Programista czy influencer? Jak ojcowie widzą przyszłość swoich dzieci? Branża IT nie stoi w miejscu i szturmem wkracza do kolejnych sektorów, by dzięki nowym technologiom wspierać efektywność i jakość pracy w firmach. Już obecne pokolenie kontakt z technologią ma niezależnie od wykonywanego zawodu. Z przeprowadzonego przez firmę Webcon badania wynika, że bezapelacyjnym numerem jeden jest programista. Na taką zawodową przyszłość dla swojej pociechy wskazuje co czwarty ojciec.

Na podium znajdują się jeszcze lekarz (14%) i prawnik (12%). Wysoko są przedsiębiorca i sportowiec – ex aequo numer 4. Natomiast najrzadziej przyszłość swoich dzieci Polacy widzą w roli marketingowców, influencerów i księgowych. Co o tym sądzą mamy? Rzadziej stawiają na specjalizację IT, częściej wybierając zawód lekarza.

Wybór profesji to jedno z największych wyzwań

Pierwszą przyszłościową decyzję dziecko podejmuje w ósmej klasie, kolejną przy okazji matury i wyboru studiów. Nastolatek i nastolatka często nie wiedzą, co chcieliby robić w dorosłym życiu. W tej trudnej decyzji nieocenione jest wsparcie rodziców. Dlatego WEBCON, największy producent oprogramowania low-code w Polsce, zapytał ojców o wymarzony zawód dla ich dzieci. Co się okazało? Najczęściej dorośli Polacy chcieliby, aby ich córki lub synowie zostali programistami/specjalistami IT.  Dorosłe Polki także stawiają ten fach wysoko w rankingu, ale rzadziej i ex aequo z lekarzem.

Programista czy influencer? Jak ojcowie widzą przyszłość swoich dzieci? - infografika, wymarzony zawód dziecka okiem mamy i taty.
Programista czy influencer? Jak ojcowie widzą przyszłość swoich dzieci?

Ojcowie podpowiadają: programista, przedsiębiorca, a może sportowiec?

Jeśli ojcowie mogliby wybrać zawód dla swojego dziecka, najczęściej byłby to programista/specjalista IT (26% wskazań). Na drugim miejscu znalazł się lekarz (14%), a na najniższym miejscu podium prawnik (12%). Wysoko jest przedsiębiorca (nr 4) i ex aequo, co jest bardzo ciekawe, sportowiec (po 5% wskazań). Może to wynikać z ostatnich sukcesów polskich sportowców takich jak Iga Świątek czy Robert Lewandowski na arenie międzynarodowej. Wielu rodzicom marzy się sukces sportowy swoich dzieci w dyscyplinie, którą uprawiają od najmłodszych lat.

W TOP10 znalazły się też takie specjalizacje jak budowlaniec i pracownik naukowy (po 4%), finansista, logistyk, grafik i farmaceuta (po 3%). Okazuje się, że im mężczyzna ma więcej lat, tym częściej chce, by jego dziecko zostało programistą lub programistką (14% wskazań wśród ojców od 25 do 34 r.ż. oraz 28% wskazań wśród ojców pow. 45 r.ż.). Młodsi natomiast częściej wybraliby zawód lekarza/lekarki dla swoich dzieci (24% wskazań wśród ojców od 35 do 44 r.ż. oraz 11% wskazań wśród ojców pow. 45 r.ż.). Podobnie ze sportowcem – starsi rzadziej celują w tę specjalizację – 3% wskazań wśród ojców pow. 45 r.ż. i aż 14% wskazań wśród mężczyzn 25-34 lata i 9% wskazań wśród tatusiów 35-44 lata.

A co na to mamy?

Przede wszystkim zawodowym numerem jeden wśród mam ex aequo są programista i lekarz (po 20% wskazań). Podium domyka prawnik (13%). W TOP10 są jeszcze pracownik naukowy i przedsiębiorca (po 5%), grafik (4%), finansista, księgowy, farmaceuta, artysta (po 3%). Panie rzadziej stawiają na specjalizację IT (o 6 pp. mniej odpowiedzi w porównaniu do panów). Częściej wolą prestiżowy i pewny fach jak lekarz (o 6 pp. więcej niż panowie). U panów częściej sport odgrywa większą rolę i aż 5% ojców widzi swoje dzieci w takiej roli, podczas gdy mamy nie wskazały go nawet w TOP10 (1% wskazań). Za to mamy częściej stawiają na zawód artysty (3%). Na programowanie jako przyszłość dla dziecka najczęściej decydowały się grupy wiekowe kobiet 35-44 lata oraz 45-54 lata (odpowiednio 30% i 28%).

Programista czy influencer? Polacy także zgodni

Numerem jeden w opinii dorosłych Polaków (posiadających i nieposiadających dzieci) jest programista/specjalista ds. IT (22%). Na drugim miejscu lekarz (16%), a podium domyka prawnik (11%). W TOP10 znaleźli się jeszcze kolejno: pracownik naukowy, przedsiębiorca, sportowiec, grafik, finansista, farmaceuta, artysta. Najmniej przyszłość swoich dzieci Polacy widzą w roli marketingowców, dziennikarzy, rekruterów, Youtuberów i handlowców.

Źródło: WEBCON