Media społecznościowe mogą odgrywać istotną rolę w kształtowaniu naszych nawyków żywieniowych. Poinformował w lutym portal Food Business News, powołując się na badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Aston w brytyjskim Birmingham.

Media społecznościowe czyli ile warzyw zjesz dzisiaj

Uczestnicy badania zjadali dodatkowe porcje owoców i warzyw, jeśli uważali, że tak samo robią ich znajomi w mediach społecznościowych. Ten sam mechanizm działał też w drugą stronę. Badani konsumowali aż o jedną trzecią więcej niezdrowych przekąsek i słodzonych napojów pod wpływem swoich znajomych z kręgu online. Badanie wykazało, że podejmując decyzje o tym, co zjeść, kierujemy się zarówno postami naszych znajomych dotyczącymi bezpośrednio ich diety. Ale też naszymi opiniami co do ich ogólnego stanu zdrowia.

Media społecznościowe a dieta - zdjęcie stoiska Farmy Świętokrzyskiej
Media społecznościowe a dieta

Podświadomie kierujemy się zachowaniem innych, podejmując decyzje dotyczące naszej własnej diety. Jeśli uważamy, że nasi znajomi jedzą dużo owoców i warzyw, sami chętniej po nie sięgniemy – komentuje przeprowadzająca badanie Lily Hawkins. Ostrzega jednocześnie, że kierowanie się innymi może stać się swoistą licencją na nadmierne objadanie się niezdrową żywnością. Autorzy badania podkreślają, że media społecznościowe mogą być narzędziem do zmiany nawyków żywieniowych. I to nie tylko w grupach znajomych, ale potencjalnie również narzędziem interwencji w dziedzinie zdrowia publicznego.

Media społecznościowe w dobrym celu

„To ciekawe badanie potwierdza, że ogromny wpływ, jaki wywierają na nas media społecznościowe można wykorzystać również dla dobrych celów. Czyli dla promocji zdrowego żywienia i zdrowego stylu życia. Upatrywałbym tu dużej szansy szczególnie jeśli chodzi o młodych ludzi. Bo wcześnie nabyte i utrwalone zdrowe nawyki żywieniowe będą procentować przez całe ich dorosłe życie.” Mówi portalowi BiznesTuba.pl Łukasz Gębka z zarządu Polskiej Izby Żywności Ekologicznej, założyciel i
prezes Farmy Świętokrzyskiej, który razem z żoną prowadzi na Facebooku profil „Dwójka Wegan ze Świętokrzyskiego”. „W naszej działalności codziennie dzielimy się wiedzą na temat znaczenia ekologicznych warzyw i owoców w naszej diecie. Oraz zdrowych nawyków, uczestniczymy w
kampaniach edukacyjnych, ponieważ świadomość społeczna to podstawa prozdrowotnych zachowań” – dodaje Łukasz Gębka.

Media społecznościowe a dieta - zdjęcie stoiska Farmy Świętokrzyskiej Bio Expo
Media społecznościowe a dieta – zdjęcie stoiska Farmy Świętokrzyskiej na Targach Bio Expo

Otyłość i nadwaga u dzieci

Eksperci alarmują, że w ostatnich latach w szybkim tempie narastają u polskich dzieci oraz młodzieży otyłość i nadwaga. Jak wskazuje Instytut Żywności i Żywienia, już ponad 22 proc. polskich uczniów zmaga się z nadwagą i otyłością. Trzech na pięciu dorosłych Polaków ma nadwagę, a co czwarty jest otyły. Otyłość odpowiada za 70 proc. kosztów leczenia cukrzycy, 23 proc. kosztów leczenia chorób sercowo-naczyniowych i 9 proc. kosztów leczenia raka. W najbliższych 30 latach Polska straci na nadwadze
i otyłości oraz na chorobach wywołanych nadwagą i otyłością ok. 4,1 proc. PK.