Home Polecane Tylko 13% pracowników angażuje się w swoją pracę?

Tylko 13% pracowników angażuje się w swoją pracę?

Firma to ludzie. To oni pozyskują nowych klientów, zwiększają poziom sprzedaży, dbają o terminowe wykonywanie kontraktów. To ich zaangażowanie przekłada się na mierzalne efekty. Badania wykazały jednak, że tylko 13% pracowników na całym świecie angażuje się w swoją pracę, czerpiąc z niej jednocześnie satysfakcję. Co zrobić, by twoi pracownicy znaleźli się w pozostałych 87%? Rozmowa, integracja, imprezy tematyczne – czy te rozwiązania przyniosą efekty? 
Praca pracą, ale…

Raport „Nowa era motywacji” wskazuje, że utrzymanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym pracowników jest coraz większym wyzwaniem dla wielu pracodawców. Efekt? Co czwarty pracownik dopuszcza możliwość zmiany miejsca pracy w ciągu najbliższych 6 miesięcy. 17% z kolei przewiduje, że taka sytuacja może się wydarzyć w perspektywie kolejnego półrocza. Alarmujące jest również to, że aż 34% osób, które wyrabiają nadgodziny, robi to pod presją swoich przełożonych. A liczba nadgodzin stale rośnie. Rezultat? Według Hays Poland i Mind & Soul Business, typowy pracownik bliskie relacje utrzymuje tylko z 2-3 osobami. Partnerom życiowym poświęca średnio 6 godzin tygodniowo, a dzieciom 9 godzin. W pracy spędza zaś średnio 45 godzin – jak wynika z badania Kantar Millward Brown dla Work Service. Efektem tego jest brak satysfakcji z wykonywanej pracy, zmęczenie i zaniedbywanie innych sfer życia. 

Co zatem zrobić, by odwrócić ten trend i zyskać zadowolonego, lojalnego i zaangażowanego pracownika?  

Mit „dobrej atmosfery” jednak prawdziwy?

Efektywność i zaangażowanie pracowników można stymulować na różne sposoby. Coraz popularniejsze stają się jednak projekty z zakresu well-being, w których nacisk położony jest m.in. na aspekty takie jak:  

  • społeczność (budowanie więzi ze współpracownikami),
  • relacje (dobry kontakt z innymi pracownikami; życzliwość i zaufanie).

Według raportu „Szczęście w pracy Polaków” to właśnie relacje zaczynają odgrywać coraz większą rolę jako czynnik mający wpływ na poziom zadowolenia z pracy (2018 – 75%; 2017 -50%). Równie istotne okazały się czynniki takie jak: „współpracownicy, na których można liczyć” oraz „przyjazna atmosfera w pracy”. Co ciekawe, aż 54% badanych poleca swoją firmę właśnie ze względu na panującą w niej atmosferę. To podpowiedź dla wielu pracodawców. Warto skupić się na wzmacnianiu więzi, integrowaniu zespołu (m.in. przez imprezy tematyczne). Budowaniu zgranej społeczności. I choć tak wiele osób z dużym dystansem podchodzi do hasła „dobra atmosfera w miejscu pracy”, w praktyce okazuje się, że naprawdę jest to istotny aspekt.

Uświadomić sobie trzeba, że komunikacja w firmie jest jak miecz obosieczny. Właściwie zarządzana przynosi zyski. Nieefektywna – same straty – mówi Bartosz Zieliński Dyrektor Zarządzający w agencji PR Commplace. – Warto rozpocząć od przeprowadzenia audytu komunikacyjnego. Jego efekt pozwoli odpowiedzieć na pytania, jak wykorzystać potencjał ludzki, w jaki sposób skłonić pracowników do pracy w zespole, gdzie występują zatory komunikacyjne. Wzmocnienie kompetencji komunikacyjnych przyniesie same korzyści: efektywniejsze usługi, wzrost satysfakcji klientów i co istotne – wzmocni relację w zespole– dodaje specjalista z Commplace.

Przeczytaj także:

Imprezy tematyczne: integruj, angażuj, buduj relacje

„Wspólne spędzanie czasu przez pracowników, niekoniecznie polegające na wykonywaniu obowiązków służbowych, to dobra okazja do budowania relacji i zacieśniania więzi” – tłumaczy Joanna Hoc-Kopiej, ekspertka Dworu Korona Karkonoszy.

„Imprezy tematyczne typu gra scenariuszowa (np. Kryminalne zagadki Karkonoszy lub Igrzyska firmowe) pozwolą oderwać się od codziennej pracy, zwiększyć zaufanie wewnątrz zespołu oraz spojrzeć życzliwie na osoby, z którymi być może do tej pory tylko mijaliśmy się w firmowych korytarzach” – dodaje ekspert z Dworu Korona Karkonoszy.

W przypadku organizatorów – warto by tego rodzaju imprezy tematyczne odbywały się w lokalizacjach, które oferuje także dodatkowe możliwości – w tym nocleg czy organizację ogniska, oraz dysponują odpowiednią ilością miejsc noclegowych, które umożliwią nocleg zarówno pracownikom, jak i np. ich rodzinom. Dzięki temu pracownicy będą mogli spędzić trochę czasu ze sobą, jednocześnie nie zaniedbując swoich bliskich. Wygrają zatem wszystkie strony. 

Czy to się faktycznie opłaca? Richard Branson powiedział kiedyś: „Siłą są ludzie. To prawdziwy motor każdego biznesu. Dobrzy ludzie nie tylko są kluczowi dla firmy, oni są firmą!”. Być może warto posłuchać wskazówki miliardera.

materiał prasowy