Produkcja obuwia w Polsce wyniosła w 2017 roku ponad 46 mln par, co plasuje Polskę na 40. pozycji wśród producentów obuwia na świecie. Wartość polskiego rynku obuwia w 2017 roku wyniosła blisko 3,3 mld EUR.

W Polsce w sektorze obuwniczym w roku 2018 zarejestrowanych było 3 440 firm. Nasz kraj jest 5. największym pracodawcą tego sektora w UE – zapewniając miejsce pracy w branży obuwniczej niemal 18 tys. osób.

Według danych z roku 2017, przemysł obuwniczy w Europie skupia ponad 21 tysięcy firm, które zapewniają zatrudnienie 278 tys. osób na różnych stanowiskach. Rynek obuwia w Europie wygenerował w 2017 r. przychody w wysokości ponad 95 mld EUR – co sprawia, że obuwie jest drugim, tuż za odzieżą, najważniejszym segmentem mody w europejskiej branży detalicznej.

Ochrona rynku i ograniczenie importu

– Najważniejsza dla branży obuwniczej i skórzanej jest obecnie ochrona rynku wewnętrznego przez ograniczenie importu niskiej jakości obuwia i wyrobów skórzanych z krajów trzecich, obarczonych ryzykiem występowania substancji zabronionych w UE i mogących stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumenta. Zabiegamy także o wprowadzenie obowiązkowego oznakowania kraju pochodzenia wszystkich towarów wprowadzanych na rynek wewnątrzwspólnotowy, tzw. MADE IN. Zależy nam też na zmianie świadomości konsumenta w kierunku postrzegania wyrobów ze skóry jako produktów w pełni ekologicznych i naturalnych. Misją przemysłu skórzanego i obuwniczego jest racjonalne wykorzystanie dóbr pochodzenia naturalnego, zgodnie z zasadami zrównoważonej gospodarki i szeroko rozumianego recyklingu – mówi Marek Górecki, prezes zarządu Polskiej Izby Przemysłu Skórzanego.

Sektor tekstylny, odzieżowy, skórzany i obuwniczy (TCLF) to europejski potentat, źródło nowych trendów i innowacji. Szacuje się, że roczny obrót w Europie wynosi ponad 200 mld euro, a około 225 000 firm zatrudnia 2,2 miliona pracowników – z czego 66% to kobiety.

Przeczytaj także:

Polski sektor TCLF ma wciąż duży potencjał rozwoju. Komisja Europejska wraz z podmiotami prowadzą projekt mający na celu zwiększyć zatrudnienie w tym przemyśle. Celem kampanii finansowanej przez KE jest promowanie wśród osób poszukujących pracy zatrudnienia w przemyśle TCLF. On wyróżnia się jako jeden z najbardziej strategicznych sektorów gospodarki UE. Ma on kluczowe znaczenie dla rozwoju innych dziedzin gospodarki, takich jak: budownictwo, rolnictwo, transport i drogownictwo oraz medycyna. Jest też istotny dla zapewnienia bezpieczeństwa służb specjalnych i obronności kraju.

materia prasowy