Zrozum, jak się ciebie ocenia

Na czym polega sukces na twoim stanowisku? Jakie masz cele zawodowe i co stanowi mierniki twojego sukcesu? Najlepiej ustalić je z menedżerem, ale jeśli nie możesz się tego doczekać, zapisz, jak rozumiesz te cele oraz główne wskaźniki efektywności. Następnie pokaż je szefowi, aby uzyskać jego akceptację i zaangażować go w stały dialog, co da ci pewność, że nie zboczysz z właściwej drogi.

Rozwiąż problem „martwych pól”

Pracownicy, którzy osiągają najlepsze wyniki, nieustannie się uczą i korygują swoje działania. Stale szukają informacji zwrotnej od przełożonych, współpracowników i podwładnych. Jeśli twój szef nie przekazuje ci proaktywnie informacji zwrotnych, sam zacznij rozmowę. Po prezentacji lub istotnym spotkaniu opisz jedną rzecz, którą udało ci się twoim zdaniem zrobić dobrze, a następnie poproś o radę co do jednej kwestii, którą możesz poprawić. Najlepiej sprawy nie komplikować; większość ludzi jest w stanie przyjąć za jednym razem tylko jeden obszar do poprawy. Wysłuchaj informacji zwrotnej przekazanej przez szefa oraz za nią podziękuj.

Skodyfikuj poznaną wiedzę

Możesz zapisać informację zwrotną oraz płynące z niej wnioski, prowadząc dziennik. Wymień pięć do dziesięciu umiejętności lub kompetencji, które musisz rozwinąć na swoim stanowisku, i oceń każdą z nich (samodzielnie lub przy pomocy zaufanego doradcy). Na przykład jeśli zajmujesz się marketingiem marki, możesz ocenić się na 5 w tworzeniu reklam, na 4+ w zakresie analizy cen i na 3 w marketingu handlowym. Koncentruj się na ocenie 3, aby zlikwidować lukę kompetencyjną. Możesz przyśpieszyć proces nauki, uzyskując informacje od osoby, która wcześniej zajmowała twoje stanowisko.

Daj się dostrzec

Nie zawsze łatwo zostać dostrzeżonym przez kierownictwo dzięki wykonywanym na co dzień obowiązkom. Dlatego spróbuj zgłosić się do udziału w inicjatywach takich jak praca charytatywna, przygotowywanie imprez firmowych lub rekrutacja na uczelniach. To łatwy, lecz często pomijany sposób poznania menedżerów wyższego szczebla, którzy mogą zobaczyć cię w działaniu i dzięki temu zauważyć twój wkład.

Zostań ekspertem w dziedzinie coraz ważniejszej dla firmy

Twoja firma może zmagać się z problemami spowodowanymi przez innowacje technologiczne – na przykład internet rzeczy, sztuczną inteligencję czy przetwarzanie danych w chmurze. Zostań w swoim dziale ekspertem w rozwijającej się dziedzinie. Rozeznaj się w temacie, zapoznaj się z literaturą, bierz udział w konferencjach, pisz na ten temat. Zdobywanie wiedzy fachowej w powstających dziedzinach o rosnącym znaczeniu może być drogą do awansu oraz innych szans zawodowych.

Szukaj dobrych porad i mentorów

Poznanie perspektywy osoby zajmującej wyższe stanowisko może mieć dla ciebie nieocenione znaczenie, ale narzucanie się z pytaniem – „czy zostaniesz moim mentorem?” – raczej zadziała odstraszająco. Zabiegaj o nieformalne spotkanie: w kawiarni obok firmy albo podczas wyjazdu firmowego czy imprezy sportowej. Poznaj biografię tej osoby i przygotuj się do zadania kilku ciekawych pytań z jej obszaru. Jeśli pójdzie ci dobrze, zapewne usłyszysz: „daj mi znać, jeśli mogę ci pomóc”. Po upływie tygodnia możesz wystąpić z zaproszeniem „kontynuowania rozmowy” przy kawie. W ten sposób z czasem ma szansę rozwinąć się relacja mentorska.

Rozwinięcie wysokich kompetencji funkcjonalnych wymaga czasu.

Na większości stanowisk – niezależnie od tego, czy jest to specjalistyczna sprzedaż, marketing marki, logistyka łańcucha dostaw, czy finanse korporacyjne – posiadanie kompetencji często wiąże się z głęboką wiedzą funkcjonalną w czterech czy pięciu kluczowych obszarach pracy i dobrą wiedzą praktyczną w kolejnych czterech czy pięciu. Bez chęci podejmowania się rozmaitych zadań, a nawet strategicznych awansów horyzontalnych nie uda ci się uzyskać zrównoważonego zestawu umiejętności. Wymaga to cierpliwości.

Kiedy ja wciąż byłem menedżerem w PepsiCo, mój dobry znajomy awansował na stanowisko wiceprezesa, przenosząc się do innej firmy. Dopiero dzięki ugruntowaniu posiadanych umiejętności zrozumiałem wzajemne zależności poszczególnych elementów działalności biznesowej, a moja kariera nabrała tempa.

Zestaw kompetencji stanowi ostatecznie kapitał twojej kariery, dlatego też poświęć czas na doskonalenie umiejętności funkcjonalnych. Zbyt szybkie przeskakiwanie pomiędzy stanowiskami (np. w odstępach co półtora roku – dwa lata) uniemożliwi ci rozwinięcie umiejętności funkcjonalnych potrzebnych do rozwoju kariery. Wraz z upływem czasu i dzięki cierpliwości, a także podejmowaniu inicjatywy znacznie lepiej rozwiniesz się w świecie, w którym tak wiele zależy od ciebie.

Autor: Carter Cast

Źródło: hbrp.pl