Jedzenie paliwem dla całej organizacji. Czy jedzenie może wpłynąć na procesy odbywające się w przedsiębiorstwie? Okazuje się, że tak, o czym od kilku lat przekonuje firma SmartLunch, dostarczając posiłki dla ponad 50 000 pracowników w całej Polsce. Niedawno ukazał się e-book, do którego przedstawiciele SmartLunch zaprosili ekspertki i ekspertów w dziedzinie dietetyki, wellbeing, employer brandingu, HR oraz osoby zarządzające przedsiębiorstwami. “Przepiśnik. O jedzeniu w pracy” to ponad 150-stronicowy materiał nasycony przepisami na dobrze rozwijające się organizacje i zmotywowanych pracowników.

“Jesteś tym, co jesz” to popularne hasło, które sprawdza się również w odniesieniu do środowiska pracy. Dobre jakościowo, regularne i dostosowane do naszych potrzeb oraz stanu zdrowia jedzenie jest paliwem napędowym wszystkich podejmowanych działań. Małgorzata Pielichowska, jedna z autorek e-booka przytacza badania przeprowadzone samodzielnie na grupie respondentów w których 100% ankietowanych odpowiedziało twierdząco na pytanie “Czy uważasz, że jedzenie ma wpływ na efektywność w pracy (np. poprawia/pogarsza koncentrację, powoduje senność, daje energię do działania itd.)?” Świadomość wśród pracowników jest więc bardzo duża.

Jedzenie paliwem dla całej organizacji -
Jedzenie paliwem dla całej organizacji

Jak w takim razie powinni odpowiedzieć na to pracodawcy? Umożliwiając pracownikom korzystanie ze zdrowych posiłków dostarczanych regularnie do miejsca pracy. Z takich rozwiązań korzysta już m.in. firma SokPol, której Dyrektor Generalny/CEO Jerzy Urbański wprowadził posiłki dla pracowników, chcąc zwiększyć komfort wykonywanej przez nich pracy. W firmie Huf Polska pandemia koronawirusa doprowadziła co prawda do zamknięcia kantyny, jednak w jej miejsce bardzo szybko pojawiły się posiłki dostarczane przez SmartLunch. Od lat o dobre samopoczucie pracowników dba również firma LOTTE Wedel. Dyrektor personalny Sylwia Czarkowska udzieliła wywiadu do e-booka, w którym opowiedziała o stołówce prowadzonej na terenie firmy ale również innych inicjatywach związanych z jedzeniem, takich jak np. akcja “Przygotuj swój sok”, podczas których pracownicy wyciskają świeży sok, napędzając rowerowy blender siłą własnych mięśni.

Wprowadzając posiłki dla firmy należy na pewno zwrócić uwagę na to, aby dopasować ofertę kulinarną do preferencji pracowników. Artur Dzięgielewski, w swoim artykule na łamach e-booka opowiada o istotnych różnicach między pokoleniem baby boomers’ów, a pokoleniem X, Y i Z. Chcąc uwzględnić różnorodne potrzeby przedstawicieli wszystkich pokoleń należy spojrzeć na takie aspekty jak ceny posiłków, informacje o wartościach odżywczych i kaloriach przy posiłkach, zapewnienie miejsca i czasu na spożycie posiłku oraz uwzględnienie w menu opcji dla wegan i wegetarian.

Bardzo ciekawe podejście do posiłków dla pracowników prezentuje Anna Czurak, która w e-booku opowiada o wpływie dofinansowania do posiłków na pozytywny wizerunek firmy. Jak wynika z artykułu, dofinansowanie jest jedną z najlepszych form wspierania zdrowej diety – głównie ze względu na oszczędności na składce ZUS, ponieważ od dofinansowania do posiłków niższego niż 190 zł na miesiąc (dla jednego pracownika) nie trzeba odprowadzać składek ZUS. Pracodawcy mogą wspierać zdrową dietę pracowników tym bardziej, kiedy postawią na ciepłe dania lunchowe, zwłaszcza w okresie zimowym. Anna Czurak przeprowadziła również badania na grupie 1029 osób, z których wynika, że 72 proc. badanych uważa, iż firmy zapewniające pracownikom benefit w postaci dofinansowania jedzenia są lepiej postrzegane w oczach kandydatów.

Jedzenie może towarzyszyć pracownikowi przy różnych okazjach i tak naprawdę nie jest tylko zaspokojeniem fizjologicznego odczucia głodu. Olga Żółkiewicz przedstawia w e-booku koncepcję, w myśl której umieszcza jedzenie na poszczególnych etapach employee journey map. Nawet wtedy, kiedy dopiero pozyskujemy kandydatów do pracy, możemy ich skutecznie przyciągnąć do siebie jedzeniem. Mowa głównie o popularnych (zwłaszcza przed pandemią) targach pracy, podczas których najbardziej oblegane są stoiska, przy których pracodawcy oferują jedzenie. Nowe osoby, po przyjściu do firmy, są bardzo często zapraszane na powitalny lunch, który pozwala się lepiej poznać z pozostałymi członkami zespołu. Wiele organizacji wprowadza tzw. obiady czy kawę z zarządem. Podczas tych spotkań pracownicy mogą porozmawiać o swoich wyzwaniach, zgłosić nurtujące ich problemy czy zaproponować wprowadzenie nowych inicjatyw. Przechodząc do ostatniego etapu employee experience journey jedzenie towarzyszy pracownikom również podczas rozstania z firmą. Wielu z nich organizuje “pożegnalną kawę” czy przynosi ciasto, aby w miłej atmosferze pożegnać się ze współpracownikami.

Poza wymienionymi powyżej kwestiami e -book “Przepiśnik. O jedzeniu w pracy” porusza również wiele innych tematów, związanych z budowaniem kultury organizacyjnej wokół jedzenia w pracy. E-book można pobrać zupełnie za darmo na stronie https://smartlunch.me/3z9Y6Bu