Wielka wyprzedaż przypadająca na ostatni piątek listopada i mająca początek swojej tradycji w Stanach Zjednoczonych, ku uciesze konsumentów gości i w Polsce. To czas, w którym kupuje się już gwiazdkowe prezenty, korzystając z największych promocji, jakie pojawiają się w ciągu roku. W naszym kraju to dość młoda tradycja, ale z rosnącym dynamicznie potencjałem – zarówno dla kupujących, jak i sprzedających.

Według statista.com, wartość sprzedanych produktów podczas ostatniego Czarnego Piątku w USA wzrosła o 16,8 % w odniesieniu do roku 2016. Przeciętny Amerykanin w ubiegłym roku wydał na zakupach niemal 1000 dolarów, podczas gdy na przykład pięć lat temu było to około 750 dolarów. Jak to wygląda w Polsce?
Badania, jak np. TNS Kantar, wskazują, że mimo „raczkującej tradycji” świadomość tego zakupowego święta wśród Polaków jest wysoka i wciąż rośnie – aktualnie już 87% badanych wie, czym jest Black Friday (wzrost z 75% w roku 2017). Moment ten również i u nas staje się punktem zapalnym rozpoczynającym świąteczną gorączkę zakupów. W tym roku przypada on na 23 listopada, jednak w przypadku wielu sklepów trwa dłużej aniżeli jeden dzień.

Idealnym rozwiązaniem dla wszystkich, którzy nie chcą stać godzinami w kolejce do przymierzalni czy kasy są zakupy online. Dokładnie 15 minut i 44 sekundy – tyle trwa przeciętnie wizyta w e-sklepie na platformie Shoper zakończona zakupem. Firma przeanalizowała dane od kilku tysięcy swoich klientów na temat czasu, jaki w ich sklepach spędzają kupujący. Wpływa na niego zarówno ich płeć jak i wiek. Najbardziej wydłuża go jednak decyzja o udaniu się “do kasy”, choć i tak w sieci wszystko trwa o wiele krócej niż w tradycyjnych sklepach.

Według tegorocznego badania Gemius “E-commerce w Polsce”, obok całodobowej dostępności i niskich cen to właśnie czas jest najczęściej wymienianym czynnikiem skłaniającym do robienia zakupów w sieci. 71 proc. badanych uważa, że trwają one krócej niż w tradycyjnych sklepach. Przeciwnego zdania jest tylko 14 proc. respondentów.
Jak podaje Santander Consumer Bank, z zeszłorocznych ofert przygotowanych na sam tylko Black Friday skorzystało 18% Polaków, a zgodnie z prognozami w 2018 r. odsetek ten wzrośnie do 25%. Planując okazjonalne zakupy, warto uzbroić się w wiedzę na temat przysługujących nam praw. Dysponując takim orężem, zmniejszymy ryzyko tego, że zamiast cieszyć się oszczędnościami, zostaniemy z niechcianym produktem, który nie spełnia naszych oczekiwań.