Ikea zachęca do dzielenia się obowiązkami domowych grą „Pół na pół”. Z danych OECD wynika, że w skali globalnej kobiety wykonują trzy razy więcej nieodpłatnej pracy związanej z obowiązkami domowymi, niż mężczyźni. Nierówny podział zadań, szczególnie w czasach pandemii, może mieć bezpośredni wpływ na możliwości zawodowe i pozycję ekonomiczną kobiet. W ramach najnowszej kampanii „Pół na pół – gra bez zamiatania pod dywan”, IKEA zachęca do dzielenia się obowiązkami domowymi. Ponadto do szczerej rozmowy o tym, jak może wyglądać ich sprawiedliwy podział.

Równowaga płci zaczyna się w domu

Ambicją IKEA jest pomoc w tworzeniu lepszych warunków codziennego życia dla wielu ludzi. Od prawie ośmiu dekad marka jest partnerem w życiu i w domu, tworząc rozwiązania, które ułatwiają codzienność. Teraz IKEA proponuje „Pół na pół – grę bez zamiatania pod dywan”, która może być inspiracją do rozpoczęcia rozmowy o równowadze w domu. Gra powstała po wyjątkowo trudnym roku, kiedy to ograniczenia związane z pandemią przewartościowały życie domowe i uwydatniły obowiązujący podział obowiązków.

Ikea zachęca do dzielenia się obowiązkami domowymi grą "Pół na pół" - kobieta zapina pasy bezpieczeństwa w aucie małemu dziecku, które siedzi w nosidełku.
Ikea zachęca do dzielenia się obowiązkami domowymi grą „Pół na pół”

Gra powstała w oparciu o współpracy z brytyjską psychoterapeutką i ekspertką od związków Jennie Miller. Jej twórcy w lekki i zabawny sposób chcą zachęcić odbiorców do konstruktywnych i szczerych rozmów. Ponadto także do uporania się z m.in. nieuświadomionymi nawykami. Gra jest skierowana do wszystkich par, niezależnie od wieku, orientacji seksualnej czy etapu związku. Również także do współlokatorów. Wyjątkowa gra IKEA nie typuje zwycięzców – wzajemne zrozumienie i szukanie rozwiązań, które ulepszą nasz dom, jest już wystarczającą nagrodą.

Ikea: lepszy dzień to równy dzień

Grupa Ingka podjęła działania w szerszej perspektywie i zobowiązała się do wspierania równouprawnienia kobiet i mężczyzn we wszystkich obszarach swojej działalności. Realizując strategię Równości, Różnorodności i Włączania IKEA wprowadza konkretne rozwiązania. Celem ich są pozytywne zmiany w społeczeństwie, odzwierciedlając wartości bliskie zarówno klientom, jak i pracownikom marki.

Rozpoczęta właśnie kampania to tylko jeden ze sposobów, w jaki IKEA chce inspirować do wprowadzania nowych zwyczajów i nawyków. Równouprawnienie płci znajduje się wśród kluczowych tematów trzyletniej Strategii Równości, Różnorodności i Włączania, którą IKEA realizuje w Polsce od roku finansowego 2020.

Jako globalna organizacja, IKEA podpisała UN Women Principles (WEP), aby skuteczniej wprowadzać zmiany w obrębie organizacji, ale również zainspirować inne firmy do osiągnięcia równowagi płci w ich strukturach. Ponadto IKEA jako jedna z niewielu globalnych firm jest członkiem Międzynarodowej Koalicji na rzecz Równej Płacy (EPIC). Inicjatywa ta jest prowadzona przez Międzynarodową Organizację Pracy (ILO), UN Women oraz Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Jej celem jest urzeczywistnienie równych płac we wszystkich krajach i sektorach do 2030 r.

Społeczne i ekonomiczne skutki pandemii

Zdaniem ekspertów obecnie trwa ewolucja pokoleniowa – zmienia się nie tylko postrzeganie roli płci, ale także zachowania kobiet. Jako społeczeństwo, jesteśmy w procesie zmian, które dążą do równego traktowania płci. Niestety ekonomiczne i społeczne skutki pandemii COVID-19 mają negatywny wpływ na tempo następowania przemian.

Pandemia spotęgowała wcześniej już istniejące nierówności płci. Ponadto uwydatniła, jak ważne jest wprowadzanie podstawowych zmian – już na etapie relacji z bliskimi. Gdy szkoły i żłobki zostały zamknięte lub otwarte tylko częściowo, to właśnie kobiety przejęły większość nieodpłatnej pracy opiekuńczej. W konsekwencji nierzadko zmniejszały liczbę godzin aktywności zawodowej lub całkowicie z niej zrezygnowały.

W krajach Unii Europejskiej kobiety częściej niż mężczyźni zajmują się codzienną opieką nad dziećmi (92 proc. kobiet vs. 68 proc. mężczyzn) oraz przygotowaniem posiłków lub pracami domowymi (tu: 79 proc. vs. 34 proc.). To również kobiety w znacznie większym stopniu mierzą się z problemem łączenia pracy zdalnej z domowym nauczaniem. W efekcie spada ich produktywność, a dalej ma to odzwierciedlenie w ścieżkach kariery. Kobiety są również w nieproporcjonalnie większym stopniu zatrudnione w szarej strefie, zwykle mają niższe pensje i mniej oszczędności.

Pół na pół – gra bez zamiatania pod dywan” jest dostępna bezpłatnie za pośrednictwem Instagram Stories IKEA w 26 krajach. W Polsce można ją znaleźć na Instagramie @IKEAPolska, a także na stronie IKEA.pl/pol-na-pol.