Pierwszy w Polsce automatyczny podziemny parking rowerowy już działa. Warszawa posiada najdłuższą w Polsce sieć ścieżek liczącą ponad 700 km i ta liczba z roku na rok wciąż rośnie. Przykładem naszych zachodnich sąsiadów Polacy zaczynają robić coraz wyraźniejszy zwrot ku bardziej ekologicznym środkom komunikacji. Dlatego właściciele jednośladów potrzebują dogodnego miejsca na ich parkowanie. Aż 96 pojazdów – tyle pomieści pierwszy w Polsce automatyczny, podziemny system do przechowywania rowerów funkcjonujący już w warszawskiej Fabryce Norblina. Za realizację projektu odpowiada hiszpańska firma MA-SISTEMAS, która ma na swoim koncie podobne projekty m.in. w Hiszpanii, Szwajcarii, Singapurze czy Izraelu.

Całodobowy i ogólnodostępny podziemny parking rowerowy stworzono z myślą o tych, którzy szukają bezpiecznego miejsca do przechowywania jednośladów wraz z ich wyposażeniem (np. kask, koszyk czy bagaże). Jego obsługa jest w pełni zautomatyzowana i niezwykle prosta. System jest uruchamiany za pomocą panelu na stacji dokującej, który przywołuje pojedynczą kabinę. Można w niej umieścić rower oraz pozostałe przedmioty, które w szczelnie zamkniętym boksie zjeżdżają na wielopoziomowy parking podziemny. Ponadto cała operacja zajmuje niecałe 15 sekund. Odebranie jednośladu jest równie szybkie.

Ruszył pierwszy w Polsce automatyczny podziemny parking rowerowy - rower zaparkowany w małym pomieszczeniu.
Ruszył pierwszy w Polsce automatyczny podziemny parking rowerowy

Automatyczny podziemny parking dla rowerów ma dogodną lokalizację

Parking znajduje się od strony ul. Prostej pomiędzy dwoma zabytkowymi budynkami: Halą Odlewni i dawnym Laboratorium Metaloznawczym, w którym dziś działa klub muzyczny Piano Bar. Tuż obok niego jest także usytuowana samoobsługowa stacja do naprawy rowerów. Zewnętrzna obudowa stacji koresponduje wizualnie z fabrycznym otoczeniem. Częściowe przeszklenie konstrukcji pozwala obserwować pracę mechanizmu i nawiązuje do pracy odrestaurowanych maszyn fabrycznych wypełniających cały kompleks.

Do końca maja korzystanie z parkingu jest bezpłatne. Od czerwca opłata za godzinę przechowywania jednośladu wyniesie 1 zł. Ponadto będzie jej można dokonać wyłącznie poprzez płatności mobilne w aplikacji Fabryki Norblina.

Na terenie kompleksu jest obecnie dostępnych także 12 zewnętrznych stojaków, do których można przypiąć po dwa rowery. Do końca maja ich liczba wzrośnie do 22, co da możliwość zaparkowania 44 jednośladów. Dodatkowych 200 miejsc dla jednośladów służy pracownikom najemców kompleksu wraz z infrastrukturą towarzyszącą: szatniami, prysznicami i stacją napraw.

Za realizację odpowiada pochodząca z Hiszpanii firma MA-SISTEMAS, której autorski koncept podziemnego parkingu rowerowego o nazwie Biceberg funkcjonuje w wielu miastach tego kraju m.in. w Barcelonie czy Saragossie.

Źródło: Grupa Capital Park