Szwedzi nie mają w ostatnich latach powodów do zmartwień. Volvo stara się wkraczać na nowe rynki i co ważne, ekspansja przynosi dobre wyniki. Strzałem w dziesiątkę okazało się dla marki chociażby wprowadzenie do oferty modelu XC60. SUV po raz kolejny stał się najchętniej kupowanym samochodem segmentu premium w Polsce. A to nie jedyne wyróżnienie dla tego auta.

Historia Volvo XC60 zaczęła się w marcu 2008 roku. Podczas targów motoryzacyjnych w Genewie Szwedzi zaprezentowali swój własny pomysł na średniej wielkości crossovera. Za autem stała dosyć prosta idea. Producent postanowił postawić obok modelu XC90 nieco mniejszy pojazd sportowo-rekreacyjny. A wszystko w celu rozszerzenia oferty w popularnym segmencie rynku oraz zaproponowania klientom samochodu, który zachowa większość zalet większego brata, ale okaże się od niego nieco tańszy.

Volvo_XC60_1
Volvo XC60

Auto trafiło do salonów w Europie w drugiej połowie roku 2008. Już w roku 2009 pojawiły się pierwsze sygnały mówiące o tym, że Szwedzi mogąliczyć na hit. Osiemnaście miesięcy po premierze XC60 stało się najchętniej wybieranym Volvo na świecie. Wyniki sprzedaży małego crossovera dynamicznie rosną do dzisiaj. W roku 2012 po raz pierwszy przekroczyły pułap 100 tysięcy egzemplarzy, podczas gdy w roku 2015 wyniosły niespełna 160 tysięcy egzemplarzy.

W sumie od dnia premiery salony szwedzkiej marki opuściło ponad 750 tysięcy sztuk XC-sześćdziesiątek. Duża część produkcji trafiła do Europy. To jednak nie powinno dziwić, w końcu Stary Kontynent jest dla modelu rynkiem priorytetowym. Czemu? Decyduje o tym rozmiar auta. SUV okazuje się wystarczająco kompaktowy, aby umożliwiał codzienną eksploatację w mieście oraz wystarczająco przestronny, aby pozwalał na rodzinne wyjazdy wakacyjne. W roku 2015 zdaniem instytutu JATO model XC60 był najchętniej wybieranym przez Europejczyków średniej wielkości SUV-em.

Historia sukcesu małego crossovera Volvo to jednak nie tylko opowieść o ogólnoświatowych wynikach sprzedaży. To też saga popularności na rynku polskim. A to dosyć dziwne, bowiem szwedzka marka choć cieszy się dużym zainteresowaniem wśród kierowców, nigdy nie była zdecydowanym zwycięzcą rankingów sprzedaży w kraju nad Wisłą. Na przestrzeni ostatniej dekady Szwedzi zajmowali pozycję od drugiej do czwartej w polskim segmencie premium.

Nie Mercedes, BMW czy Audi, a Volvo!

Volvo ma jednak asa w rękawie. Według danych opublikowanych przez Carmarket,  najchętniej wybieranym samochodem segmentu premium w Polsce był w zeszłym roku  model XC60. W ciągu roku salony szwedzkiej firmy w całym kraju opuściło 2859 sztuk XC-sześćdziesiątek. Wynik jest o tyle wysoki, że nie pozostawił konkurentom żadnych szans na wygraną. Dla przykładu Volvo pobiło Audi Q5 o prawie tysiąc egzemplarzy, a Mercedesa klasy C i BMW X5 o prawie 1500 egzemplarzy.

Sukces szwedzkiej marki w Polsce nie opiera się jednak wyłącznie na roku 2015. Volvo XC60 cieszyło się dużym zainteresowaniem wśród rodzimych kierowców praktycznie od początku sprzedaży. Według danych Carmarket, pierwszy sukces przyniósł rok 2009, czyli pierwszy pełny rok obecności na rynku. Crossover nie oddał palmy pierwszeństwa żadnemu z konkurentów do dnia dzisiejszego – a to oznacza, że triumfuje w Polsce siódmy raz z rzędu.

Volvo XC60 bez wątpienia jest jednym z największych sukcesów w historii Volvo. To najczęściej sprzedawany model marki, najchętniej wybierany średniej wielkości crossover w Europie i najpopularniejszy pojazd segmentu premium w Polsce. Na Szwedów w najbliższych latach czeka jednak nie lada wyzwanie. Pierwsza generacja XC60 ma już 8 lat, a to oznacza że dużymi krokami zbliża się premiera następcy. Sukcesor musi być godny poprzednika!

Volvo