Nowe ośrodki mają  pomóc w rozwoju i badaniu potencjału sztucznej inteligencji w zastosowaniach konsumenckich, takich jak np. telewizory QLED czy urządzenia AGD.   POjawią się one m.in. w Cambridge, Toronto i Moskwie.

Samsung Research, ośrodek badawczo-rozwojowy działający w ramach Samsung Electronics SET, zapowiedział otwarcie trzech centrów Artificial Intelligence (AI) zlokalizowanych w brytyjskim Cambridge (22 maja), Toronto (24 maja) i Moskwie (29 maja). Samsung Research działa m.in. na rzecz zwiększania możliwości Samsung Electronics w zakresie sztucznej inteligencji. Wykorzystując specjalistyczną wiedzę, placówka była zaangażowana w tworzenie nowych centrów AI. Wcześniej Samsung Research  nadzorował powstanie analogicznych ośrodków w Seulu (listopad 2017 r.) oraz w Silicon Valley (styczeń 2018 r.). Obecnie Samsung Research będzie miał do dyspozycji aż pięć takich placówek na całym świecie. W związku z rozwojem sieci ośrodków w planach jest także zwiększenie liczby wykwalifikowanych badaczy sztucznej inteligencji. Do 2020 będzie to ok. tysiąc osób.

– Innowacja jest wpisana w DNA firmy Samsung. Cieszymy się, że naszą pasję i ogromne zaplecze technologiczne możemy wykorzystać do rozwoju AI – powiedział podczas ceremonii otwarcia nowego centrum AI w Cambridge Hyun-suk Kim, President and Head of Samsung Research. – Dzięki połączeniu eksperckiej wiedzy specjalistów i potencjału nowych ośrodków chcemy być organizacją, która zmieni oblicze rynku sztucznej inteligencji.

Największe talenty w dziedzinie AI pomogą prowadzić nowe centra

Centrum AI Samsung w Cambridge pokieruje Andrew Blake, który wcześniej był dyrektorem usytuowanego w tym samym mieście laboratorium firmy Microsoft. Jest on pionierem rozwoju teorii i algorytmów, dzięki którym komputery są w stanie zachowywać się niczym widzące maszyny. Dzięki współpracy z wybitnymi ekspertami, takimi jak prof. Maja Pantić z Imperial College, Centrum AI Samsung w Cambridge będzie odgrywało kluczową rolę w zaawansowanych badaniach nad sztuczną inteligencją w strukturze Samsung Research.

– Nowe centrum jest wyrazem naszego zaangażowania w rozwój AI ­– powiedział Andrew Blake. – Badania pozwolą nam lepiej zrozumieć ludzkie zachowanie. Skupimy się m.in. na analizie rozpoznawania emocji, co pozwoli rozwijać technologie, które realnie wpłyną na jakość życia.

Centrum AI Samsung w Toronto będzie działało pod nadzorem dr Larry’ego Hecka, starszego wiceprezesa Samsung Research America (SRA) oraz eksperta w zakresie technologii wirtualnego asystenta osobistego, a także lidera Centrum SRA AI. Zespół z tego ośrodka będzie kontynuować badania nad głównymi technologiami AI we współpracy z największymi kanadyjskimi uniwersytetami.

Z kolei Centrum AI Samsung w Moskwie skorzysta z wiedzy rosyjskich ekspertów z dziedziny matematyki, fizyki i innych nauk ścisłych. Ośrodek planuje nawiązać współpracę z wiodącymi ekspertami w zakresie sztucznej inteligencji, którzy będą prowadzić badania nad algorytmami AI.

Kluczowe zasady przyświecające wizji AI firmy Samsung

Swoją wizję AI Samsung buduje wokół pięciu kluczowych aspektów sztucznej inteligencji, które wpływają na kierunek badań. Zgodnie z tą wizją sztuczna inteligencja:

  • jest „skoncentrowana na użytkowniku”, co oznacza personalizację przy wykorzystaniu wielomodalnego interfejsu;
  • „ciągle się uczy” wykorzystując nowe dane;
  • jest „zawsze obecna”, jako usługa dostępna w każdym otoczeniu;
  • „niezmienne służy pomocą”, pozwalając ograniczyć interwencje użytkownika i odpowiadając na polecenia;
  • „niezmienne zapewnia ochronę”, czyli dba o bezpieczeństwo i prywatność użytkownika.

W realizacji prac nad tymi zagadnieniami centra AI będą wykorzystywały najnowocześniejsze środowiska badawcze, jak również atuty konkretnych naukowców i regionów.

Poprzez różne inicjatywy, w tym zorganizowane w ubiegłym roku Forum AI, firma Samsung blisko współpracuje ze znanymi naukowcami specjalizującymi się w dziedzinie sztucznej inteligencji. Wspólnie z nimi przygotowuje się do stworzenia baz badawczych w różnych dziedzinach eksperckich. Firma będzie rozwijać zarówno wiedzę, jak i technologię na całym świecie, w tym, co szczególnie istotne, na wschodzie Stanów Zjednoczonych.

W najbliższych latach urządzenia działające w obszarze Internetu Rzeczy (IoT) i wyposażone w sztuczną inteligencję będą generowały dane, które mogą dostarczyć fascynujących informacji, a co za tym idzie – umożliwią opracowanie inteligentnych usług. Aby stworzyć skoncentrowany na użytkowniku ekosystem, Samsung planuje zbudować platformę AI w ramach wspólnej architektury, która będzie nie tylko skalowalna, ale także zapewni prawdziwe zrozumienie zachowań i kontekstu użytkowania. Wszystko to sprawi, że sztuczna inteligencja stanie się lepiej dopasowana i bardziej przydatna.

Magda Strzykalsk, źródło: Samsung Media