mogli wybrać tylko jedną odpowiedź). Jednocześnie spada sympatia respondentów do szybkich płatności elektronicznych, kart płatniczych oraz samodzielnie wykonywanych przelewów.
Płatność BLIK jest najbardziej preferowaną formą płacenia za zakupy internetowe wśród osób z najmłodszej grupy wiekowej. Za swoją ulubioną metodę BLIKa wskazuje już połowa badanych z tej grupy.
Wygoda i szybkość BLIKA są zdecydowanym atutem wpływającym na stale rosnącą popularność tej metody płatności. Nie ma wątpliwości, że w najbliższych kwartałach popularność i zaufanie do BLIKA będą sukcesywnie rosły. BLIK oferuje użytkownikom rozwiązanie kompletne, które umożliwia realizację płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych. Ponadto także wpłacanie lub wypłacanie gotówki, jak i realizację błyskawicznych przelewów na telefon.
Polacy chcą mieć wybór metod płatności
Polacy lubią mieć wybór, dlatego dostępność wielu form płatności jest ważna dla co czwartego badanego (24 proc.). Z kolei co drugiemu kupującemu zdarzyło się zrezygnować z zakupu w sklepie internetowym, ponieważ nie znalazł dogodnej dla siebie opcji.
Według respondentów, o wyborze preferowanej formy płatności decyduje przede wszystkim wygoda (67 proc.), szybkość płatności (61 proc.) oraz łatwość (57 proc.). Warto zauważyć, że te trzy elementy mają największe znaczenie od trzech lat. Nieco mniej ważne dla Polaków są bezpieczeństwo transakcji (45 proc.) – co może wynikać z ogólnego, dużego poziomu zaufania konsumentów do płatności elektronicznych i powoduje, że aspekt ten nie jest aż tak istotny – oraz jej dostępność (33 proc.).
Źródło: Blue Media