Z najnowszych danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że we wrześniu br. polska i europejska sprzedaż samochodów osobowych wzrosła odpowiednio o 9% i 6% r/r. W ciągu trzech kwartałów w Polsce zarejestrowano 245 tys. osobówek (o 15% więcej niż rok temu), w Europie 9,6 mln (+6,1% r/r). Zdaniem ekspertów Exact Systems, firmy kontrolującej części samochodowe, na ścieżkę wzrostów powracamy za sprawą zakupów firmowych. Klienci indywidualni wciąż zdecydowanie częściej wybierają auta używane.

Średnia liczba samochodów używanych sprowadzonych z zagranicy wynosi miesięcznie ok. 60 tysięcy, czyli ponad siedmiokrotnie więcej niż ilość nowych osobówek nabytych przez indywidulanych Polaków. Co więcej, jak podaje PZPM, przeciętny wiek co drugiego importowanego auta przekracza 10 lat. Takiej sytuacji sprzyjają nasze krajowe regulacje prawne, czyli podatek akcyzowy zależny od wartości i pojemności pojazdu oraz brak ograniczeń dotyczących importu używanych samochodów po wejściu do Unii Europejskiej. Jeśli zestawimy to z brakiem jakichkolwiek zachęt – podatkowych lub finansowych – ze strony rządu do zakupu nowych aut, popyt na nie ze strony konsumentów nadal nie będzie wysoki – twierdzi Paweł Gos, prezes Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.

Jednak zarówno wrześniowy wynik jak i ten obejmujący trzy kwartały br. dają powody do optymizmu. Coraz więcej kupują firmy, coraz więcej nabywców znajdują też cztery kółka z segmentu premium – dodaje Gos.

We wrześniu br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 23 565 nowych samochodów osobowych, czyli o 9% więcej niż w tym samym miesiącu 2013 r. Udział klientów indywidualnych i firm we wrześniowych zakupach to odpowiednio 34% i 66%. W ciągu dziewięciu miesięcy z polskich salonów wyjechało w sumie 245 042 osobówek, co oznacza 15% dynamikę rok do roku.*

W Europie trzynasty miesiąc wzrostu

We wrześniu br. Europejczycy kupili ponad 1,2 mln nowych osobówek, czyli o 6,4% r/r więcej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Łącznie, po trzech kwartałach w UE zarejestrowano prawie 9,6 mln aut, co oznacza 6,1% dynamikę r/r.** Najbardziej cieszą nas wzrosty słupków sprzedaży w Hiszpanii i Włoszech, czyli w krajach, które najmocniej ucierpiały podczas załamania w latach 2008-2013. O ile Półwysep Apeniński dopiero raczkuje, o tyle wyraźną poprawę widać na Półwyspie Iberyjskim, gdzie od kilku miesięcy mamy do czynienia z dwucyfrowymi wzrostami. Warto jednak podkreślić, że duża w tym zasługa kolejnej edycji programu dopłat, w ramach którego osoby prywatne zainteresowane zakupem nowego auta mogą liczyć na tzw. premię wrakową o wartości 2 tys. euro– mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems. Wzrosty w tych dwóch południowych państwach oraz coraz lepsze wyniki osiągane przez Niemcy i Francję mogą okazać się kluczem do trwałego odbicia europejskiej branży motoryzacyjnej – dodaje Opala.

W ciągu dziewięciu miesięcy br. najwięcej nowych samochodów osobowych wyjechało z salonów w Niemczech (2,3 mln; +2,9% r/r). Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania z niemal 2 mln zarejestrowanych osobówek (+9,1% r/r). Ostatnie miejsce na podium przypadło Francji (1,3 mln; +2,1% r/r).

Optymistyczne prognozy dla Polski

Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, podtrzymuje zdanie, że w całym 2014 r. zarejestrujemy w Polsce 310–320 tys. nowych samochodów osobowych, czyli ok. 5-10% więcej niż rok temu. Wyniki za trzy kwartały prezentują się bardzo przyzwoicie, a musimy pamiętać, że końcówka roku to okres uruchamianych przez dealerów samochodowych promocji cenowych i wyprzedaży roczników, które skutecznie przyciągają uwagę zarówno klientów indywidualnych jak i instytucjonalnych – ocenia przedstawiciel Exact Systems.

*Na podstawie danych PZPM: http://www.pzpm.org.pl/Rynek-motoryzacyjny/Rejestracje-samochody-osobowe-i-dostawcze/Wrzesien-2014r

**Dane ACEA obejmujące państwa członkowskie Unii Europejskiej, poza Maltą

źródło: Exact Systems