Tegoroczny sezon letni domu aukcyjnego Bonhams okazał się wyjątkowo udany. Na licytacji zorganizowanej na „Festiwalu Prędkości” w Goodwood w Wielkiej Brytanii w cztery godziny firma sprzedała auta za 38 milionów dolarów, w tym rzadkie Ferrari 375 Plus, które zostało kupione za 18 milionów dolarów. Jeszcze bardziej wyjątkowa dla Bonhams okazała się aukcja w Quail Lodge, podczas tygodnia motoryzacyjnego w Monterey. W trakcie dwóch dni licytacji nabywców znalazły auta za łączną sumę 108 milionów dolarów, a Ferrari 250 GTO osiągnęło najwyższą cenę, jaką kiedykolwiek zapłacono za samochód w trakcje aukcji.

Brytyjski początek lata, rekord Lamborghini

Bohnams, podobnie jak inne domy aukcyjne, często organizuje aukcje podczas wydarzeńzwiązanych z motoryzacjąklasyczną, takie jak konkursy elegancji, wyścigi starych samochodów czy festiwale motoryzacji. Najbardziej znanąimpreząplenerowąz tej ostatniej kategorii jest „Festiwal Prędkości”, odbywający sięna początku lata na torze wyścigowym w Goodwood. Od 2007 roku Bonhams podczas tej imprezy wystawia wysokiej klasy samochody sportowe. W tym roku, w czerwcu, w ofercie znalazło się85 samochodów. Aukcja trwała tylko cztery godziny, ale i tak przyniosła niezwykłe wyniki. Najwyższącenęna licytacji – a przy okazji najwyższącenęw historii aukcji tego auta – osiągnęło Ferrari 375 Plus z 1954 roku o numerze seryjnym 0384AM. W przypadku samochodów stworzonych do wyścigów najbardziej liczy sięhistoria wygranych, a egzemplarz wystawiony przez Bonhams miałna swoim koncie między innymi wygranąna prestiżowym torze w Silverstone. 375 Plus zostało wylicytowane za astronomiczne 10,75 milionów funtów, czyli równowartość18,2 milionów dolarów. Drugim pod względem uzyskanej ceny samochodem byłprzedwojenny De Dietrich 16HP Paryż-Wiedeńz 1902 roku. Ten weteran szos byłw całości wzorowany na ówczesnych autach przygotowywanych do wyścigów Paryż-Wiedeńa osiągnąłcenę998 300 tysięcy funtów. Wczesna historia motoryzacji zawsze budziła zainteresowanie kolekcjonerów, więc wynik osiągnięty przez ten egzemplarz De Dietricha potwierdza, że rzadkie przedwojenne samochody sportowe o nieprzeciętnych osiągach mogąbyćciekawąinwestycją.

1

źródło – mat. prasowe Bonhams

 Na aukcji można było nabyć wiele wyścigowych legend, na przykład Bentleya Speed Six Tourer z 1930 roku.

Listę trzech najdroższych samochodów sprzedanych na aukcji w Goodwood zamyka Lamborghini Countach LP400 Periscopa. Ten egzemplarz został wylicytowany za 953 500 funtów, czyli równowartość 1,6 miliona dolarów. Jest to rekord cenowy dla wczesnych wersji LP400 modelu Countach, których wyprodukowano tylko 157 sztuk. O tym, że auta te mają wysoką wartość, wiadomo od dawna, Countach wpisuje się popkulturę motoryzacyjną i przez wielu ekspertów i dziennikarzy, na przykład Jaya Leno czy ekipę prowadzącą Top Gear, jest uznawany za ikonę designu lat 70 ubiegłego wieku. Jednak tak wysokiego wyniku licytacji nie spodziewał się nikt, łącznie z pracownikami domu Bohnams, jako że w katalogu aukcyjnym oszacowali oni wartość Countacha na 450-550 tysięcy funtów.

2

źródło – mat. prasowe Bonhams

Kalifornijskie rekordy.

Tradycyjnie podczas tygodnia motoryzacyjnego w Monterey wszystkie najważniejsze domy aukcyjne starają się zaprezentować naprawdę rzadkie i ciekawe samochody. Zazwyczaj najwyższe ceny osiągały auta wystawiane przez Gooding and Company, ale w tym roku konkurencję pokonał właśnie Bonhams. Dwa dni, 14 i 15 sierpnia, kiedy odbywała się aukcja w Quail Lodge w Monterey, zapiszą się w historii firmy. W ich trakcie Bonhams zaprezentował 117 samochodów, z których sprzedał 92%, łącznie uzyskując 108 milionów dolarów. Tak wysokich wpływów osiągniętych na jednej aukcji Bonhams nie osiągnął nigdy wcześniej.

Padł także absolutny rekord pod względem ceny osiągniętej przez samochód w historii aukcji. Ferrari 250 GTO zostało sprzedane za ponad 38 milionów dolarów. Rekordowe dla swojego modelu ceny osiągnęły między innymi Ferrari 275 GTB, który znalazł nabywcę za 3 850 000 dolarów, Ferrari 250 GT kabriolet seria 1, Ferrari F40 LM oraz Ferrari Daytona Spider.

3

Daytona Spider, źródło – mat. prasowe Bonhams

4

Ferrari 250 Pininfarina Series 1, zródło – mat. prasowe Bonhams

5

Ferrari 250 GTO, zródło – mat. prasowe Bonhams

Rekordowe ceny uzyskały również auta innych producentów, na przykład Rolls Royce Phantom V, należący kiedyś do Elvisa Presleya, Maserati Ghibli Coupe z 1967 roku, Maserati Ghibli Spider, Austin Mini z 1962 roku w wersji plażowej oraz przedwojenne Napier Type 23A i Speedwell 12-J Speed Car.

Generalnie jednak aukcję Bonhams w Monterey zdominowały auta firmy z Maranello, które zajęły większość miejsc na liście najdroższych samochodów, sprzedanych w ciągu tych dwóch sierpniowych dni. Większość z tych drogocennych egzemplarzy to produkcje z lat 50 i 60, co potwierdza, iż modele Ferrari z tego okresu należą do najbardziej poszukiwanych przez kolekcjonerów.

Najdroższe auta aukcji Bonhams w Monterey

1. 1962 Ferrari 250 GTO Berlinetta – 38 115 000 dolarów

2. 1953 Ferrari 250 MM Berlinetta – 7 260 000 dolarów

3. 1962 Ferrari 250 GT SWB Speciale Aerodinamica – 6 875 000 dolarów

4. 1958 Ferrari 250 Series I Cabriolet – 6 820 000 dolarów

5. 1966 Ferrari 275 GTB Coupe – 3 850 000 dolarów

6. 1973 Ferrari 365 GTS/4 Daytona Spider – 2 640 000 dolarów

7. 1978 Ferrari 312 T3 Formula 1 – 2 310 000 dolarów

8. 1993 Ferrari F40 LM – 2 200 000 dolarów

9. 1963 Mercedes-Benz 300SL Roadster – 1 897 500 dolarów

10. 1948 Talbot-Lago Record T26 Grand Sport Coupe – 1 485 000 dolarów

 

Michał Wróbel, Lion’s Bank