Grupa CCC sprzedała 52 mln par butów i odnotowała wzrost sprzedaży o 24% do 5,8 mld PLN. Grupa CCC, lider sektora obuwniczego w Europie Środkowo-Wschodniej, opublikowała wyniki za rok 2019. Największy wpływ na tempo wzrostu sprzedaży miał dynamicznie rosnący e-commerce (+49%) oraz rozwój organiczny. Grupa wypracowała marżę brutto na poziomie 49,4%. Jej nieznaczny spadek rdr (o 0,7 p.p.) wynikał z wyższego udziału marek obcych w sprzedaży detalicznej oraz wzrostu udziału przychodów e-commerce.

Grupa zanotowała w 2019 roku wzrost udziału e-commerce w przychodach z około 21% do blisko 25% (1,46 md PLN). Wszystko to jest zgodne ze  strategią GO.22, zakładającą jego dalsze zwiększanie do poziomu powyżej 35% w roku 2022.

Ponadto w 2019 roku Grupa zakończyła proces dynamicznego rozwoju powierzchni handlowej, trwający przez ostatnie 3 lata. W związku z tym cel jej zwiększenia o 300 tys. m2 został zrealizowany. Na koniec grudnia w Grupie CCC funkcjonowało 1 242 salonów o łącznej powierzchni  760 tys. m2. Zatem zgodnie ze strategią GO.22, był to ostatni rok z tak dużą ilością otwarć. Do 2022 roku powierzchnia handlowa urośnie o nie więcej niż 120 tys. m2, a ze względu na znacznie bardziej selektywny rozwój, otwarciom będzie towarzyszyła duża liczba zamknięć i relokacji.

WZROST POWIERZCHNI HANDLOWEJ SKLEPÓW

Powierzchnia handlowa Grupy wzrosła w 2019 roku o 15% do 760 tys. mkw. Ponadto 2019 rok był rekordowy pod względem nowych otwarć sklepów (+118 tys. m2) oraz zamknięć (-18 tys. m2). Wzrost otwarć wynikał przede wszystkim z  przyrostu powierzchni  salonów CCC, eobuwie i przejęcia Gino Rossi. Zamknięcia 18 salonów Karl Vogele w Szwajcarii związane były z restrukturyzacją szwajcarskiej spółki.

DYNAMICZNIE ROSNĄCY E-COMMERCE

Jednym z najważniejszych obszarów działalności Grupy CCC w 2019 roku była ekspansja w segmencie e-commerce. Po pierwsze jego głównym komponentem pozostaje eobuwie.pl, odpowiadające za 93% jego przychodów. Kluczowym przedsięwzięciem w obszarze rozwoju kanałów sprzedaży online było uruchomienie e-commerce ccc.eu. W pełni funkcjonalnego, oferującego dostawy produktów z oferty CCC wprost do domów klientów. Ponadto kolejnym, naturalnym etapem rozwoju tego kanału sprzedaży było uruchomienie aplikacji mobilnej CCC (1,4 mln pobrań). Pozwoliła ona Spółce wejść na ścieżkę omnikanałowości.

Przedsięwzięciem wspierającym rozwój kanałów e-commerce w Grupie CCC w 2019 roku była budowa nowego centrum logistycznego eobuwie.pl, które przeszło trzykrotnie przekracza moce przerobowe dotychczasowego. Obiekt wyposażony w najnowsze technologie, takie jak automatyczne roboty zbierające, zapewni kompleksową obsługę logistyczną wszystkim kanałom online Grupy, a także pozwoli na obniżenie jej jednostkowego kosztu. – mówi Dariusz Miłek, Przewodniczący Rady Nadzorczej CCC S.A.

Grupa CCC sprzedała 52 mln par butów-wyniki za 2019 - kobiety w sklepie obuwniczym
Grupa CCC sprzedała 52 mln par butów-wyniki za 2019

W samym IV kwartale Grupa odnotowała 7-proc. wzrost przychodów do 1,7 mld zł, w tym wzrost przychodów e-commerce o 40%. Marża brutto rosła we wszystkich segmentach sprzedaży (detal i e-commerce). W czwartym kwartale Grupa odnotowała skonsolidowaną marżę brutto na zbliżonym poziomie r/r (50,6%) i zysk netto na poziomie 136 mln zł.

GRUPA CCC – WZROST E-COMMERCE

2019 był trudnym wynikowo rokiem, w którym doszło jednak do kilku zdarzeń, nie pozwalających Grupie CCC na uwolnienie pełni swojego potencjału. W szczególności dotyczy to problemów z nowo wdrożonymi systemami informatycznymi. Ich rozruch utrudnił odpowiednie zatowarowanie sklepów, w związku z tym sprzedaż kolekcji wiosna-lato 2019 nie była optymalna.

W 2019 roku model biznesowy CCC wciąż podatny był na zmieniające się warunki pogodowe. Jednak w roku pełnym wyzwań udało się osiągnąć kilka wymiernych sukcesów. Znaczącej poprawie uległa struktura wiekowa zapasów, ich poziom w przeliczeniu na metr kwadratowy powierzchni, a w konsekwencji także rotacja zapasami. Na koniec 2019 roku cykl konwersji gotówki spadł do rekordowo niskiego poziomu 110 dni. Ponadto zapotrzebowanie na kapitał obrotowy konsekwentnie malało.

GRUPA CCC- IDZIE PO WIĘCEJ

Udział sprzedaży krajowej ecommerce CCC do sprzedaży sklepów CCC w Polsce wzrósł z 3% w styczniu do 6% w lutym. Jesteśmy z tego zadowoleni, ponieważ wpłynie to bezpośrednio na wzrost sprzedaży like-for-like z całej omnichannelowej sieci w Polsce. Ale idziemy po więcej ponieważ planowo realizujemy projekty dające jeszcze bardziej angażujące sklepy i doświadczenia klientów również w przestrzeni fizycznej.  Ponadto liczymy również, że koronawirus uda nam się jako CCC relatywnie dobrze przetrzymać. Przede wszystkimdzięki m.in. źródłom zaopatrzenia zlokalizowanymi w większości poza Chinami. W związku z tym jak zachowa się klient – na to musimy poczekać do końca sezonu mówi Karol Półtorak, Wiceprezes Zarządu CCC S.A. ds. Strategii i Rozwoju.

Na koniec 2019 roku Grupa CCC była obecna w 29 krajach – w 23 sprzedaż prowadzona jest w przeszło 1200 sklepach stacjonarnych, a w 15 poprzez kanał online. W minionym roku klienci CCC nabyli we wszystkich kanałach sprzedaży ponad 50 mln par obuwia.

Źródło: corporate.ccc.eu