W nadchodzących miesiącach firmy będą mierzyć się z rosnącym niedoborem specjalistów IT. Dla najlepszych pracowników oznacza to atrakcyjne oferty pracy oraz wzrost wynagrodzeń. Płace rosną najszybciej w przypadku programistów zajmujących się popularnymi technologiami. Nie bez znaczenia jest również forma współpracy – specjaliści pracujący w ramach kontraktu mogą zarobić nawet o 20% więcej niż w oparciu o umowę o pracę. Jednocześnie na znaczeniu zyskują posiadane przez kandydatów umiejętności interpersonalne, które w coraz większym stopniu warunkują zainteresowanie firm.

Kontrakting usług IT to forma współpracy, w której specjalista z branży nowoczesnych technologii pracuje dla firmy na zasadzie B2B – świadczy usługi jako jednoosobowa firma. Specjaliści IT podejmują współpracę na określony czas i zazwyczaj są rekrutowani do pracy przy konkretnym projekcie. W dobie rosnącego braku kompetencji z obszaru IT i silnej pozycji kandydatów na rynku pracy jest to rozwiązanie korzystne dla obu stron.

Zatrudnianie specjalistów IT na podstawie kontraktu staje się trendem wyraźnym już nie tylko na rynkach zachodnioeuropejskich, ale również w Polsce. Utalentowani programiści, testerzy i developerzy coraz chętniej decydują się na podjęcie pracy kontraktowej, ponieważ w tej formie współpracy dostrzegają korzyści, których nie gwarantuje etat. Zalety dostrzegają także firmy, które cenią sobie elastyczność i szybki dostęp do kompetencji, co niesie za sobą współpraca z kontraktorami – podkreśla Arkadiusz Wargin, dyrektor dywizji IT contracting w Hays Poland.

Doświadczenie w pracy kontraktowej miało już 26% pracowników działów IT. Mowa głównie o osobach z kilkuletnim doświadczeniem w branży i wykształceniem kierunkowym w zakresie nowych technologii. Opcję współpracy z kontraktorami bierze pod uwagę natomiast 58% firm. Tego typu współpraca najczęściej realizowana jest z osobami posiadającymi albo wąskie albo najbardziej rozchwytywane na rynku specjalizacje. Z punktu widzenia pracowników motywatorem do takiej formy zatrudnienia są przede wszystkim atrakcyjne wynagrodzenie, elastyczny czas pracy, możliwość pracy zdalnej i uczestnictwa w ciekawych projektach. Większość kontraktorów dobrze ocenia warunki pracy w oparciu o umowę B2B.

KOMPETENCJE, KTÓRE DECYDUJĄ O WSPÓŁPRACY

W związku z napotykanymi wyzwaniami rekrutacyjnymi, pracodawcy coraz częściej określają umiejętności techniczne jako minimalny wymóg, kładąc większy nacisk na posiadane przez kandydatów kompetencje miękkie oraz potencjał do dalszego rozwoju. Oprócz wykształcenia, doświadczenia zawodowego i umiejętności technicznych, ważny w pracy specjalisty IT jest dziś zestaw kompetencji miękkich. Podczas rozmów kwalifikacyjnych, kandydaci ubiegający się o pracę w firmach są coraz częściej szczegółowo weryfikowani pod względem posiadanych umiejętności społecznych.

Kompetencje „miękkie” koncentrują się na sposobie, w jaki pracownik zachowuje się podczas pracy zarówno indywidualnej, jak i zespołowej. Są to umiejętności osobiste, takie jak zdolność do motywowania samego siebie, inicjowania nowych rozwiązań, sprawne zarządzanie swoją pracą, a także umiejętności interpersonalne, które obejmują komunikowanie się z ludźmi, przekonywanie ich do swoich racji, motywowanie, inspirowanie, a także zarządzanie zespołem. Od kompetencji twardych (do których należą np. umiejętność programowania w C#, konfiguracja sieci, administrowanie systemem Linux itp.) odróżnia je to, że stanowią one pochodną charakteru.

Pracownicy i kontraktorzy IT starają się poprawiać przede wszystkim swoją skuteczność w komunikacji z innymi – kluczową umiejętność zdaniem niemal wszystkich pracodawców. Ponad 30% kontraktorów stara się także zwiększać swoją pewność siebie oraz asertywność, choć są to umiejętności oceniane przez pracodawców jako mniej istotne niż np. umiejętność szybkiego rozwiązywania problemów czy proaktywna postawa i podejście do pracy – podkreśla Arkadiusz Wargin.

Warto jednak podkreślić, że pracownicy i kontraktorzy IT mają coraz większą świadomość, że posiadane przez nich umiejętności miękkie wpływają na decyzje firm o podjęciu lub przedłużeniu z nimi współpracy.