Polskie mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa podsumowywały 2017 r. Prawie 90 proc. właścicieli oceniło minione 12 miesięcy jako udane dla firmy. Niezadowolonych z działalności jest tylko 6 proc. firm – głównie z branży usługowej.
2017 był dobrym rokiem dla polskich mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Zadowolonych z 12 miesięcy działalności jest niemal 90 proc. właścicieli firm z tego sektora – wynika z badania Diners Club Polska. Najwięcej entuzjazmu panuje w mikro firmach – aż 98 proc. z nich pozytywnie oceniło ostatni rok. Pod względem branży, najbardziej usatysfakcjonowane są MŚP rolnicze oraz handlowe.
Nowymi etatami, powstałymi w 2017 r., pochwaliło się co piąte MŚP – z czego największy wzrost zatrudnienia zanotowały firmy średnie (46 proc.) oraz te z branży handlowej (40 proc.). Do redukcji liczby pracowników przyznał się co 10. przedsiębiorca – najwięcej zwolnień odbyło się w firmach usługowych oraz przemysłowych.
– Okazuje się, że 2017 nie był najlepszym rokiem dla branży usług. Najwięcej właścicieli firm właśnie z tego sektora oceniło źle swoją kondycję finansową. Tylko co 10. z nich wierzy w poprawę sytuacji w najbliższym roku – mówi Katarzyna Fatyga, prezes Diners Club Polska.
Priorytetem były cięcia
Jak wynika z badania, priorytetem dla firm w 2017 r. były cięcia kosztów. Stawiało na nie największa liczba przedsiębiorców – 41 proc. Na zdobycie nowych klientów liczyło 26 proc., a na utrzymaniu obecnych skupiło się 18 proc. badanych. Zwiększenie zatrudnienia priorytetowo traktowało 8 proc. MŚP, a niewiele mniej bo 7 proc. chciało przede wszystkim inwestować w rozszerzenie działalności.
– Biorąc pod uwagę to, że aż 90 proc. właścicieli uważa minione 12 miesięcy jako udane, możemy wnioskować, że postawione cele udało się zrealizować – mówi Katarzyna Fatyga z Diners Club.
2018 zapowiada się dobrze
W 2018 r. nadrzędnym zadaniem dla ponad połowy badanych firm będzie zyskanie nowych odbiorców. Stawiają na to zarówno firmy handlowe, usługowe jak i produkcyjne. Jedynie przedsiębiorstwa rolnicze określiły inny cel na najbliższy rok. Będą nim cięcia kosztów, które zamierza wdrożyć aż 94 proc. proc. firm z tego sektora.
– W nadchodzącym roku, branża MŚP zamierza także wdrożyć więcej inwestycji rozwojowych – priorytetowo z roku na rok traktuje je coraz większa liczba przedsiębiorców – obecnie jest to 13 proc – mówi Katarzyna Fatyga z Diners Club Polska.
Poprawy sytuacji finansowej firmy w najbliższym roku możemy spodziewać się u 35 proc. przedsiębiorców. Na pogorszenie koniunktury przygotowuje się tylko 6 proc. Najbardziej pesymistycznie w przyszłość patrzą MŚP przemysłowe oraz usługowe.