Inteligentny transport oznacza wykorzystanie technologii teleinformatycznych w systemie transportowym i we wszystkich środkach transportu.

Inteligentny transport przyczynia się do dokonywania wyborów, które są optymalne z szerszego punktu widzenia, co zwiększa bezpieczeństwo, wydajność i usprawnia działanie systemu transportowego, oraz sprawia, że jest on bardziej przyjazny środowisku.

Zgodnie z wizją Ministerstwa Transportu i Komunikacji Finlandii, w 2020 roku fiński system transportowy będzie jednym z najbardziej zaawansowanych i wydajnych na świecie.

Spersonalizowany transport publiczny umożliwia podróżowanie praktycznie od drzwi do drzwi dzięki wspólnemu systemowi. W Finlandii liderem w tej dziedzinie są Helsinki, ale trend jest ogólnokrajowy. Wszystko sprowadza się do optymalizacji, która w przyszłości będzie jeszcze bardziej zauważalna i intensywna.

W procesie tym narzędzia oferowane przez technologie informatyczne zwiększają jakość planowania transportu publicznego. W HSL, miejskim przedsiębiorstwie transportu publicznego Helsinek, aktualnie dyskutuje się między innymi na temat zastosowania danych wykorzystujących informacje geograficzne, automatyzacji procesu liczenia pasażerów oraz narzędzi planowania umożliwiających zarządzanie informacjami na temat liczby podróżnych. Z drugiej strony ogólnodostępne dane opublikowane przez HSL ułatwiają pracę wielu projektantom aplikacji.

— „Najbardziej tradycyjną formą optymalizacji ilości pasażerów korzystających z transportu publicznego jest nowy pociąg podmiejski Sm5 Flirt, którego dostawy właśnie trwają. Zaprojektowano go z większymi wagonami niż poprzednie wersje pociągów podmiejskich właśnie po to, aby zoptymalizować ilość mieszczących się w nim pasażerów”, wyjaśnia Tero Anttila, dyrektor wydziału planowania transportu publicznego w HSL

Innowacyjny projekt Kutsuplus wzbudza zainteresowanie

Dziś przepływy pasażerskie w regionie Helsinek są w znacznym stopniu zoptymalizowane: sygnalizacja świetlna i przystanki wykrywają przyjazd autobusów, a wyszukiwarka połączeń umożliwia znalezienie najlepszej trasy. Wymagającym projektem optymalizacyjnym z technicznego punktu widzenia jest automatyzacja systemu metra. Ma ona na celu skrócenie odstępów między przyjazdami i odjazdami poszczególnych składów metra w porównaniu z liniami obsługiwanymi ręcznie. Zupełnie nową koncepcją w dziedzinie transportu publicznego jest usługa autobusów na żądanie – nosi ona nazwę Kutsuplus.

W projekcie Kutsuplus autobusy na żądanie wykorzystują wysoce wydajny system komputerowy, który optymalizuje dojazdy poprzez gromadzenie w tym samym autobusie osób udających się orientacyjnie w tym samym kierunku. Im więcej autobusów zostanie objętych tą usługą, tym będzie ona bardziej wydajna”, mówi dyrektor programu, Kari Rissanen z HSL.

Zmiana modelu podróżowania

W przyszłości rozwiązania z dziedziny inteligentnego transportu, takie jak Kutsplus, będzie można rozszerzyć na całą Finlandię, a wygodne połączenia od drzwi do drzwi będą możliwe na przykład dzięki powiązaniu połączeń kolejowych z autobusami na żądanie w różnych miastach. W idealnym scenariuszu podróż byłaby zamawiana, a za wszystkie jej części uiszczana byłaby pojedyncza opłata. Zaplanowanie optymalnych przesiadek na trasie umożliwiałby pasażerom zwykły smartfon.

Inteligentny transport jest zatem środkiem ułatwiającym pasażerom dotarcie do celu podróży. Jednocześnie transport publiczny będzie bardziej dostępny na obszarach, gdzie brak jest atrakcyjnych alternatyw dla prywatnego samochodu”, zaznacza Tero Anttila.

Jego zdaniem takie innowacje, jak Kutsuplus, gruntownie zmienią dotychczasowy model podróżowania. Na przykład kiedy pasażerowie uzyskają dostęp do publicznej sieci WLAN, ich dzień pracy będzie mógł rozpoczynać się zaraz po wyjściu z domu.
Zdjęcia: Helsinki Tourist & Convention Bureau

źródło:  SPCC/goodnewsfinland.com