Najbardziej inspirująca konferencja o rynku e-commerce Shopper Day 2021 – relacja z wydarzenia. Pandemia i kolejne lockdowny sprawiły, że rynek e-commerce prężnie się rozwija, a firmy stawiają na rozwój kanałów online. W ostatnim roku grupa konsumentów korzystających z internetowej formy zakupów istotnie się zwiększyła. Co ważne, 85% Polaków deklaruje, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów. Jakie zatem zmiany w handlu offline i online czekają sprzedawców detalicznych i marki? Na to i wiele innych pytań odpowiedzi udzielali wybitni branżowi eksperci podczas konferencji online Shopper Day 2021.

Tegoroczna edycja konferencji Shopper Day 2021 organizowana przez miesięcznik Media Marketing Polska i magazyn Handel charakteryzowała się wielopoziomową i nowoczesną realizacją. Organizatorzy skorzystaliśmy z możliwości, jakie przyniósł błyskawiczny rozwój wydarzeń online i na scenie pojawili się prelegenci, którzy stali się częścią wirtualnej rzeczywistości.

Doświadczeniem, wiedzą i prognozami dzielili się marketerzy, detaliści, specjaliści e-commerce, dostawcy rozwiązań technologicznych, badacze oraz przedstawiciele domów mediowych. Zaproszeni goście przybliżyli szerokie spektrum zagadnień, które mają wpływ na sukces biznesowy marek i detalistów. Omawiali zjawiska związane ze zmianami w retailu, budowaniu lojalności, komunikacji marek i nowoczesnej sprzedaży.

Wśród prelegentów wystąpili m.in. Adam Nowak, Global Loyalty Leader, IKEA, Tomasz Chłodecki, CEO, Justtag Group, Lucyna Koba, Senior Business Development Manager, RTB House Poland, Urszula Wiszowata, Country Manager Connected Retail Poland, Zalando SE. Ponadto Carlosa A. Silvána, Dyrektor Generalny, Glovo Polska, Jakub Jurkowski, Commercial Director CEE, JOKR czy Jacek Celiński, Head of Havas e-commerce, Havas. Program składał się z wykładów, prezentacji i dyskusji.

Budowanie lojalności w omnichanel przez rozwiązywanie problemów klienta

Nowa rzeczywistość sprawiła, że coraz więcej kupujących zaczęło dostrzegać ogromny potencjał programów lojalnościowych i wsparcia sprzedaży. Jak pokazują badania, ok. 20% kupujących odpowiada za 80% dochodów marki. Dlatego tak ważne jest, aby firma dobrze poznała swoich klientów i odpowiednio o nich zadbała przy każdej interakcji z marką.

Jak podkreślał Adam Nowak, Global Loyalty Leader, IKEA, autor sukcesu programu IKEA Family:

Nasza szansa polega na pomaganiu ludziom i w planowaniu i rozwiązywaniu ich problemów. Najtrudniej jest zacząć. I dodaje: IKEA docenia klientów nie tylko w momencie, kiedy wydają pieniądze, ale także, kiedy mówią co mamy zrobić.

Najbardziej inspirująca konferencja o rynku e-commerce Shopper Day 2021 – relacja z wydarzenia - plakat z napisami, w tle zdjęcie - kobieta i mężczyzna leża na łóżku
Najbardziej inspirująca konferencja o rynku e-commerce Shopper Day 2021 – relacja z wydarzenia

Q-commerce puka do drzwi polskiego e-konsumenta

Nowoczesny klient nie chce czekać w kolejkach, oczekuje dostawy towaru natychmiast, po dokonaniu płatności online i to najwyższej jakości, najchętniej od lokalnych dostawców. Na te potrzeby odpowiada trend q-commerce, czyli błyskawiczna dostawa zamówionego towaru pod drzwi. Czy trend ma szansę przyjąć się w kraju ponad 300 tys. sklepów stacjonarnych i konsumentów nadal ceniących wizyty w stacjonarnych placówkach? O wyzwaniach rynkowych branży q-commerce, możliwościach rozwoju, szansach i zagrożeniach opowiadał Dyrektor Generalny Glovo Polska, Carlos A. Silvána.

W 2020 roku połowa Polaków dokonała transakcji online, jednak tylko niewielką część zakupów dostarczone w ciągu 30 minut-powiedział Carlosa A. Silvána.

Najbardziej inspirująca konferencja o rynku e-commerce Shopper Day 2021 – relacja z wydarzenia - mężczyzna stoi obok telebimu.

Marka Glovo dąży do tego, aby dać ludziom szybki dostęp do wszystkiego, co oferuje miasto. Aplikacja, łącząc użytkowników, firmy i kurierów pozwala w kilka minut zamówić i otrzymać najlepsze produkty w mieście.

Q-commerce jest jak globalna galeria w twoim smartfonie, z dostawą w czasie 30 minut-podsumowuje Dyrektor Generalny Glovo Polska.

Jak wygrać bitwę o uwagę konsumenta?

Choć wideo ma dużą konkurencję w walce o uwagę konsumenta, to doba ma tylko 24 godziny, a pominąć reklamę wideo jest niezwykle łatwo, jednak staje się najbardziej pożądanym i efektywnym formatem reklamowym.

O tym, co mogą zrobić reklamodawcy, aby wygrać bitwę o uwagę konsumenta, opowiadała Lucyna Koba, Senior Business Development Manager w RTB House Poland:

Wyzwaniem współczesnego rynku jest przebicie się z komunikatem do klienta, tak aby nie tylko był on widziany, ale także zauważony. 98% reklam nie spełnia funkcji sprzedażowej, a role budowy trendu na ścieżce zakupowej klienta.

Ekspertka posłużyła się przykładem nietrafionej kampanii z 2015 r. Creative The New, w której to marka Adidas dużo zainwestował w program lojalnościowy dla klientów. Zamiast spodziewanych zysków kampania przyniosła straty.

Ponadto przedstawiła przykłady zaawansowanej technologii używanej do realizacji internetowych kampanii reklamowych w modelu real-time bidding. Pokazała jakie korzyści branża e-commerce może czerpać z technologii deep learning, czyli używaniu właściwie skrojonego przekaz do właściwej osoby we właściwym czasie.

Najbardziej inspirująca konferencja o rynku e-commerce Shopper Day 2021 – relacja z wydarzenia - kobieta w różowej marynarce na scenie.

Wydarzenie prowadzili: Tomasz Wygnański, redaktor naczelny Media Marketing Polska i Michalina Szczepańska, redaktor naczelna magazynu Handel. Jako keynote speaker wystąpił najbardziej uznany na rynku specjalista od budowania lojalności-Adam Nowak, Global Loyalty Leader, IKEA, autor sukcesu programu IKEA Family na wielu rynkach.