Czy Polscy kierowcy są gotowi na długi weekend w trasie? Przed nami najdłuższy weekend roku, który jednocześnie rozpoczyna sezon urlopowy. Jak wskazała Europejska Komisja ds. Podróży to właśnie od maja do czerwca aż 44 proc. z nas rezerwuje wycieczki. Choć zgodnie z jej badaniem największą popularnością cieszą się kierunki zagraniczne, które ma w tym roku wybrać aż 64 proc. respondentów. Wielu z nas planuje także podróże po Polsce. Jak wynika z badania, 36 procent respondentów zadeklarowało spędzenie wolnego czasu w kraju.

Wielu Polaków może zdecydować się na podróż autem, uznając je za pewniejszy i bardziej elastyczny środek lokomocji. Podróż własnym samochodem daje dowolność w wyborze trasy, punktu docelowego, miejsc postoju, czy czasu wyjazdu. Ponadto wiąże się z wyzwaniami, które należy wziąć po uwagę, planując majówkową podróż. Należą do nich wysokie koszty paliwa, konieczność samodzielnego zaplanowania trasy, a także odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i pozostałych pasażerów.

Bezpieczeństwo nie podlega negocjacji

Wzmożony ruch to większe ryzyko niebezpiecznego zdarzenia na drodze. Jak wskazują dane policji, tylko 1 maja ubiegłego roku doszło do 54 wypadków. Wśród najczęstszych przyczyn kolizji spowodowanych przez kierującego w minionym roku było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (27 procent wypadków). Następnie niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (25,5 proc.) i nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych (7,8 proc.). W tym roku przed nieostrożną jazdą powstrzymuje nas nie tylko obawa o bezpieczeństwo swoje czy pasażerów, ale świadomość coraz wyższych kar. W 2022 r. za wykroczenia na drodze kierowca może zapłacić nawet kilka tysięcy złotych mandatu. Mandat za przekroczenie prędkości dziś wynosi nawet 2500 zł. Za sprawy, które trafią na drogę sądową może przyjść zapłacić nawet do 30 tysięcy złotych grzywny.

Czy Polscy kierowcy są gotowi na długi weekend w trasie? -
Czy Polscy kierowcy są gotowi na długi weekend w trasie?

Pełen komfort w drodze do celu 

Odpowiedzialność za kierownicą, poza znajomością przepisów drogowych, to także monitorowanie bieżących zmian na drogach. W szczególności w zakresie infrastruktury miejskiej i ogólnokrajowej. W samym 2022 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma w planach remont lub rozbudowę 323 km dróg krajowych. Pasjonaci czterech kółek muszą także uważać na fotoradary. A tych będzie przybywać. Jeszcze w tym roku możemy spodziewać się ogłoszenia przetargu na 147 nowych radarów w całej Polsce i wymianę stu niesprawnych już urządzeń. Między innymi z tego powodu tak ważne jest posiadanie niezawodnego asystenta w postaci nowoczesnej nawigacji, która sprawnie i wygodnie pokieruje nas do miejsca docelowego.

Nowoczesna nawigacja, która bazuje na szczegółowych, bieżąco aktualizowanych mapach z bazą radarów i utrudnień na drodze oraz danych traffic zbieranych w czasie rzeczywistym, to wsparcie w drodze do celu. Ponadto także sposób na zwiększenie bezpieczeństwa jazdy. Dzięki dostępnej w aplikacji AutoMapa informacji o dozwolonej prędkości na danej trasie i pomiarowi prędkości własnej, kierowcy łatwiej jest dostosować się do wymogów. Przydatna jest także funkcja Asystenta Pasa Ruchu (APR). Asystent z wyprzedzeniem informuje, który pas jezdni należy wybrać, by najbezpieczniej wykonać planowany manewr. W obliczu wysokich kosztów paliwa kierowcy powinni wybierać optymalne trasy. Takie, które pozwolą ominąć najbardziej zatłoczone obszary, nie zwiększając jednocześnie liczby przejechanych kilometrów. Korzystanie z nawigacji to nie tylko większe bezpieczeństwo, ale sposób na oszczędności, zarówno czasu, jak i pieniędzy.

Źródło: AutoMapa