Kanadyjski dom aukcyjny nie tylko wygrywa z konkurencjąpod względem przychodów z licytacji organizowanych podczas tak prestiżowych wydarzeńjak tydzieńmotoryzacyjny w Monterey, ale teżdo niego należy wiele aukcyjnych rekordów. To RM Auctions ma na koncie najdroższy amerykański samochód, najdroższe dopuszczone do ruchu publicznego Ferrari czy najwyższe ceny, osiągnięte w trakcie licytacji aut podczas weekendów aukcyjnych w Arizonie i w Amelia Island – wynika z analizy Lion’s Banku.

Podczas ostatniego tygodnia motoryzacyjnego w Monterey rywalizowały ze sobątrzy domy aukcyjne, czyli Gooding&Co, Bonhams oraz RM Auctions. Walkęz konkurencjąwygrałten ostatni, który ze sprzedaży wystawionych aut uzyskałnajwyższe przychody, wynoszące 143 mln dolarów. Tak dużych wpływów podczas imprezy organizowanej w Monterey ta firma jeszcze nie odnotowała.

Każdy rekord cieszy, ale dla RM Auctions to kolejny z sukcesów, odnotowany w ostatnich latach. Ta firma ma na koncie najdrożej sprzedane samochody w trakcie aukcji organizowanych na imprezach w Arizonie oraz na Amelia Island, to RM Auctions udało się uzyskaćnajwyższącenędla amerykańskiego samochodu oferowanego na licytacji, to ona ma na koncie najdroższe „cywilne”Ferrari, czyli 275 GTB4 NART Spider. Wprawdzie absolutny rekord cenowy należy do sprzedanego w sierpniu tego roku Ferrari 250 GTO, ale tamto auto jest uznawane za samochód wyścigowy.

 Ford GT40 Gulf/Mirage –najdroższy amerykański samochód

dom_aukcyjny1

Najdroższym, jak to tej pory, samochodem amerykańskim, jest Ford GT40 o numerze seryjnym P/1074. RM zaprezentowało go na aukcji w Monterey w 2012 roku. To auto swojąkarieręwyścigowąrozpoczęło jako bolid Ford Mirage, czyli samochód oparty na modelu GT40 z innąkaroserią. Pierwszy raz stanąłdo wyścigu w 1967 roku, na torze Spa Francorchamps w Belgii, i od razu odnotowałpierwsząwygraną. Byłto teżpierwszy sukces dla głównego sponsora samochodów Mirage, marki olejów i smarów Gulf, która zapisała sięw legendzie sportów motorowych sukcesami niebiesko-pomarańczowych wyścigówek z logami firmy.

W 1968 roku, po zmianach w regulaminie FIA, samochód zostałodziany w klasycznąkaroserięForda GT40, stając siępierwszym z trzech egzemplarzy GT40 startujących do wyścigów długodystansowych w barwach J.W.A/Gulf. Kolejnym sukcesem P/1074 była pierwsza lokata w wyścigu Monza na 1000 kilometrów w 1968 rok, załoga auta wielokrotnie stawała także na dalszych miejscach podium, np. na torze Nurburgring. Tego egzemplarza Forda GT40 użyto do kręcenia zdjęćdo popularnego filmu Le Mans w 1970 roku, jako głównego samochodu-kamery.

Ta imponująca historia zwiększyła wartośćsamochodu w oczach kolekcjonerów. W rezultacie w trakcie tamtej aukcji za auto nowy właściciel zapłacił11 mln dolarów, co czyni go najdroższym amerykańskim samochodem sprzedanym kiedykolwiek w trakcie licytacji.

275 GTB/4 S Nart Spider –najdroższe Ferrari z homologacjąna drogi publiczne

dom_aukcyjny2

Ferrari 275 GTB obchodzi w tym roku swoje 50-lecie. Model ten pierwotnie powstałwyłącznie w wersji coupe, jednak zainteresowanie klientów amerykańskich kabrioletami, ogromny sukces wcześniejszego modelu 250 GT California oraz namowy Luigiego Chinettiego, ówczesnego importera tej marki na USA, skłoniły Enzo Ferrari do zbudowania dziesięciu 275 GTB NART Spider. Nazwa NART wywodziła sięz North American Racing Team, ekipy wyścigowej, która należała do Luigiego Chinettiego. Model wpisałsięna stałe w amerykańskąpopkulturę- identyczne auto grało w filmie Thomas Crown Affair z 1968 roku. Egzemplarz o numerze seryjnym 10709 pozostawałw tych samych rękach od 1968 do 2013 roku, kiedy to zostałsprzedany na aukcji w Monterey za 27 500 000 dolarów. To najwyższa cena, jakądo tej pory zapłacono za Ferrari przeznaczone na drogi publiczne.

Do RM Auctions należątakże rekordy w Amelia Island…

dom_aukcyjny3

Konkurs Elegancji odbywający sięrokrocznie w Marcu w Amelia Island na Florydzie jest uznawany za jednąz najbardziej prestiżowych imprez tego typu na świecie. W USA pod względem popularności ustępuje jedynie imprezie w Monterey. Zazwyczaj tego typu wydarzeniom towarzysząaukcje samochodów klasycznych. W trakcie konkursu w Amelia Island licytacje rokrocznie organizująRM Auctions oraz Gooding&Company.

Najdroższym samochodem, kupionym w trakcie imprezy w Amelia Island, jest przedwojenny Delahaye 135 Competition Court Torpedo Roadster z 1937 roku. W marcu tego roku takie auto – jedno z dwóch ostatnich na świecie –zostałkupiony za 6 600 000 dolarów. To rekord pod względem wartości auta kupionego w Amelia Island. Tak wysokącenęDelahaye tłumaczy jego wyjątkowość, a także fakt, że karoseria tego samochodu została stworzona przez jednego z najbardziej znanych przedwojennych designerów, firmęFigoni & Falaschi.…i w Arizonie.

Sezon aukcyjny w Stanach Zjednoczonych rozpoczyna sięw Arizonie. Przez tydzieńklasyczne auta wystawiajątam wszystkie domy aukcyjne liczące sięna świecie oraz te, działające wyłącznie na rynku amerykańskim. I choćkonkurencja jest silna, w rywalizacji o zainteresowanie kolekcjonerów biorąudziałm.in. Gooding&Co., Bonhams, Barret-Jackson oraz Russo and Steele, to w tym roku najlepszy w rywalizacji okazałsięRM Auctions. Wystawione na licytacjęFerrari 250 GT California Pinin Farina Spider znalazło nabywcęza 8 800 000 dolarów. Taka kwota czyni z tego Ferrari z otwartym dachem o numerze seryjnym 1055GT najdroższe auto sprzedane aukcji w Arizonie.

dom_aukcyjny4

Tak dobre wyniki RM Auctions, zwłaszcza uzyskane w tym roku, były możliwe, bo firma umiejętnie wykorzystała widoczne na rynku trendy. Chodzi o bardzo duże zainteresowanie kolekcjonerów samochodami z lat 60-tych ubiegłego wieku oraz dominacjęFerrari na liście najbardziej poszukiwanych marek.

Michał Wróbel, Lion’s Bank