Firma Zalando, wiodąca platforma modowa w Europie, osiągnęła wyjątkowe wyniki w pierwszym półroczu 2016 roku, odnotowując silny wzrost obrotów i rentowności. Pozwoliło to firmie na podniesienie prognozowanego poziomu skorygowanej marży EBIT za cały rok do poziomu 4,0–5,5%. Za wzrostem obrotów stały inwestycje w ofertę skierowaną do klienta, a także konsekwentna realizacja wieloletniej strategii platformy modowej. Poczynione na dużą skalę inwestycje, spółka zrekompensowała sobie doskonałymi wynikami operacyjnymi, które miały kluczowy wpływ na jej rentowność w pierwszej połowie 2016 roku. Wyniki te, w połączeniu z odpowiednim zarządzaniem kapitału obrotowego, przełożyły się na dodatnie przepływy wolnych środków pieniężnych w kwocie 50 mln euro.

„Jesteśmy bardzo dumni z naszych wyników za pierwsze półrocze. Pokazują silny wzrost liczby klientów, któremu towarzyszy jednocześnie dynamiczny rozwój firmy. Pomimo ciągłych inwestycji w długofalową strategię rozwoju nasza działalność jest coraz bardziej stabilna i rentowna” – komentuje Rubin Ritter, członek zarządu Zalando.

Zalando cały czas pracuje nad ulepszeniem obsługi klienta na rynkach, na których prowadzi działalność, doskonaląc proces realizacji zamówień. Obecnie buduje centrum logistyczne w Lahr, w Niemczech, w którym rozpoczęto już testy operacyjne. Z kolei pierwsze satelickie centrum logistyczne spółki we włoskiej Stradelli, które rozpoczęło działalność na początku 2016 roku, realizuje już 60% zleceń z Włoch.

Zalando po raz kolejny wzbogaciło też swoją ofertę o tak popularne marki jak Fenty by Rihanna, Club Monaco, Ivyrevel czy Kate Spade. Spółce udało się też zwiększyć rozpoznawalność i zasięg marki. W drugim kwartale 2016 roku przeprowadziła udaną kampanię z firmą Ivy Park. W przyszłości planuje kontynuować współpracę ze znanymi markami. Na targach mody Bread&Butter, które Zalando organizuje we wrześniu, włoski producent towarów luksusowych Marni zaprezentuje kolekcję obuwia przygotowaną specjalnie dla Zalando. Na imprezie swój debiut będzie również miała kolekcja „Tommy X Gigi” przygotowana przez Tommy’ego Hilfigera we współpracy z Gigi Hadid.

Stały nacisk na mobilne kanały sprzedaży pozwolił firmie Zalando podwoić liczbę pobranych aplikacji w ciągu minionych 12 miesięcy i osiągnąć 90-proc. wzrost zamówień składanych z poziomu aplikacji mobilnych w ujęciu rok do roku. Liczba aktywnych klientów wzrosła do rekordowych 18,8 mln na koniec drugiego kwartału, a średnia częstotliwość zamówień aktywnego klienta osiągnęła najwyższy w historii poziom 3,3 zamówienia rocznie.

Za sukcesem Zalando stoją także inwestycje w wykwalifikowany i zdolny personel. Od 30 czerwca 2015 roku liczba pracowników wzrosła z 9079 do 10 639 osób. Na koniec drugiego kwartału dział techniczny liczył 1340 pracowników w siedmiu lokacjach, a liczba podań o pracę w firmie wzrosła do 2200 zgłoszeń miesięcznie. Rozwój spółki odbywa się również poprzez ukierunkowane przejęcia. Pozyskanie takich firm jak Tradebyte Software GmbH i Amaze pozwoliło firmie poszerzyć ofertę dla swoich partnerów i podnieść swój potencjał marketingowy.

W związku z doskonałymi wynikami w pierwszym półroczu firma Zalando utrzymała roczną prognozę silnego wzrostu przychodów w górnym pułapie przedziału 20–25% oraz podniosła prognozę rocznej skorygowanej marży EBIT do poziomu 4,0–5,5%. Celem firmy pozostaje zasadniczo neutralny kapitał obrotowy na koniec roku przy wydatkach kapitałowych w roku 2016 na poziomie ok. 200 mln euro z wyłączeniem fuzji i przejęć.

 

Zalando