Home Motoryzacja Lexus od 2015 roku będzie wprowadzał nowy pakiet w zakresie bezpieczeństwa czynnego

Lexus od 2015 roku będzie wprowadzał nowy pakiet w zakresie bezpieczeństwa czynnego

Zgodnie z założonym celem całkowitej eliminacji przypadków ofiar śmiertelnych i obrażeń ciała będących wynikiem kolizji w ruchu drogowym, w przyszłym roku Lexus zaprezentuje nowo opracowany pakiet „Lexus Safety System+”, obejmujący szereg rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa czynnego, działających w szerokim zakresie prędkości, mających na celu zapobieżenie lub ograniczenie skutków zderzeń. Ponieważ pojazdy marki Lexus już obecnie są wyposażone w różnorodne układy i rozwiązania w ramach zintegrowanego systemu zarządzania bezpieczeństwem (Integrated Safety Management Concept)1, pakiet ten służyć ma upowszechnieniu i wdrożeniu tych rozwiązań we wszystkich modelach Lexusa w Japonii, USA i w Europie do końca 2017 roku.

20120713_TME_Pre-crash Safety „Lexus Safety System+” łączy w sobie kilka znanych układów bezpieczeństwa czynnego Lexusa: zaawansowany system ochrony przedzderzeniowej (Pre-Crash Safety System – PCS) pomaga uniknąć kolizji lub zminimalizować jej skutki; układ ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu (Lane Departure Alert – LDA) zapobiega niekontrolowanemu opuszczeniu pasa ruchu; układ automatycznego włączania i wyłączania świateł drogowych (Automatic High Beam – AHB) zapewnia optymalną widoczność podczas jazdy nocą. Faktem świadczącym o wszechstronnym podejściu twórców systemu do kwestii bezpieczeństwa czynnego jest zastosowanie w pakiecie „Lexus Safety System+” kamery oraz czujnika radarowego pracującego w zakresie fal milimetrowych – urządzeń niezwykle skutecznych i niezawodnych w działaniu.

Pakiet Lexus Safety System +

Pakiet „Lexus Safety System+” obejmuje układ ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu (LDA), układ automatycznego włączania i wyłączania świateł drogowych (AHB), zaawansowany system ochrony przedzderzeniowej (PCS) z funkcją wykrywania pieszych oraz adaptacyjną kontrolę prędkości jazdy (Adaptive Cruise Control – ACC).

Zaawansowany system ochrony przedzderzeniowej z funkcją wykrywania pieszych (PCS)

W układzie zastosowano czujnik radarowy pracujący w zakresie fal milimetrowych oraz kamerę, w celu wykrywania nie tylko pojazdów, ale również pieszych użytkowników drogi. Aby pomóc w uniknięciu kolizji lub ograniczeniu do minimum jej skutków, układ wysyła ostrzegawczy sygnał dźwiękowy i wizualny oraz zapewnia wspomaganie siły hamowania, hamując automatycznie w przypadku, gdy kierowca nie zareaguje odpowiednio szybko. Automatyczne hamowanie działa w zakresie prędkości względnej 10 – 80 km/h w razie niebezpieczeństwa zderzenia z pieszym, zapewniając redukcję prędkości o ok. 30 km/h 2. W razie ryzyka zderzenia z pojazdem, układ PCS działa w zakresie prędkości względnej od 10 km/h do prędkości maksymalnej auta, redukując prędkość o ok. 40 km/h 3.

„Lexus Safety System +” – możliwości działania układu PCS

Rodzaj zagrożenia Automatyczne hamowanie

– zakres prędkości wzgl.

Automatyczne hamowanie – redukcja prędkości Czujniki
Pojazdy ok. 10 km/h – prędkość maks. ok. 40 km/h Czujnik radarowy pracujący w zakr. fal milimetrowych
Piesi ok. 10 km/h – 80 km/h ok. 30 km/h

 

Ostrzeganie o zjeżdżaniu z pasa ruchu (LDA)

Układ LDA wykorzystuje kamerę, która wykrywa białe i żółte pasy poziome wyznaczające pas ruchu. Gdy pojazd zaczyna zbaczać z zajmowanego pasa ruchu, układ ostrzega kierowcę sygnałem akustycznym i wizualnym oraz wibracją koła kierownicy. Niektóre pojazdy wyposażone są również we wspomaganie trzymania pasa ruchu (Lane Keep Assist – LKA); układ ten steruje wspomaganiem w układzie kierowniczym, w sposób ułatwiający kierowcy utrzymanie auta na pasie, którym się porusza.

Automatyczne włączanie i wyłączanie świateł drogowych (AHB)

Układ AHB pomaga zachować doskonałą widoczność przed samochodem podczas jazdy nocą. Wykorzystuje w tym celu kamerę, która wykrywa światła reflektorów pojazdów nadjeżdżających oraz światła tylnych lamp pojazdów poprzedzających, po czym automatycznie przełącza światła drogowe na światła mijania, tak by kierowcy nie byli oślepiani.

Adaptacyjna kontrola prędkości jazdy (ACC)

Na autostradzie układ ACC wykorzystuje czujnik radarowy pracujący w zakresie fal milimetrowych, w celu wykrywania poprzedzających pojazdów i określania ich prędkości. Następnie dostosowuje  prędkość auta (w ustalonym zakresie) w taki sposób, aby zapewnić bezpieczną odległość między pojazdami. Kamera skierowana na drogę przed pojazdem oraz czujnik radarowy monitorują ruch pojazdów wjeżdżających i opuszczających pas ruchu, dzięki czemu układ ACC pozwala na zachowanie płynnego przyspieszania i hamowania podczas jazdy.

 

LS_stu_2012_NightView Display Image

 

CGI_LS_TAG_2012_Driver_Monitoring_System

1 System integrujący poszczególne układy i rozwiązania techniczne dotyczące bezpieczeństwa, w celu zapewnienia bardziej zaawansowanego i efektywniejszego wspomagania kierowcy w zróżnicowanych warunkach drogowych.

2 Wynik uzyskany podczas testu w pojeździe poruszającym się z prędkością 30 km/h oraz przy nieruchomym pojeździe/pieszym stanowiącym przeszkodę; działanie układu zależy od warunków otoczenia (w tym warunków drogowych i atmosferycznych) oraz od uwarunkowań związanych z pojazdem.

3 Wynik uzyskany podczas testu w pojeździe poruszającym się z prędkością 40 km/h oraz przy nieruchomym pojeździe stanowiącym przeszkodę; działanie układu zależy od warunków otoczenia (w tym warunków drogowych i atmosferycznych) oraz od uwarunkowań związanych z pojazdem.

Lexus