Obecnie wiele osób musi przenosić się do pracy w innym mieście. Wyjazdy delegacyjne dają możliwość nawiązania nowych współpracy i poszerzenia siatki kontaktów biznesowych. Nic więc dziwnego, że pracodawcy decydują się na wysłanie podwładnych do innych miast. Często przeniesienie trwa kilka miesięcy, a nawet lat, dlatego konieczne jest wynajęcie dla pracownika mieszkania służbowego.

Gdzie wynająć mieszkanie?

Rynek nieruchomości daje obecnie wiele rozwiązań. W zależności od preferencji przedsiębiorstwa można zdecydować się na apartament w centrum miasta albo mieszkanie na obrzeżach. W takich przypadkach najlepiej skorzystać z pomocy doświadczonej agencji nieruchomości jak http://loco-estate.com. Wykwalifikowani pracownicy pomogą wybrać najkorzystniejszą ofertę. Poza tym wspomniane przedsiębiorstwo proponuje nie tylko wynajem nieruchomości, ale również sprzedaż, sprzątanie, najmowanie czy remontowanie – usługi, które mogą przydać się w przyszłości.

Składki ZUS przy wynajmie mieszkania służbowego

O wymiarze składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne świadczy przychód pracownika. Zalicza się do niego wypłaty pieniężne i wartość świadczeń w naturze albo ich ekwiwalent. Do tego rodzaju świadczeń zalicza się wspomniany wynajem mieszkania służbowego. Ekwiwalent w lokalach spółdzielczych i komunalnych to wysokość czynszu. W przypadku mieszkań własnościowych berze się pod uwagę czynsz określony w danej dzielnicy albo na danym terenie. W hotelach do rozliczeń wykorzystuje się rachunki wystawione przez obsługę. Jeśli jednak mieszkanie należy do właściciela firmy, który jedynie udostępnia je pracownikowi, świadczenie materialne nie podlega składkom na ubezpieczenie.

Mieszkanie służbowe i naliczanie podatku

W przypadku osób będących na etacie pracodawca może zastosować tzw. zwolnienie z podatku, jeśli kwota wynajmu nie przekracza miesięcznie 500 zł. Każda nadwyżka musi być opodatkowana. Ustalona kwota wolna od podatku dotyczy jednego pracownika. Taki zabieg może zostać użyty tylko wtedy, gdy osoba zatrudniona jest na umowę o pracę. W innym przypadku całą kwotę należy opodatkować.

Wynajem mieszkań służbowych jest coraz częstszym zjawiskiem z racji wzrostu poziomu mobilności i konieczności współpracy z różnymi częściami Polski i świata. Nic więc dziwnego, że wiele agencji nieruchomości proponuje wynajem mieszkań służbowych. Trzeba jedynie pamiętać o prawidłowym naliczaniu składek, a cały proces wynajmu nie jest skomplikowany.