Biznesy społeczne rozwijają się dzięki migrantom. Przedsiębiorczość i migracja są od zawsze silnie ze sobą powiązane. W połączeniu przynoszą bardzo dobre rozwiązania dla społeczności na całym świecie. Identyfikowanie, wspieranie i nagłaśnianie przedsiębiorczych inicjatyw migrantek i migrantów w Polsce jest istotą cyklu-Biznes bez granic, którego partnerem jest Fundacja Ashoka.

ARTYKUŁ W RAMACH CYKLU: „BIZNES BEZ GRANIC”, KTÓREGO PARTNEREM JEST FUNDACJA ASHOKA

Migranccy przedsiębiorcy zakładają biznesy społeczne

Flagowym przedsiębiorstwem społecznym prowadzonym w formie migranckiej spółdzielni jest Kuchnia Konfliktu. To lokal gastronomiczny, w którym menu składa się z potraw przygotowywanych przez uchodźców i migrantów pochodzących z różnych kultur. Pracownicy Kuchni w ten sposób przełamują lody z próbującymi ich potraw Polakami i sami stwarzają sobie miejsce pracy. Ponadto dzięki integracji nabierają energii do działania. Dla większości z nich to pierwsze miejsce pracy, w którym nabierają pewności siebie. Odchodząc, często zakładają własne biznesy lub zdobywają prace, z których są zadowoleni.

Od integracji do klubu „Zawarka”

Anastasiia Sergeeva przyjechała do Polski z Rosji wraz z rodziną w roku 2013 na fali represji, jakie spotkały organizację, w której pracowała. Postanowiła otworzyć w kraju sieć klubów dla dzieci migrantów rosyjskojęzycznych.

Jak mówi: — „Dzieciaki bardzo potrzebują mieć swoją rówieśniczą wspólnotę. Muszą mieć grono swoich ludzi, którzy mówią tym samym językiem, obchodzą te same święta, myślą podobnie. Dzięki temu w swoich lokalnych, polskich szkołach mogą poczuć się pewniej.

Klub „Zawarka” powstał jako odpowiedź na potrzeby kilkorga znajomych Rosjan mieszkających w Polsce. Z początku chodziło o integrację dzieci, ale w ciągu 5 lat klub rozrósł się do rozmiarów instytucji. Kilkunastu pedagogów prowadzi rosyjskojęzyczne zajęcia w ciągu tygodnia dla dzieci w różnym wieku oraz szkołę sobotnią.

-„Śpiewamy pieśni, czytamy dramaty i je z dzieciakami inscenizujemy, oglądamy rosyjskie baśnie. U nas nie ma matrioszek i niedźwiedzia. Chronimy się przed tanią popkulturą” — zapewnia Anastasiia, która ma trójkę dzieci i jest pedagogiem.

Aplikacja do projektowania okularów

Anton Bulakh wpadł na pomysł aplikacji mobilnej do samodzielnego projektowania okularów. Postanowił stworzyć narzędzie zmieniające tradycyjne nudne oprawki w designerski i ciekawy przedmiot, który dzieci będą chciały mieć na własność. Jak fajne zabawki. Zespół Antona przygotowuje aplikację, która pozwoli zaprojektować własne okulary bez wychodzenia z domu. Aplikacja będzie mogła przyjmować zapisane recepty na szkła od okulistów, a także zmierzy rozstaw oczu i inne wymiary twarzy. W ten sposób w kilka minut będzie można zamówić gotowy produkt, który powstanie w zakładzie producenckim zlokalizowanym najbliżej miejsca zamieszkania klienta.

– „Odwiedzałem przyjaciela w jego zakładzie optycznym i zobaczyłem tam płaczącego pięciolatka. Dziecko kategorycznie odmawiało przymierzenia okularów. To miały być jego trzecie w tym roku, bo poprzednie dwie pary jakimś dziwnym trafem uległy zniszczeniu. Pomyślałem, że się dzieciakowi nie dziwię – mówi Anton.

-„Tak już mam, że wszędzie widzę pole do szukania nowych rozwiązań „— dodaje.

Biznesy społeczne rosną w siłę

Wśród migrantów i migrantek w Polsce odnajdujemy osoby przedsiębiorcze, które działają na rzecz wspólnego dobra. Talentem i ciężką pracą przyczyniają się do ogólnego dobrobytu kraju, a także wzrostu społecznego i gospodarczego. Dlatego Fundacja Ashoka wraz z Citi Foundation z dumą wspierają pomysły migrantów i migrantki. Prowadzone działania w ramach programu Hello Entrepreneurship mają na celu przekuć ich marzenia o własnym biznesie w realnie działające firmy. Ponadto dzięki determinacji i ogromnym pokładom optymizmu migranci i migrantki mają szansę spełniać nie tylko swoje marzenia, ale także być wzorem dla kolejnych przedsiębiorczych osób.

Program Hello Entrepreneurship realizowany jest przez Ashokę w Polsce we współpracy z Citi Foundation. Partnerem merytorycznym programu jest Fundacja Citi Handlowy.

Ashoka, czyli Międzynarodowa Organizacja Innowatorów Społecznych na świecie działa od 1981 r. Identyfikuje i wspiera wiodących przedsiębiorców społecznych. Uczy się na podstawie ich innowacji i mobilizuje globalną społeczność, aby budować świat, w którym każdy może być twórcą zmian na lepsze. Od 25 lat Ashoka jest obecna również w Polsce. Wspiera innowatorki i wybitnych innowatorów społecznych, poprzez nagłaśnianie przedsiębiorczych inicjatyw migrantek i migrantów. Do tej pory przeprowadziła 11 programów akceleracyjnych oraz wsparła ponad 100 rozwiązań w 14 krajach Europy.

Citi Foundation od lat działa na rzecz promowania postępu gospodarczego i poprawy życia ludzi w społecznościach o niskich dochodach. Tylko w ostatnich 5 latach przeznaczyła na rozwój lokalnych inicjatyw społecznych w 85 krajach świata ponad 390 mln dolarów. Poprawiając tym samym jakość życia ponad 4 mln ludzi.  W marcu 2020 roku uruchomiła specjalny Fundusz w wysokości 15 000 000 USD na wsparcie działań humanitarnych związanych z walką ze skutkami rozprzestrzeniania się COVID – 19. W polskie projekty społeczne angażuje się już od 2005 r., wspierając takie inicjatywy jak Hello Entrepreneurship, Shesnnovation Academy, Biznes w Kobiecych Rękach.