Jeśli twoja firma należy do kategorii o wysokim ryzyku zagrożenia włamaniem lub kradzieżą, powinieneś przeczytać ten artykuł. Wystarczy zastosować kilka podstawowych rozwiązań, aby chronić obiekt, zabezpieczyć pieniądze i ważne informacje.
Kadra kierownicza winna wiedzieć, że profilaktyka jest tańsza od leczenia, dlatego aby sama firma, ale tez informacje i pracownicy były bezpieczne i funkcjonowały bez opóźnień, warto postawić na sprawdzone rozwiązania. Pierwszym z nich jest system zarządzania kluczami. Zwykła, prosta reguła, ale nierzadko stawała się kością niezgody i powodem do rozstania się pracodawcy z pracownikiem. Jeśli nie mamy zaufania do zespołu – sami zarządzajmy biurem w sposób racjonalny i przemyślany, będąc zawsze na czas i – co logiczne – wychodząc, jako ostatni. Jeśli mamy słabe technicznie zamki, nie liczmy, że włamywacz zmieni zdanie – wręcz przeciwnie. Przypadki pokazują, że „w tej branży” złodzieje odpuszczają, jeśli okazuje się, że w ciągu krótkiej chwili nie rozpracują zabezpieczenia. Tutaj liczy się przede wszystkim czas, a jeśli włamywacz poświęca zbyt wiele czasu na rozprawienie się z zamkiem, nierzadko jest zmuszony odpuścić. Taka sama reguła tyczy się doboru, montażu i jakości drzwi.
Inną zasadą jest chronienie ważnych dokumentów – czy to specjalną kasą lub sejfem, czy też specjalnym pomieszczeniem z dodatkowym zabezpieczeniem (zamkiem elektronicznym, kartą magnetyczną, wprowadzeniem kody czy odczytu linii papilarnych).
Nie należy zapominać o podstawowych elementach zabezpieczeń technicznych, takich jak systemy przeciwpożarowe. Można wykorzystać proste czujniki (sygnalizujące dźwiękowo lub świetlnie) jednak dużo skuteczniejsze są rozwiązania oferowane przez profesjonalne firmy pracujące na rynku zabezpieczeń od lat. Jedną z takich firm jest Konsalnet, który kompleksowo zajmie się bezpieczeństwem firmy. Wykryte niebezpieczeństwo jest błyskawicznie przekazywane do jednostki Straży Pożarnej, tak aby zminimalizować szkody i jak najszybciej działać. Dodatkowo, warto stosować wszelkiego rodzaju detektory gazu. Innym elementem jest system, który pozwoli wykryć próbę włamania lub sabotażu w ciągu chwili, bazując na centrali alarmowej i podłączonych czujnikach oraz deketorach. Po odebraniu sygnału, odpowiednia stacja monitorowania interweniuje. Czujniki i alarmy mogą być także podpięte do aplikacji mobilnej, dzięki czemu klienci mogą na bieżąco kontrolować stan aparatury.
Co ważne, należy pamiętać o tym, że wiele właścicieli obiektów lub nieruchomości stawia przed przedsiębiorcami różnego typu wymogi – np. zastosowania alarmów i korzystania z usług agencji ochrony. Niskie koszty rozwiązań monitorujących obiekt polecane są także małym bądź początkującym firmom. Bezprzewodowe czy też bezprzewodowe systemy monitorowania, telewizja przemysłowa pozwalają na całodobowy monitoring – nawet w formie zdalnej – to tylko przykłady.
O jakich zabezpieczeniach technicznych powinieneś pamiętać w swojej firmie?
Jeśli jednak jako przedsiębiorca przechowujesz lub przewozisz duże wartości pieniężne, warto też pomyśleć o zarządzaniu gotówką, czyli tzw. cash processingu lub właśnie sejfie. Należy również pamiętać o tym, że stawianym przez firmy ubezpieczeniowe wymogiem w przypadku ubezpieczenia jest zastosowanie sejfów i szaf pancernych do przechowywania walorów. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 października 1998 r., opublikowane w Dzienniku Ustaw Nr 129 poz. 858 „w sprawie szczegółowych zasad i wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne”, ustala wielkości przechowywanych wartości w zależności od klasy wyrobu i rodzaju systemu alarmowego, jeżeli urządzenie taki posiada.